• lilla ru

När kommer första löneutbetalningen när man är anställs inom kommunen?

Jag kommer börja jobba den 10 augusti, som nyexad lärare - anställd inom komunen. Hur blir det med lönen i månadsskiftet, den 25:e augusti? (alt 27:e) Får jag en full lön - med förkott på resterande beloppet... eller hur blir det? Någon som har koll. Tycker det vore konstigt om det inte skulle vara en full månadslön då, men jag är inte helt säker. Jag har inte fått något kontrakt än (på g) så jag vet faktiskt inte heller vilket datum jag blir anställd från.

/Liten ru

• Svar på tråden När kommer första löneutbetalningen när man är anställs inom kommunen?
  • Gillis

Startade min anställning på en skola mitt i månaden och jag fick bara ut för de dagar jag hade jobbat (Typ tionde till brytningen den 27) men det är säkert olika beroende kommun.

• lilla ru

Gillis, aj då . Jag det skulle bli kämpigt. Flyttar i samband med att jag börjar arbeta och har dubla hyror (på 4 400 och halva hyran på 4 900) ... och så ingen inkomst. Hoppas det går att fixa.

• Griiisen

När man jobbar inom kommunen brukar man få lön retroaktivt, dvs om man jobbar i juli får man den lönen i slutet av augusti osv. På vissa kommunala ställen är det dock så att man får det den 15´e, dvs juli-lönen kommer den 15 augusti osv. Har kanske med vilket fack de tillhör...

• Gillis

Det går säkert att lösa. Fast tänk på att om du ber om förskott så blir lönerna "lite haltande" månaderna efter.

• dexterswife

Eftersom du börjar den 10:e så kommer du säkert få din lön för månaden den 27:e (är löneutbetalningen inom kommunen), 10:e är nämligen brytdagen i lönesystemet. Men du få bara lön från den 10:e, inte för en hel månad.

• lilla ru

Stich, åh men det låter ju bra. Mer lite reseersättning och en dagslön som jag redan jobbat in så löser det sig nog. Jag har mailkontakt med rektorn nu, så får jag se vad han säger.

Svar på tråden När kommer första löneutbetalningen när man är anställs inom kommunen?