• painfulpleasure

Vad sjutton ska man äta och hur förvara maten när man tältar?

I morgon drar vi iväg. Vi ska tälta för första gången och det blir 4 nätter i tält. 
    Jag är väldigt orolig för maten.
    Sambon är vädigt kräsen och äter inte vad som helst. Makaroner och köttbullar hör till hans favoriträtt så det säger väl det mesta.
    Jag äter LCHF, och ganska strikt dessutom. Jag försöker att hålla mig så nära nollan det går och jag äter sällan grönsaker. Kött, ägg och smör är väl det som jag förbrukar. Ibland grädde till sås osv.
    Jag törs inte förvara kött i en kylväska för när man lägger i sådana där klampar håller de väl inte kyla hur länge som helst? Sedan går det ju inte att steka köttet i smör när man tältar så då måste jag tillaga det på ett annat sätt. Jag antar att grilla är det alternativet som finns, för stormkök är uteslutet. Jag hatar att pilla med sådant och får bara ett vansinnesutbrott på skiten och har sönder allt.
    Sambon vet inte ens hur sådant fungerar.

Han har gett förslag att vi kan äta ute, men det var ju ett uselt förslag. Jag måste äta frukost det första jag gör när jag vaknar. Är tokhungrig sedan jag blev gravid. Förut räckte det med att äta 1 gång om dagen men nu måste jag ha frukost, lunch och sedan måste jag äta innan jag lägger mig för annars är det omöjligt att somna.
    Ska jag äta frukost ute måste man hitta ett ställe som serverar något jag kan äta. Fullfeta produkter osv. Hotell är väl det enda som brukar servera någon slags buffé där man kan plocka av det man vill ha.
    Hotell passar inte riktigt in på campingsemester.
    Sedan är det lunchen. Sambon kan mycket väl trycka en pizza. Det är verkligen inte något för mig just nu. Att hålla på och leta efter en restaurang som serverar något jag kan äta känns också överkurs.
    Sedan kvällsmaten. Det blir verkligen to much att krångla med.

Jag kan inte rucka på matreglerna. Speciellt inte när jag är borta. Magen blir totalkaos och jag tvingas sitta på toaletten hur ofta som helst. Jag använder ogärna offentliga toaletter och får ångest av bara tanken.

Så hur sjutton förvarar ni andra maten när ni campar?

• Svar på tråden Vad sjutton ska man äta och hur förvara maten när man tältar?
  • Lena

Lär dig använda ett stormkök eller trangia. Ägg håller sig bra i rumstemperatur i en vecka, smör lika så (fast olja håller sig längre). Håller ni er till rökta produkter av köttet kan ni ha dem i kylvskan bara ni byter klampar dagligen.

• Mirris

Hur ska ni campa då? Är det på camping med elplats så är ju en elektrisk kylväska perfekt. Brukar jag alltid ha!

Annars får ni väl köra med kylklampar i kylväskan så maten håller sig fräsch. På campingar brukar det i affären finnas "nya" frysta att byta ut till eller om man måste köpa dom.

Spritkök kan man använda och steka/koka mat... har ni en elplats så är det bara o ta med kaffebryggarn o brödrosten :) Och en skarvsladd så man kan få in många maskiner.

Sen brukar det alltid finnas servicebyggnader med kök i om man vill laga nån mat. Där finns spisar o ugnar o diskmöjligheter.

Där vi campat har det alltid varit fräscha toaletter och duschar.. (förutom vid HighChapparall ifos)

• myskatt

Tältplats med el och en 12V kylväska kanske? Eller kolla med campingar om de har kyl i köken till tältare?

Campingarna brukar byta kylklampar mot tex 5 kr.

Mat kan du laga i servichusen om ni tar in på camping, lite klurigare med fricamping. Ett gasolkök kanske? Bara att slå på och sätta på en vanlig kastrull.

www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Gasol--och-stormkok/Gasolkok-29-kW/

Annars låter det som en svår ekvation. Husvagn/husbil låter som ett bättre alternativ. Då har ni toa med er också för fyra nätter med ångest över offentliga toaletter låter jobbigt.

Hoppas det löser sig .

• hymafr

Jag går själv på GI-diet, men inser att jag måste lätta lite på den så här i sommar - och semestertider.

Så ärligt - om du vill fortsätta på din diet - stanna hemma!  

• Tinnys

Vi hade elkylväska eller så bytte vi klampar på campingen morgon och kväll. Är du gravid och ändå bantar, är det så bra?

• painfulpleasure

Mitt tålamod pallar inte alls med ett stormkök. Det krånglar alltid och blir aldrig som det "ska" blir så det skippar jag helst. 
    Grilla funkar ju, men det är just förvaringen av maten som är problemet.
    Eftersom att vi ska tälta så kommer väl det mesta att förvaras i bilen. Även om det är 20 grader utomhus blir det ju mycket  varmare i bilen. Håller sig smör och ägg då?
    Jag undviker rökta produkter av kött eftersom det innehåller så mycket druvsocker och E- ämnen.

Brukar typ köpa hem kotletter, karré, bacon och fläskfärs i köttväg.

Det där med att byta ut klampar varje dag, hur går det till? Vi har typ 4 st ligger i frysen och de är de enda vi har. De man kan köpa på tex jula och biltema är ju inte frysta/kylda. 

• myskatt

Du lämnar in de du har och får fyra nya frysta för ca 5 kr styck. Alt har campingen frys i sina kök, men det gäller nog bara de små campingarna.

• Mirris
    painfulpleasure skrev 2011-07-25 11:05:53 följande:
    Mitt tålamod pallar inte alls med ett stormkök. Det krånglar alltid och blir aldrig som det "ska" blir så det skippar jag helst. 
    Grilla funkar ju, men det är just förvaringen av maten som är problemet.
    Eftersom att vi ska tälta så kommer väl det mesta att förvaras i bilen. Även om det är 20 grader utomhus blir det ju mycket  varmare i bilen. Håller sig smör och ägg då?
    Jag undviker rökta produkter av kött eftersom det innehåller så mycket druvsocker och E- ämnen.

Brukar typ köpa hem kotletter, karré, bacon och fläskfärs i köttväg.

Det där med att byta ut klampar varje dag, hur går det till? Vi har typ 4 st ligger i frysen och de är de enda vi har. De man kan köpa på tex jula och biltema är ju inte frysta/kylda. 
    Ska ni campa i skogen eller?
    På en campingplats brukar det alltid gå att byta ut eller köpa nya klampar för en billig peng om man inte har en elplats.
    Varför ska ni förvara maten i bilen? Brukar verkligen höra till vanligheterna att nån på en campingplats gör inbrott i nånannans tält och stjäla maten (eller iallafal inte vad jag hört talas om)

Och om ni bor "fritt" så är det kanske en ide att köpa maten för dagen i affärn så är det fräscht och "bara" ha typ smör, ägg o sånt i kylväskan. Men då måste ni ändå byta ut era klampar för dom brukar bara hålla sig kanske nåt dygn eller så.
  • Mirris

Näää.. det brukar verkligen INTE höra till vanligheterna att nån gör inbrott...

• painfulpleasure
    Mirris skrev 2011-07-25 11:01:06 följande:

Hur ska ni campa då? Är det på camping med elplats så är ju en elektrisk kylväska perfekt. Brukar jag alltid ha!

Annars får ni väl köra med kylklampar i kylväskan så maten håller sig fräsch. På campingar brukar det i affären finnas "nya" frysta att byta ut till eller om man måste köpa dom.

Spritkök kan man använda och steka/koka mat... har ni en elplats så är det bara o ta med kaffebryggarn o brödrosten :) Och en skarvsladd så man kan få in många maskiner.

Sen brukar det alltid finnas servicebyggnader med kök i om man vill laga nån mat. Där finns spisar o ugnar o diskmöjligheter.

Där vi campat har det alltid varit fräscha toaletter och duschar.. (förutom vid HighChapparall ifos)

Vi har bokat tältplats utan elstolpe. Dumt kanske men det var det som fanns när vi bokade. 
    Det där med elektrisk kylväska låter ju bra. Om uttaget i bilen hade fungerat hade man ju kunnat ha kylväskan ikopplad när man åker för vi kommer att fara runt en hel del på dagarna.
    Jag ska kolla upp om det finns möjlighet att låna kök på campingen. Har nämligen aldrig varit på den campingen förut. 
    Tinnys skrev 2011-07-25 11:04:18 följande:
    Vi hade elkylväska eller så bytte vi klampar på campingen morgon och kväll. Är du gravid och ändå bantar, är det så bra?
    Jag ska kolla upp om man får byta ut kylklampar på campingen. Bantar inte. Äter LCHF. Den enda maten jag inte blir dålig i magen av och som gör att jag inte ens märker av chrons :)
Svar på tråden Vad sjutton ska man äta och hur förvara maten när man tältar?