• Pink Lady

Kan det vara havandeskapsförgiftning?!

För en vecka sedan låg mitt blodtryck på 135/55 vilket är bra men så imorse vaknade jag med en hejjdundrandes huvudvärk och tog blodtrycket som visade sig vara 145/91!!! Har flimmer framför ögonen och mår illa...Någon som vart med om liknande? Ska till barnmorskan imorgon och kolla blodtrycket och ifall jag har äggvita i urinen...Är jätteorolig nu!

• Svar på tråden Kan det vara havandeskapsförgiftning?!
  • MrsAddams

Jag fick det med min dotter. Fick högt blodtryck och liite äggvita i urinet. Då var det två månader kvar av graviditeten och jag mådde bra förutom att jag hade ont i benen utan att de var svullna bara. Jag fick bara kosta sjukskrivningar och fattade inte hur allvarligt det egentligen var eftersom jag tyckte jag mådde rätt bra. Är man gravid får man ju ta lite krämpor. Men det blev tydligen ohållbart för lillan i magen till slut för i v36+3 gick vattnet och 12h senare kom hon ut med normal förlossning. 50 cm och 3150g. De växer tydligen på sig lite extra många gånger, för att klara sig bättre när de kommer ut lite tidigt har jag läst. Men lungorna är det som utvecklas sist och vi fick två vändor med andningskomplikationer på BB under de första tre dygnen. Så gör vad du kan för att ta det lugnt så bebisen får så lång tid som möjligt i magen. Det låter som du har lite värre symptom än jag hade. Lycka till.

Kram
    Mrs Addams

• Pink Lady

Jag är bara i vecka 27...Men har "lidit" av högt blodtryck innan graviditeten som jag tidigare medicinerat. Men det har legat bra under hela graviditeten tills nu. Kan det komma så hastigt?
    Fick hel graviditetspenning så ska bara jobba 8 dagar men frågan är om det är bra?

Kram

• MrsAddams

Oavsett så vet du egentligen inte förrän barnet är fött. Viktigt att du vilar nu. Högt blodtryck under graviditeten är inte bra oavsett om du hade det innan eller inte. Ta hand om dig och bebisen. Vila och promenera lugnt och håll stressen borta så gott du kan.
    Det är bra om du kan hålla kvar den lilla i 10 veckor men svensk sjukvård är enastående bra så bara din BM håller koll några gånger i veckan så kan du känna dig trygg.

• Pink Lady

Tack! Känner mig lite lugnare nu! Ska försöka tänka på mig själv och bebben men det är svårt när man vill vara där för alla andra hela tiden...

Svar på tråden Kan det vara havandeskapsförgiftning?!