• Elenas hasselbackspotatis 86

tipstråden för världens bästa film !!!!!

Vilken är ert absolut bästa filmtips på filmer som handlar om lite spännande och annorlunda saker?

Maken och jag plöjer igenom film efter film, men allt känns "sett"... och ofta ser vi bara den första kvarten innan vi byter film...

Vi gillar fantasyfilmer som inte är för extrema (ex sagan om ringen är en film i vår smak - inte föööör overklighetstroget men gärna spännande)

Vi gillar "Amelie"-filmer och spännande filmer om välplanerade mord.

Handlingen får gärna vara 1500-1800 - men inte "stolthet o fördom"-typen

Vi är trötta på action och "FBI-filmer". Jag vill inte se en enda film om presidenter, politiska skandaler eller folk i svarta kosymer. Jag vill inte se fler filmer som utspelar sig i Londons "slumkvarter".

Nån som har tips på ER BÄSTA FILM som har en fin berättelse, är spännande, "blomstrande", oförutsägbar (tänk er Narnia fast för vuxna?)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-25 16:39
    Kanske ska uppdatera med mina favoriter (både som tips till er, och så ni förstår vad för sorts filmer jag är ute efter);

* Micmacs
    * Delikatessen
    * Ravenous
    * Everything is illuminated
    * Elefantmannen
    * Water for elephants
    * Flugan

• Svar på tråden tipstråden för världens bästa film !!!!!
  • Blablabla

Inte en film, utan serie tips:Game of thrones. Bästa jag någonsin sett,Släng dig i väggen"Sagan om ringen " om man gillar fantasy ;)

• Neko

Håller med, Game of Thrones-serien! Low fantasy, jättebra.

Ett annat serietips (miniserie i tre delar): Fingersmith -  intressanta plottwists, förr i tiden, intressant kärlekshistoria

Filmtips: Notes on a Scandal

• Elenas hasselbackspotatis 86

åh Ink, haha vilka minnen du väckte nu Fia82e!

Ska genast googla på de andra ni tipsade mig om och se om var de går att strema eller hyra :)

• Fia 82
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2011-07-25 18:24:50 följande:
    åh Ink, haha vilka minnen du väckte nu Fia82e!

Ska genast googla på de andra ni tipsade mig om och se om var de går att strema eller hyra :)
    Jag älskar den filmen! Har sett den många gånger..
  • aud

Serenity! Fast då måste man se serien Firefly först. Eller måste och måste, men filmen blir tusen gånger bättre då.

Ni verkar gilla Jeunet? Hur är det med Terry Gilliam? Honom borde ni kolla in nyheter24.se/filmtipset/person/terry-gilliam-regissor.html samt de filmer Charlie Kaufman har skrivit nyheter24.se/filmtipset/person/charlie-kaufman-manus.html

Andra tips:
    Drömmarnas värld
    Vidocq
    The Fountain
    Hero
    City of Ember
    The Cell
    The Fall
    MirrorMask
    Ed Wood
    Memento
    Be Kind Rewind
    Dödsleken
    eXistenZ
    Lars and the Real Girl
    Rushmore
    Series 7
    Vargarnas pakt
    Blindness
    Cube

Jag tycker inte att alla (men många) av filmerna är bra, men de påminner lite om de i TS och varandra i stil eller stämning och smaken är ju som baken. :)

Skrikmetoder = barnmisshandel.
  • Alvi

Jag har aldrig hört talas om filmerna du skriver i TS, men kanske att A beautiful mind skulle funka?

• mikipiki

Jag kan inte låta bli att skriva Titanic, den är verkligen BÄST!

Annars är The Notebook en väldigt bra film.

Håller dessutom med ovanstående om Game of Thrones, sjuuukt bra serie!

Svar på tråden tipstråden för världens bästa film !!!!!