• akira

Vilken vecka började ni köpa mammakläder?

Vilken vecka började ni köpa mammakläder och vartifrån handlar ni?

• Svar på tråden Vilken vecka började ni köpa mammakläder?
  • NenneLo

I vecka 17 köpte jag mina första mammabyxor, men man var väl mest svullen då. Skönt var det dock att ha ett par byxor som inte satt åt!

• NenneLo

Har köpt de två mammabyxor jag har ifrån H&M: De har också sjukt sköna trosor där!

• Empiiis

vecka 26-27 någon gång. Ganska onödigt då jag kom i alla mina kläder och de som var för små innan då jag gick ner 14kg i början.

Men min svärmor ville att jag skulle ha "snygga" kläder och se fräsch ut. Köpte t-shirts och jeans och en känning. Alla dessa kan jag ha nu efteråt som vanliga kläder. 

• SailorGirl

Jag handlade mest på H&M. Första trimestern hade jag jätteöm och svullen mage, men vare sig vanliga kläder eller mammakläder passade. Att köra med gummiband mellan knapp och knapphål i byxorna och magtub + normal överdel funkade bäst, men Gina Tricots långa linnen i en större storlek än normalt och koftor var min stora räddning. Tunikor funkade också fint. Först kring v. 24 (när jag gått upp ca 7 av 17 kg och ökat 10 cm i midjemått) var bulan i sådan form att mammakläder funkade.

Första trimestern var hemsk klädmässigt, men det blev bättre Kan tipsa om den här klänningen som kommer att växa med magen och tillåta amning efter förlossningen (stor i storleken och superstretchig). Finns i butik, men inte i webbshoppen än: www.lindex.com/se/Product/Product.aspx&styleid=18183780&path=3403475;3215210;3232566;8343044

• Underbara ungar

Barn 1: Efter ultraljudet nån gång, typ v 20.
    Barn 2: ca v 16
    Barn 3: tidigt som bara den... v 11 kanske. Blev tokstor, toksnabbt med lillfis. 

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • asteri

Ungefär vecka 10. Världens bästa mammajeans från H&M som jag fortfarande kan ha nu i vecka 37! Superbra i stretch med en skön resår över magen. Okej, de var lite stora i början, men inte så det störde.
    Köp för guds skull ingen amnings-BH tidigt. Köpte en rätt tidigt som var två nummer för stor. Nu är den för liten...
    Något som kan vara jätteskönt de första månaderna när brösten ömmar är en sömlös BH. Hittade en carriwell som är ungefär som en träningstop, som har bra stöd och är jätteskön och mjuk, även att sova i. Ser att det finns lite olika på den här sidan, och de är inte dyra heller:
    http://www.stellaris.se/index.php?cPath=89_90&osCsid=9b3205b7d40af324838f547f03d3a706

• SailorGirl

På tal om amningsbh:ar: Mamabel är totalt värdelösa! Det "översta" bröstet halkar ur om man liggammar, så det kan bli rejält blött och läskigt om man råkar somna, eller bara inte märker det. Twillfits amningsbh:ar gillade jag bäst. Det finns en tumregel som säger "upp två storlekar och två kupor" och det stämde på mig.

Provar man ut en amnings-bh 3-4 veckor innan förlossningen, så kan man tänka på att först hitta en som passar en då, sen kan man ta en storlek mindre runt om och en kupa större, plus investera i en förlängare. (Alltså: Passar 80D, så tar man en 75E + förlängare).

Man ökar ju i omfång för att bröstkorgen vidgas, men det går tillbaka efter att man fött. Sen är "bara" hullet kvar efter ett tag och har man då köpt bh:n som passade perfekt runtom när man var gravid, så står man där med en ohyggligt obekväm bh med otillräckligt stöd just när man behöver det som bäst.

• hannis

Jag köpte aldrig mammakläder. Jag hade långa linnen, leggins och långa koftor. Skönt att inte lägga ut pengar på kläder som bara används några månader tycker jag.

• NenneLo
    hannis skrev 2011-07-26 16:30:35 följande:
    Jag köpte aldrig mammakläder. Jag hade långa linnen, leggins och långa koftor. Skönt att inte lägga ut pengar på kläder som bara används några månader tycker jag.
    Jag undrar hur jag ska göra i höst med jacka. VIll ju inte slänga flera hundra på en jacka som kommer användas typ en månad (BF oktober)
  • Underbara ungar

Polarn o pyret har en fleece som är skön och där är dragkedjor i sidorna som man öppnar med kilar i så att magen får plats. Sen är det bara att stänga dem o använda fleecen som vanligt. Det är en windstopper modell. Annars funkar en vanlig jacka väldigt länge och blir den för liten så får man ha en tjockare tröja under o öppet sista tiden

• sagström

Asos.com är toppen. Bor i Göteborg men utbudet här är uruselt. Är ju nästan bara hm som har mammakläder. Zara och Topshop har nästan slutat m mammakläder och Lindex har slutat helt (sen jag var preggo sist). Är ju lättare nu på sommaren då man inte behöver jeans, men började nog runt v 18-20.

• NenneLo
    Underbara ungar skrev 2011-07-26 19:20:43 följande:
    Polarn o pyret har en fleece som är skön och där är dragkedjor i sidorna som man öppnar med kilar i så att magen får plats. Sen är det bara att stänga dem o använda fleecen som vanligt. Det är en windstopper modell. Annars funkar en vanlig jacka väldigt länge och blir den för liten så får man ha en tjockare tröja under o öppet sista tiden
    Ok tack för tipset, ska kolla Pop =)
Svar på tråden Vilken vecka började ni köpa mammakläder?