Hur går det till hos en logoped?
Tror att dottern kommer bli remitterad till en logoped till hösten.. Så jag undrar, ni vars barn som gått hos en, vad gör dom där?
Tror att dottern kommer bli remitterad till en logoped till hösten.. Så jag undrar, ni vars barn som gått hos en, vad gör dom där?
Sonen började hos logoped när han var 3 år. Vi fick gå in i ett rum där jag fick sitta på sidan och Alex vid ett litet bord mittemot logopeden. Hon visar bilder på saker och så ska han säga vad det är på bilden. Hon skriver upp hans uttal. Sen spelade de mycket spel, memory tex, med speciella bilder på ljud han behövde träna, när man vänder upp bilden ska man säga ordet.
Det är väldigt mycket hemträning så varje vecka får man med sig olika saker hem att träna på. Som spel, ramsor, olika ljud han skulle träna på.
De höll på 30 min har jag för mig. Han har gått i barngrupp två omgångar oxå. Då har det varit ca sex barn och två logopeder som gör olika övningar. Ungarna har tyckt det varit jätteroligt! Att gå i gruppen gav bättre resultat än att vara ensam hos logopeden. Han tyckte det var roligare och ville träna mer hemma och berättade sen stolt för alla hur mycket han tränat och vad han lärt sig
Hej!
Om ditt barn remitteras till logoped pga att han/hon inte talar "rent" som man säger i vardagligt tal så är det för att logopeden ska utreda vad det är som blir tokigt då ditt barn pratar. Ett vanligt språkfel är att man som barn säger tex t istället för k i ord eller d istället för g. Som logoped kallar man dessa för fonem (språkljud) och det finns olika test för att se vilka fonem som ditt barn har svårigheter med. Så, är det sådan språkförsening/språkstörning som man misstänker så kommer logopeden antagligen göra ett fonemtest med ditt barn som går ut på att ditt barn får titta på en massa bilder och ska benämna vad det är på bilderna och samtidigt skriver logopeden ner vad hon/han hör med fonetiska tecken för att kunna göra en analys.
Det finns även tester som tittar på grammatik och språkförståelse som också genomförs med hjälp av bilder och benämning.
Vid första besöket tittar man på lite av varje för att få en så klar bild som möjligt så förmodligen kommer din dotter få göra ett fonemtest, ett grammatiktest och något som testar språkförståelse.
Information från dig kommer också vara mycket viktig, första orden hon sa, när hon sa dem, om hon haft problem med hörseln..hur Du tycker att din dotter kommunicerar!
Precis som Cicci skriver så spelar man även gärna lite spel (som tex memory och finns i sjön med anpassade ord som kollar ytterligare fonem) med barnet för att få lite mer spontantal då en testsituation med en främmande person ju kan vara lite skrämmande och obekväm.
Kanske hinner hon/han även påbörja lite behandling för att se om det går lätt för ditt barn att hitta fonemen i munnen.
För att utesluta att hennes uttalssvårigheter inte beror på för kort tungband eller andra anatomiska avvikelser så kan logopeden även titta närmare på detta.
Logopeden tar sedan beslutet om hon/han vill träffa din dotter snart igen, kanske vill han boka in några besök, vanligtvis en gång i veckan. Eller så bedömer hon/han att det är för tidigt för att ta din dotter i behandling och ni bestämmer att ni ska träffas igen om kanske 1 månad eller längre och så får ni lite övningsmaterial med er hem.
Nu har jag utgått från att det är på grund av en misstanke om språkförsening/språkstörning som ni kommer att bli remitterade om det inte är så utan om det är något annat, skriv gärna igen så jag kan förklara annorlunda. Logopeden jobbar tex även bland annat med ät- och sväljsvårigheter.
Varje logoped arbetar såklart på sitt sätt men här är i alla fall en bild. Jag är fortfarande endast logopedstudent men som jag har beskrivit har det gått till när jag träffat barn på praktik som kommit till logoped för första gången.
Om du har fler frågor, tveka inte!
Hoppas in å frågar:
Jag har en son på 26 mån som inte pratar..han säger mamma och pappa...förstår i princip allt,men pratar inget..förutom sitt eget språk...vi ska få remiss till öron nu..men om vi kommer till en logoped,hur går de till med ett barn som inte pratar alls??