• crazy mom

Sluta med ersättning/välling på natten. Hjälp tack!

Mina stora kids har varit riktiga vällingmonster. Med nr 3 ska vi försöka ta bort nattmålen rätt tidigt (6mån)... Barnet äter regelbundet och bra portioner av både ersättning, pure och gröt under dagen så barnet behöver ju inte nattmål rent energimässigt.

Hur har ni andra gjort?
    Minskat portioner? Tagit bort nattmålen rätt av?

Önskar lite olika perspektiv och erfarenhet av detta. Barnet har inte ammat utan endast ätit ersättning så flaskan är ju rätt mycket "trygghet"...

Tack.

• Svar på tråden Sluta med ersättning/välling på natten. Hjälp tack!
  • The Foxy

Mina barn har iof ammat 6 månader men även när vi gick över till välling så har de fått på natten tills de själva slutat, dvs när de sovit hela natten.
    Funkar napp?  

• The Foxy

Och ja, de har fått små flaskor på natten. :)

• runakrq

Jag har inga råd, men tänker läsa svaren!

Vår kille är nästan 12 månader och verkar inte direkt vara på väg att sluta "av sig själv", som vi hade hoppats på... Men det kanske hade varit för mycket begärt? :)

Så, lycka till till både er och oss!

• sihn

Rådet från mig är att bara sluta. Det blir ett par jobbiga nätter men sen är det över. Min 3 åring fick vi göra så med. Han är uppvuxen med flaska och tog inte napp. Vi fasade för det men för honom räckte det med en natt och sen dess sov han hela nätter utan att äta. Det är bara att bestämma sig!!! Lycka till!

• crazy mom

Tackar, tyvärr är skrutten ingen nappkille direkt.  =(   Men har har en gosenalle som han kramar och snuttar på.

Sihn - hur gammal var ditt barn när ni slutade?

Jag har egentligen inga "jätteproblem" med att gå upp på natten och ge flaska, men som sagt så ligger han rätt högt på kurvan och den här extramaten gör ju inte direkt gott då.

• Jennypenny83

Vi ändrade rutiner lite, vilket har fungerat relativt bra.

Nåar jag gick från nattamning till välling, kom det av sig självt att han bara vaknade en gång pr. natt eftersom han blev mer mätt.

När han var runt 14 månader tror jag, ville vi se om vi kunde undvika den flaskan på natten, då det bara var vana att han somnar om med mat, utan att ha behovet. Det vi gjorde var att lägga över honom i vår säng och låta honom somna om där, vilket fungerade direkt. Det var närheten han ville ha. Vi gör fortfarande likadant, ibland vaknar han ibland inte under natten.     

Jag hade dock helst velat att han sov hela nåatter i egen säng alltid, men det får vi väl ta nästa gång :) 

• Hanniz84

lägger till i favoriter för att läsa tips

dottern va riktigt jobbig, kunde behöva gå upp o ge flaskan 5-20 gånger /natt ,(ville bara ha 2-3 sug, sen va det bra) denna gången ska vi banne mej inte göra om samma
    sonen är 4mån, så vi tänkte oxå försöka bli va med nattmålen runt 6månader...
    han äter bra som sjutton på dagen, o vi kan ge han en flaska innan vi lägger oss vid 23tiden, ändå vaknar han samma tid oavsett hur mkt man han fått o ska ha flaska...

ISA 1/8-2009 <3 LEO 23/3-2011 <3
  • The Foxy

Jag avskyr de där kurvorna! Har haft flera väninnor som har haft barn som legat högt på kurvan i den åldern och blivit tillsagda att dra ner på maten. Det gjorde de inte och idag är barnen hur "normalviktiga" som hällst.
    Du kan ju vänta ett par månader och se om babyn slutar själv och i annat fall bara sluta.

• sihn

Han var runt 2 år!!!! Vi orkade inte göra det innan för vi var kronsikt terötta, trodde det skulle bli jättejobbigt. Men det blev det inte. Nu ligger jag här med en 6 mån, samma problem, han kan äta upp till 5 gånger per natt. Skillnaden är att ajg ammar honom så det är bara jag som kan ta honom på nätterna. Hade bestämt mig idag att han ointe ska få något efter vällingen men har redan ammat honom efter det! Man måste bestämma sig och inte ta den "lätta vägen". Just det, lillkillen tar inte heller napp

• sihn

Kan tillägga att han var STOR som bebis, 11 kg vid 5 mån (72) lång. Nu är han "normal" lång och smal! Och det blev han innan vi slutade med vällingen. Vatten fungerade inte för oss, han blev sur. Så han fick vatten med lite 7ällingpulver istället!

• Jennypenny83
    sihn skrev 2011-07-25 23:02:17 följande:
    Han var runt 2 år!!!! Vi orkade inte göra det innan för vi var kronsikt terötta, trodde det skulle bli jättejobbigt. Men det blev det inte. Nu ligger jag här med en 6 mån, samma problem, han kan äta upp till 5 gånger per natt. Skillnaden är att ajg ammar honom så det är bara jag som kan ta honom på nätterna. Hade bestämt mig idag att han ointe ska få något efter vällingen men har redan ammat honom efter det! Man måste bestämma sig och inte ta den "lätta vägen". Just det, lillkillen tar inte heller napp

Min kille (normalstor) kunde inte hålla sig mätt en hel natt med bara bröstmjölk. Vid 6 månader ¨fick han ändå det han skulle under dagen, så enligt böcker fanns inget hinder att sluta amma. Men det var tydligt hunger han vaknade av då, det visade sig ju även tydligt när han fick välling istället på natten. Han vägrade ersättning, så jag fick snällt fortsätta nattamma... Det lyckades med välling när han var 7-8 månader.
  • xXMaLoXx

Vi tog bort nattflaskan helt sonika, och laddade med vatten bredvid sängen om han skulle vakna. Det gjorde han inte, så jag antar att det bara var vi föräldrar som hade "behov" av att mata honom på natten. Kring 6 månader någonstans tror jag att det var.

Vi ökade på något mellanmål under dagen, vilket förmodligen täckte hans behov.

www.hecate.se Theo 100111 <3
  • SBM

När min stora dotter (då 1,5 år) slutade äta på natten så gick vi över till att bara ha vatten i flaskan och var stenhårda på det, det tog 1-2 veckor sen slutade hon vakna och vilja ha dricka. Vi har numera en mugg med vatten till henne intill sängen då hon gärna dricker vatten under natten under sommaren. Hon är 3 år nu.

Vi har försökt med vatten i flaskan åt lillasyster (snart 6 månader) Ännu funkar det inte då hon gärna äter 120-150 ml en gång under natten så jag tror att hon är hungrig... men jag provar med vatten först för att se om hon bara är att hon är törstig, kommer hon inte till ro igen får hon ersättning istället. (hon äter vid 19 och 23 och brukar sen sova till kl 05 för att sova vidare till 7-8, det är vid 05 hon brukar få vatten istället för ersättning först, får hon inte ersättning vid 23 vaknar hon istället och är uppe i flera timmar)

• crazy mom
    Hanniz84 skrev 2011-07-25 22:57:40 följande:
    lägger till i favoriter för att läsa tips

dottern va riktigt jobbig, kunde behöva gå upp o ge flaskan 5-20 gånger /natt ,(ville bara ha 2-3 sug, sen va det bra) denna gången ska vi banne mej inte göra om samma
    sonen är 4mån, så vi tänkte oxå försöka bli va med nattmålen runt 6månader...
    han äter bra som sjutton på dagen, o vi kan ge han en flaska innan vi lägger oss vid 23tiden, ändå vaknar han samma tid oavsett hur mkt man han fått o ska ha flaska...
    "hatade" Anna Wahlgren beskriver i sin bok att det är lättast kring 4 månader att ändra nattrutiner. Vi var inte "där" riktigt då, men läs gärna hennes text om sova hela natten och få lite reflektioner =)
Svar på tråden Sluta med ersättning/välling på natten. Hjälp tack!