• Anonym

Pressar tänder - orsak ?

Sen några veckor har jag märkt att jag PRESSAR TÄNDERNA, främst på nätterna.
    Vad kan orsaken vara?

Har googlat  och då har följande orsaker dykt upp;
    * neurologisk sjukdom  (vilken sjukdom?)
    * stress
    * vitaminbrist (brist på vad?)

Då jag har konstaterad vitaminbrist, neurologiska symtom och stressigt småbarnsliv kan ju allt stämma... 

Någon med erfarenhet eller kunskap???
  • Svar på tråden Pressar tänder - orsak ?
  • Anonym

Bettskena, styrketräning med fokus på nacke/axlar/rygg och stretching rekommenderas.

Bettskenan kostar ca 3000, vilket är dyrt, men det är nya tänder också. En hård rekommenderas.

Styrketräning ökar blodgenomströmningen i musklerna och atr därigenom bort spänningarna. Bär man mycket barn t.ex. så kan man få spänningar i kroppen som gör att man får ont, spänner sig mer, får mer ont, spänner sig mer osv. sikta på att bli lika stark i höger och vänster och stretcha noga efter träningen.

Vitaminbrist: Ganska ovanligt om man äter grönsaker, fisk och frukt. Det är dessutom lättare att ta upp vitaminer från mat än från vitamintabletter, så försäk äta varierat. (Varierat kan faktiskt innebära att man gör ett storkok i början av varje vecka som man sedan lever på tills det är dags att laga igen, bara storkoken i sig är varierade och man kanske varierar tillbehören lite, t.ex. potatis till ena dagen och ris andra.

• zygoma girl

Orsaken är itne lätt att ange. Troligen har du pressat tänder (eller gnisslat) under en längre tid, kankse till och med hela livet men det är först när man får symtom som man märker av det.

Du kan inte göra så mycket för att undvika att pressa eftersom du gör det på natten. Försök att slappna av i ansiktsmusklerna dagtid genom att aldrig låta tänderna ha kontakt med varandra (mer än när du tuggar o sväljer) och genom att tona på "mmm" och "aaaa" som gör att musklerna, inte minst tungan, slappnar av.

Hård bettskena bör du kolla om du behöver, kontakta din tandläkare som kan undersöka muskelstatus och om käklederna är påverkade.

Neurologiska sjukdomar och vitaminbrist kan säkert utlösa tandpressning men mest sannolikt är det småbarnsåren som spökar för dig. Det är knappast så att jag blir jätteorolig om en småbarnsmamma (eller någon annan heller för all del) kommer med spänningar i käkarna. Lite hur man räknar så drabbar det 25-40% av befolkningen och då förstår du också att inte alla de har neurologiska sjukdomar eller vitaminbrist.

• Anonym (Tia)

Jag gjorde det hela tiden då jag arbetade på mitt gamla jobb: Vaknade med spänningshuvudvärk och hade ont när jag bet ihop tänderna. Så fort jag slutade på det jobbet så upphörde mina besvär Det jobbet var oerhört stressigt!

Ang. vad du ska göra åt det så tycker jag att du har fått bra tips av de andra skribenterna!

• Anonym
    Anonym (Tia) skrev 2011-07-25 17:41:10 följande:
    Jag gjorde det hela tiden då jag arbetade på mitt gamla jobb: Vaknade med spänningshuvudvärk och hade ont när jag bet ihop tänderna. Så fort jag slutade på det jobbet så upphörde mina besvär Det jobbet var oerhört stressigt!

Ang. vad du ska göra åt det så tycker jag att du har fått bra tips av de andra skribenterna!
    Ringa tandläkaren får det bli då :)
    Har lite konstigt när jag sätter ihop tänderna, har tänkt på det förut, kanske kan ha nåt med det att göra också,
    var iofs hos tandläkaren för ett par månader sen och hon sa inget då...Jag hade iofs inte problemen då...

Jag har som sagt vitaminbrist konstaterad av läkare. D-vitamin. Sen också kalcium, natrium och lågt blodvärde,
    har neurologiska symptom som stötar, domningar osv plus värk i leder, händer, fötter mm. Funderar på att börja äta D-vitamin och kalcium, järn och magnesium och testa iallafall... 
  • zygoma girl
    Dunderklumpen skrev 2011-07-25 20:33:30 följande:
    Min make har samma problem, för honom är det stressrelaterat och han har köpt ett sånt här: www.stadium.se/sport/traning/traningsutrustni...
    Nej köp inget sådant! Det ska användas under kortare perioder för att skydda tänderna men kan ställa till problem om det används under längre tid.

Dels blir det felbelastning som kan ge värre besvär och dels kan det fungera som tandställning och flytta tänderna. En hård bettskena är gjord av en tandtekniker utefter just dina tänder och sedan finjusterad av tandläkaren. Den behöver ofta justeras efterhand som man använder den.

Tandskydd är billigare, det är sant, men det kan bli dyrköpt i längden. Rätt använd kan en bettskena hålla i många år, jag hade min förra i 15 år innan jag bytte. 
Svar på tråden Pressar tänder - orsak ?