• Daenerys

Vanskelig å se når det er do-tid

Da min datter ble født i februar i år begynte vi å prøve å lese hennes signaler, og gå på do med henne. Men vi er som regel for sent ute, og nå er hun snart 6 mnd, og vi har ikke blitt bedre. Det er noen ganger det ser ut som at hun må på do, så da skynder vi oss, men så var det ingenting likevel. Så plutselig kommer det noe - i bleien - på 1 sekund, uten at vi rekker å reagere.

Hvordan ser dere barnas signaler, og rekker å lese dem fort nok til å få dem på do før de har gjort i bleien? Synes dette er vanskelig jeg. Vi hadde en god periode, men nå husker jeg faktisk ikke sist hun gikk på do (nå har vi riktignok vært 2 uker på ferie, så det har jo rotet med rutiner, men vi finner dem ikke igjen heller).

Ofte når vi setter henne på do så ser hun speilbildet sitt og vårt i speilet, og begynner bare å smile og le, og glemmer tydeligvis helt hva hun egentlig skal, hehe. Veldig søt da ;)

Tips til hvordan vi kan lese henne bedre? :)

• Svar på tråden Vanskelig å se når det er do-tid
  • 1978

Ju närmare jag är min lilla V desto lättare tycker jag att det är att se när det är på gång. Men vi ser bara när hon ska bajsa, inte när hon ska kissa. Om vi har henne i famnen eller sjalen eller sitter strax intill där hon är missar vi nästan aldrig men om hon ligger ensam på golvet eller babysittern och vi t.ex. lagar mat eller koncentrerar oss på annat (TV t.ex.!) missar vi betydligt oftare. Hon är 3 mån.

Hon bajsar på vissa tider på dygnet. Just nu en gång på morgonen och en gång på förmiddagen. Efter några veckor byter hon "bajsmönster" och då är det lite svårt några dagar innan man fattat hur det nya mönstret ser ut. Förr bajsade hon t.ex. alltid när hon vaknat. Hennes pruttar låter lite annorlunda innan hon ska bajsa än de gör annars. Hon rodnar hastigt över ögonbrynen och kinderna och viftar på armar och ben.

En del har alltid med sig en liten burk eller potta som de håller fram när det är dags. Då behöver man inte springa till toaletten. De föräldrarna brukar inte heller ha blöja på barnet utan bara små underbyxor som går snabbt att ta av.

Kan tänka mig hur söt din dotter måste vara när hon sitter på toa och ler!  

Svar på tråden Vanskelig å se når det er do-tid