• Nojan

KUB - vad händer i undersökningsrummet?

Ska snart på KUB och det är såklart nervöst men är optimistiskt inställd ändå. Det jag undrar är vad som händer i undersökningsrummet, steg för steg. Får man veta svar på blodprovet först, och sedan lägga sig och göra UL? Eller UL först, på med tröjan, sitta ned och prata? Hur många förutom jag (och sambon) är i rummet?

Vill bara veta Glad

• Svar på tråden KUB - vad händer i undersökningsrummet?
  • Vickan I

Ni och en bm i rummet. Går till som vid det vanliga rutinultraljudet ungefär. När bm mätt det hon ska knappar hon in det på datan tillsammans med din ålder osv och så får hon fram en "risksiffra". I datorn finns redan resultatet från blodprovet som också räknas in. Inga konstigheter .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • mini1983

Vad anses vara en bra eller dålig siffra? Är de 1:1000 eller över det som är bra? Känner att ja inte har någon koll alls och vet inte om jag vågar göra det? Är rädd för svaret o vill helst inte göra fostervattenprov. Är de bara ds som kollas eller även annat?

• Kevin2011

Man mäter på 3 olika kromosomavvikelser vad jag minns. Vi fick veta under undersökningen vad som anses som en låg respektive hög risk.
    Om man får ett bra resultat på provet brukar dom inte rekommendera att gå vidare och eventuellt göra ett fostervattenprov, men får man ett dåligt resultat kan man bli erbjuden detta.

Svar på tråden KUB - vad händer i undersökningsrummet?