• B Elanna

Grönt bajs, diarée och spyr..varför?!

Sen igår kväll har min son Hampus (4 månader) bajsat typ 15 gånger, mot vanligtvis max en gång om dagen! Det har varit väldigt löst och vattnigt och nu ikväll har färgen på bajset dessutom blivit grönt istället för gult. Han spyr lite och det bubblar i magen på honom.

Vad kan det vara? Är det magsjuka eller förkylning (eller ve och fasa RS?!) ?

Hans allmäntillstånd måste nog ändå sägas vara gott. Han är naturligtvis gnällig av magen, men är när man distraherar honom glad och han äter med god aptit.

Är det normalt att bebisar får så här ibland eller bör jag oroa mig?

//Nojig B'Elanna

(Suck..dessutom har sonen sedan i förrgår eksem i pannan också..allt på en gång)

• Svar på tråden Grönt bajs, diarée och spyr..varför?!
  • JRo

Rs sätter väl sig i luftvägarna, väl, så det är det säkert inte. Han har säkert fått magsjuka, det går ju så här års... Min dotter har det med, nu. Inte skoj när hon kaskadspyr i hela soffan... Fast hon är glad och pigg ändå...

Så länge han äter och dricker som han ska, så är det säkert ingen fara. Det går säkert över om några dagar, annars ska du nog ringa bvc.

Och eksemet har säkert med det att göra. T.ex. mjälleksem vet jag är kopplat till immunförsvaret, så när man blir sjuk, bryter det ut. Smörj med nån mjukgörande kräm och blir det inte bättre, så ring bvc.

Lycka till!

• Preggi

Låter som precis samma som min dotter hade för en månad sen. Hon sket hela tiden och det var grönt. Skulle beskriva att det såg ut som spenat.
    Trots det så var hon vid gott humör och ganska som vanligt bortsett från att hon sket hela tiden.
    Det tog ca 2v innan hon var helt bra men nu är hon som vanligt. Trots att hon var dålig så länge hade hon gått upp 800g den månaden.

Som tur var så verkade det inte som om hon led av det speciellt.

Hoppas att det går över snart för din lilla kille...

/P

• B Elanna

Tack för era tröstande svar! Jag hoppas att han blir bättre efter helgen iaf!

• Lope

Samma hände min tjej när hon var 4 mån. Hon bajsade löst vattnigt grönt bajs + förskyld, jag tror det var tänderna som kom....och mkt riktigt. Två bissingar dök upp senare.
    Det kan ju vara tänder på gång.

Lycka till

Svar på tråden Grönt bajs, diarée och spyr..varför?!