• Ninna84

Prickar på hjärtat hos bebis

Nu har jag vart på 3 UL och bebisen har 2 prickar på hjärtat...

men efter 3 UL har jag fortf inte fått nåt svar på VAD händer OM bebisen har prickarna kvar vid förlossning?? Vad innebär detta?? 

Kan nån hjälpa mig?

Allt jag får höra fråna läkarna är : de är rätt vanligt, de är ingen fara, de är inget att oroa sig för, de är inget allvarligt osv....

De är inget svar jag vill ha som förtföderska. Jag vill veta hur farligt de är,  vad händer om dom är kvar vid förlossning osv..

Finns de nån som vart i samma situaiton som jag? Och kan ge mig nåt svar...? Akademiska sjukhusets läkare verkar inte veta nåt.

Bebisen har förutom prickarna på hjärtat vätska i njurbäcknet som bara verkar stiga. Varför har ja inte heller fått svar på av läkarna... De är inte mkt man får svar på av en läkare i dagens läge....

Men läkarna har uteslutit DS iaf. Men....kan man lita på de? Hjälp mig nån... min oro är så stor!        

• Svar på tråden Prickar på hjärtat hos bebis
  • Amazina
    Ninna84 skrev 2011-07-25 17:30:51 följande:
    Bebisen har förutom prickarna på hjärtat vätska i njurbäcknet som bara verkar stiga. Varför har ja inte heller fått svar på av läkarna... De är inte mkt man får svar på av en läkare i dagens läge....

Men läkarna har uteslutit DS iaf. Men....kan man lita på de? Hjälp mig nån... min oro är så stor!        
    www.urologkanalen.com/barnurologi/hydronefros.shtml

Kan detta ge svar? Låter det misstänkt?
  • htsny2001

Har du gört moderkaksprov eller fostervatten prov? Om inte , hur kan läkare utesluta DS?? Försök att träffa annan läkare. Hoppas att allt är bra med din bebis!

• Ninna84
    htsny2001 skrev 2011-07-25 19:14:45 följande:
    Har du gört moderkaksprov eller fostervatten prov? Om inte , hur kan läkare utesluta DS?? Försök att träffa annan läkare. Hoppas att allt är bra med din bebis!

han uteslöt DS med tanke på att bebisens näsben, fingrar, ryggrad och allt såg bra ut...
  • knisse

varför litar du mer pa vad folk pa ett öpet forum har att säga än dina läkare?
    har du bett om ett samtal med dom för att klara ut dina fragor eller har du bara antagit att dom ska läsa dina tankar och förklara.

• moving

Min bebis hade också "prickar" på hjärtat. Min läkare sa att det är kalcium eller kalium(kommer inte ihåg vilket det var) ansamlingar och de är helt ofarliga. De försvinner med tiden och nu i v.38 så ser man dem inte längre...så oroa dig inte över "prickarna" för det var tydligen vanligt enligt honom.

• NenneLo

Lita på dina läkare. De ljuger inte för dig.

• Ninna84
    knisse skrev 2011-07-26 14:12:49 följande:
    varför litar du mer pa vad folk pa ett öpet forum har att säga än dina läkare?
    har du bett om ett samtal med dom för att klara ut dina fragor eller har du bara antagit att dom ska läsa dina tankar och förklara.

vem har sagt att jag litar mer på folk i ett forum? Eftersom jag frågat dessa läkare ett x antal gånger om VARFÖR och allt, men aldrig fått ett svar. så kan de finnas nån som kanske sitter/suttit i samma sits som mig och som kanske fått ett svar!? Tänkt på de kanske...... ?
  • Ninna84
    NenneLo skrev 2011-07-26 14:20:03 följande:
    Lita på dina läkare. De ljuger inte för dig.

ja litar inte på en läkare till 100% ena läkaren sa till mig att vätskan inte kan stiga....på 3 veckor hade den stigit över 3 ml....
  • NenneLo
    Ninna84 skrev 2011-07-26 14:22:37 följande:
    ja litar inte på en läkare till 100% ena läkaren sa till mig att vätskan inte kan stiga....på 3 veckor hade den stigit över 3 ml....
    Hmmm då hade jag också tvivlat iofs. Men lite koll har de väl ändå. Om de hade trott att det var allvarligt hade de nog gjort någon slags uppföljning.
  • NenneLo

Förstår dock att du är orolig. Allt som handlar om ens bebis gör att man blir orolig.

• Ninna84
    NenneLo skrev 2011-07-26 14:24:39 följande:
    Förstår dock att du är orolig. Allt som handlar om ens bebis gör att man blir orolig.

nej för läkaren ja träffade igår va helt nonchalant och yber stressad, har talat me avdelnings chefen om detta så nu ska ja få träffa en överläkare och få svar på alla mina frågor... vilket jag hoppas.

Att dom nonchalerar mina frågor gör mig mest frustrerad. Jag har haft en jobbig gradivitet hittils och inte vart lycklig över den många dagar. 

klart man blir orolig över sin bebis i magen :(    
  • NenneLo
    Ninna84 skrev 2011-07-26 14:28:36 följande:
    nej för läkaren ja träffade igår va helt nonchalant och yber stressad, har talat me avdelnings chefen om detta så nu ska ja få träffa en överläkare och få svar på alla mina frågor... vilket jag hoppas.

Att dom nonchalerar mina frågor gör mig mest frustrerad. Jag har haft en jobbig gradivitet hittils och inte vart lycklig över den många dagar. 

klart man blir orolig över sin bebis i magen :(    
    Ja nej. Man vill ju få svar på sina frågor. Bra att du kan få tala med en överläkare då, hoppas det kan lugna dig. Ja orolig är man ju över det mesta som avviker.
  • Ninna84
    NenneLo skrev 2011-07-26 14:30:05 följande:
    Ja nej. Man vill ju få svar på sina frågor. Bra att du kan få tala med en överläkare då, hoppas det kan lugna dig. Ja orolig är man ju över det mesta som avviker.

exakt :) så hoppas att man får svar snart... så oron kan lägga sig, de är inge bra varken för mig eller bebis att va orolig jämt...
  • NenneLo
    Ninna84 skrev 2011-07-26 14:32:23 följande:
    exakt :) så hoppas att man får svar snart... så oron kan lägga sig, de är inge bra varken för mig eller bebis att va orolig jämt...
    Precis. Men försök o vara lugn och antagligen och förhoppningsvis så är det inget farligt. Men det är ju dåligt av läkare att inte ta ens oro på allvar, bättre att de förklarar vad det är, hellre än viftar undan ens oro så man blir ännu mer orolig!

• anne h
    Ninna84 skrev 2011-07-26 14:08:24 följande:
    han uteslöt DS med tanke på att bebisens näsben, fingrar, ryggrad och allt såg bra ut...
    Det är ingen garanti för att barnet inte har DS. Absolut inte. Vill du veta säkert finns det bara ett sätt; FVP eller MKP -eller vänta till förlossningen och se (det blev mer än ett sätt.. )

Ang hjärta har jag inget att tillägga utöver de ovan. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Sundaymornings

Jag har inte läst hela tråden men vår dotter hade samma sak vilket upptäcktes på rul på akademiska. Det visade sig vara bråskbitar då hjärtat inte var fördigväxt. När hon föddes hade det vuxit bort och idag är hon en frisk och pigg 4-åring.

• Ninna84
    Sundaymornings skrev 2011-09-27 14:57:41 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men vår dotter hade samma sak vilket upptäcktes på rul på akademiska. Det visade sig vara bråskbitar då hjärtat inte var fördigväxt. När hon föddes hade det vuxit bort och idag är hon en frisk och pigg 4-åring.

de är tydligen bara akademiska som gör sån stor grej av de hela...
Svar på tråden Prickar på hjärtat hos bebis