• Amazina

Vad fyller man frysen med?

Vi ska ÄNTLIGEN köpa en ordentlig frys!
    Hittills har vi bara haft två stackars lådor och de har varit konstant fulla med "måste ha" grejer så det har aldrig funnits utrymme att förbereda grejer och använda frysen som "lager". Det ska jag dock göra nu!

Vi är en familj på 4, varav barnen är 2,5 år och 10 veckor. Vi arbetar skift och tränar en del vilket gör att det vissa dagar blir stressigt med maten. Vissa dagar lever vi vuxna på "mellanmålsmat" pga att det inte funnits tid/ork att laga riktig mat. 2,5-åringen äter dock alltid vettigt!

Vad bör vi fylla frysen med?? Vilka maträtter är lätta att förbereda och frysa in? Vad bakar man? Tar tacksamt emot tips!!

• Svar på tråden Vad fyller man frysen med?
  • Mia386

Ja du, du kan frysa in nästan allt, men ett tips är att göra storkok och frysa in i lagom portioner åt er, så är det bara att ta upp och värma :) Personligen tycker inte jag att potatis är gott att frysa in dock, blir lite grynigt. 

Anna-Lucia 25/11-10 <3 mia386.blogspot.com/
  • lelodi

Jag ger förslag på några maträtter i stället för självklara sajker som typ falukorv, fiskpinnar och köttbullar.

Pajer av olika slag och Lasagne. Hacka en sallad och duka fram medans den värms.

Korvstroganoff. Lätt att slänga i micron och bara koka ris till.

Köttfärssås och andra pastasåser. Valfritt o du vill göra hela matlådor med även pasta att frysa in, eller om du tar dig tid att koka ny varje gång. 

Linsgryta. 

Baka bröd och skiva innan du fryser, så behöver du inte tina/rosta en hel limpa samtidigt.

Undvik att frysa rätter med potatis. Det blir bara mos när man sen ska värma i micron.

Dela i portioner och plasta in, eller såser i plastpåsar, i stället för att lägga i matlådor så tar det mindre plats och går snabbare att tina!

Lycka till!  

• Nyfiken gul

Lite andra smarta tips:

*bröd som du köper eller bakar - skiva eller dela och frys in i mindre portioner. Då är det enklare att ta fram bara några skivor och tinar fortare när ni vill ha något snabbt.

*gör likadant med det du bakar - skiva sockerkakor och fördela bullar i mindre påsar osv.

*jag har alltid "nödmat" i frysen, sånt som kan användas när det är bråttom eller man glömt/inte orkar göra mat - i mitt fall är det såna här färdigköpta korvar med risgrynsgröt/ärtsoppa/bruna bönor. Finns ju även med köttfärssås, stuvad spenat, pölsa osv.. bara att ta upp och värma. Ät en macka till och skiva lite grönsaker.

* jag köper stora förpackningar med tex kotletter eller köttfärs - delar upp i mindre fryspåsar och fryser ner. Enkelt att ta fram och göra något av.

*småskvättar blir utmärkt pyttipanna. Jag sparar tex några skivor kassler, några överblivna köttbullar, sista smörgåspålägget, några ensamma varmkorvar, en skiva grillat som blev över osv - det fryser jag in i en plastlåda och ca varannan vecka tas lådan fram och det blir en god pyttipanna av det då man i regel har kokt potatis i alla fall nån dag i veckan.    

*frysta grönsaker har jag alltid hemma i flera varianter - bara att ta fram och hälla i maten man lagar eller att koka och äta brevid eller hälla i sallad. (wokmix, ärtor, hackad lök, minimörötter osv... )                 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Romantik

Och om du har tid, värm de frusna rätterna i kastruller på spisen - blir så mycket godare än att värma i micron. Och kastruller tar ju inte bort näringsämnen i maten som micron gör heller...

• Nyfiken gul

En annan bra sak att alltid ha i frysen är ju smördegsplattor (att göra både pajer av och snabbt fikabröd)

och satsa en slant på riktigt bra fryslådor. Billiga glasslådor i all ära men riktiga fryslådor är A och O för en bra nedfrysning.  Dom ska gå att stapla på varandra och ha rejäla lock som sitter kvar.

Känner du nån (du själv kanske? ) som gärna plockar bär och svamp eller har i sin trädgård är det alltid trevligt att ha sånt i frysen. Gott att snabbt röra ihop lite sylt, efterrätter, matiga pajer, smoothies eller strö på filmjölken.     Jag har själv många barn och för mig är det nästan nödvändigt att ha en påse av något i frysen för att kunna hitta på något kul och gott att göra.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • lelodi

Just det!
    Skaffa lappar att märka med så blir det enklare att veta vad som är vad när man ska ta fram!

• angelicaan

Storkok!

Grytor, såser, pajer. Vi lagar alltid 1-3 portioner över för att få matlådor :) Soppa brukar också bli över rätt mkt o det är bra att ha lata dagar man inte orkar laga mat åt alla.

Svamp o bär är också ett måste ;) Bra för barnen i framtiden om de får möjlighet att komma ut i naturen o lära sig lite också.

• Zenobia

I frysen har vi tunna paketerade köttfärs som är lätt att fixa nåt snabbt med. Sen har vi pyttepanna, färdiga köttbullar och sån mat som man kan ta ur fryst och få i ordning mat snabbt.
    Sen har vi kycklingfile och kycklingklubbor, klubborna brukar ja slänga in frysta och så sköter dom sig själv. TIll det kan man köpa en påse frysta rotgrönsaker eller så har man kluytpotatis som man häver i formen sen efter ett tag. Tar lite tid men det sköter sig oftat själv.

Formfranska och smält ost i frysen är bra att ha om man vill göra varma mackor.

• Snooze

Nu har vi lite större barn och där går det en himlans massa mellanmål men jag brukar göra mängder med plättar, färdiga kycklinglubbor, minipizzpr, piroger och pajer bla som jag styckefryser. Då kan dom ta upp just så många dom vill ha för tillfället och tina. Samma sak gör jag med tex falukorv och blodpudding. Skivar man det innan och styckefryser kan dom lätt slänga ihop lunch/middag till nån eller några utan att behöva tina en hel falukorvsring.

Svar på tråden Vad fyller man frysen med?