• plettis

Glutenmjöl. Fungerar det som vanligt mjöl att baka med?

Jag har fått en förfrågan att göra cupecakes till en babyshower (heter det så?). Problemet är att mamman är glutenintolerant. Så min undran är då. Fungerar det att baka som vanligt med glutenmjöl eller det är helt annorlunda? Om det nu är annorlunda så vad ska jag tänka på? Kommer givetvis behöva provbaka ändå men den är skönt att ha något att gå efter ändå.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Glutenmjöl. Fungerar det som vanligt mjöl att baka med?
  • Scorpio

Det är inte lika som vanligt mjöl. Ibland måste man ha mer för att en deg ska hålla ihop, men det är lätt att det blir för torrt då ist. Det brukar dock vara enklare att göra smet, ex till muffins, kladdkaka osv. Det är nog prova sig fram som gäller :) så har jag gjort. Men ha den angivna mjölmängden som riktmärke till att börja med! :) lycka till!! :)

• sotich

Jag är själv glutenintolerant. Jag föreslår att du använder Lailas mjlkmix, det är en stor gul förpackning, som man kan hitta i de flesta affärer. Det är mest likt vetemjöl i bakväg.  =)

Lycka till!

• JabbaTheHut

Väg det glutenfria mjölet istället för att måtta med dl mått! Då blir de så likt de bara är möjligt! :)

Berätta gärna hur de gått! :)

• plettis

Tack då vet jag lite mer. Ska kika efter det mjölet i affären. Återkommer i mitten på augusti när dom är levererade och klara för att tala om hur det gått.

• IngvarIsbjorn

Jag tar alltid ca en tredjedel mindre glutenfritt mjöl än om jag hade bakat med vanligt.
    Glutenfri smet - som till cupcakes, kladdkakor och liknande är mycket lättare att hantera än degar (typ bröd och kakor) tycker jag, så det ska nog inte bli några större problem.

• IngvarIsbjorn

Detta recept brukar jag göra cupcakes:

2 ägg
    2 dl socker
    2 ½ dl fin glutenfri mjölmix
    1 tsk bakpulver
    ½ tsk fiberhusk (guld värt!)
    1 dl mjölk eller vatten
    50 g smör

Vispa ägg och socker så att det får lite fluff. Mjöl, bakpulver och fiberhusk blandas och rörs ner i smeten av ägg+socker. Värm upp mjölken/vattnet och rör ner smöret så att det smälter helt. Rör ner i äggsmeten under omrörning.

Brukar grädda på 175 grader tills de är klara... Känner med sticka eftersom vår ugn är så ojämn.  

• LegosLazze

Det är en jädra skillnad på vanligt mjöl, glutenmjöl och glutenfritt mjöl.

glutenfritt mjöl använder du som vanligt mjöl mest hela tiden.

men GLUTENMJÖL som du skrivit (men uppenbarligen inte alls avser) är vetemjöl där all stärkelse tvättats ut så att det bara är gluten kvar, och det används INTE på samma sätt som vanligt mjöl i bakning, och passar uppenbarligen inte heller som föda åt en glutenintollerant.

Glutenmjöl används bl.a till att göra seitan och andra vegetariska rätter (för att köttätare ska förstå brukar det benämnas som "köttersättning" trots att "kött" bara beskriver att det är inanmätet på något, köttet i en ko är inte mer kött än köttet i ett äpple, bara av olika härkomst och där det ena ger dig hjärt- och kärlsjukdomar och cancer som är Sveriges och övriga västvärldens vanligaste dödsorsaker, medans det andra är nyttigt för dig och ger dig ett starkt skydd mot just hjärt- och kärlsjukdomar och cancer) men kan även användas för att få till en frasigare pajbotten och så vidare.

Det är viktigt att skilja på det GLUTENFRIA mjölet och GLUTENMJÖL eftersom det är två helt olika saker.

Svar på tråden Glutenmjöl. Fungerar det som vanligt mjöl att baka med?