Angående valp & motion...
Ikväll är jag måttligt irriterad och kan inte sova min granne och jag kom ihop oss rejält över valpars motion.
Jag har en blandis på 4½mån mellan Pyrenéer/tervurense/collie och han har en blandis på 8mån mellan Stövare/dobbermann/rottis.
Nu är det så att han är väldans irriterad över att min hund inte går långa promenader varje dag.. han går med sin 3-5mil om dagen totalt, vilket jag som "bara" gåe med min 5-7km om dan tycker är helt fel. Visserligen är hans äldre men ändock bara valp i mina ögon och jag anser att det är på tok för mycket belastning på hundens skellett. Min som då har pyrenéer i sig är inte färdigvuxen förrän han är minst 1½år och då hoppas jag vara uppe på en långpromenad per dag om 1 mil minst och några kortare svängar innan och efter, men just nu tycker jag det räcker med det längsta om 3-4km ungefär iom att det är så otroligt mycket mer mentalträning när de är valpar plus hans tillväxt fysiskt ska bli fin.
Dels vardagsträningen så som sitt, ligg, gå fot, inkallning osv och så lite utmaning i form av olika konster.. dansa börjar arta sig, rulla kan vi lite, stanna och vänta på signal att få ta godis mm.
Nu till min fråga.. ni som är mer hundkunniga än jag.. vad anser ni? Hur mycket bör en valp på 4½mån resp. 8mån fysiskt tränas per dag.. och likaså mentalt? Samt när kan man påbörja cykel med hund utan att det skadar hunden?
Ni som har bra tips på såväl mentala som fysiska aktiviteter med hund får gärna dela med er av dem