• Anonym (Estelle24)

Någon som suttit häktad? Eller jobbar på någon anstallt?

Hej.

Väljer att vara anonym eftersom detta rör familjen och mina vänner från arbetet är medlemmar här, och jag vill inte att de ska veta att det är jag.

Till saken.

Min bror sitter häktad för misshandel.
    Han blev enligt busschauffören sparkad i nacken när han skulle gå av bussen och slog ner mannen.
    Han anmälde sig själv till polisen och har nu suttit häktad i 3 veckor.
    Han har gjort en dum sak förr därför sitter han kvar tills domen faller.
    Tidiagre hade han restriktionen vilket innebar att han inte fick ringa, se på tv osv. alla brev granskades utav åklagaren.
    Men nu ska de vara släppta.

Min fråga/frågor:

Hur är det på häktet?
    Man får ju ta emot brev och böcker osv.
    Är det ngt speciellt man uppskattar mer , t.ex. att man skickar godis eftersom de kan handla där men är så dyrt.
    Får man skicka tidningar?
    I "cellen" får man ha frukt osv?
    Min bror berättade för mamma att man bara får mjölk till frukost, men till lunch, middag och kväll bara vatten, så jag tänkte om man får skicka ngn cola eller juice.

Jag vet att det är dumma frågor, men vore snällt om någon kunde svara.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Någon som suttit häktad? Eller jobbar på någon anstallt?
  • Anonym (Estelle24)

Anledning att jag valde myndighetskontakt är ju att det var det enda som passade, och det har ju med en myndighet att göra när det gälle anstallters regler osv.

• Tusse73

Du får lämna brev, tidningar och böcker. Inte något ätbart och inte blommor. Pengar får du också lämna. Allt du lämnar ges till en av vårdarna innan eller efter besöket. Du får inte lämna själv...läs mer på hemsidan i fall du vill www.kvv.se

• Malibecka

Du kan ta med allting du tycker att han vill ha till honom.
    Restriktioner finns kvar på så sätt att nu är det häktets vakter som kollar igenom allt som den intagne får så att det inte är droger t ex.
    När du besöker honom så blir du också mycket närgånget visiterad.
    Försök inte smuggla in något alls till honom för vakterna kan alla knep sedan urminnes tider.
    Var öppen och inse att hur vackert det än låter med att man är oskyldig tills motsatsen bevisats så gäller synsättet tvärtom. Alla är skyldiga etc.
    tt sitta häktad är mycket värre psykiskt påferstande än att sitta i fängelse. Vill han ha många besök så gör så många du får !

• Anonym (Estelle24)

Tack för svaret.
    Läste precis, tack åter igen.

• Anonym (Estelle24)

Malbecka, han ville han ngt att dricka hae han sagt, och jag bor 40 mil ifån och vi hade skickat pepparkakor och en påse godisnappar med ett brev och julkort.
    Men då får han knappast kakorna då?

Tack för tipset om besöken, ska försöka åka ner snart så lik abra att jag gör mig beredd på att de kollar allt.

• Anonym (nyfiken)

Jag var också nyfiken på dom här frågorna, jag undrar också ifall man som tjej ifall ens kille sitter häktad eller i fängelse får skicka intima kort på sig själv till honom.
    Eller är sånt förbjudet på anstalterna?

• Anonym

du får skicka vilka kort du vill men tänk på att vakterna kollar dom. så ok du ska skicka sånna kort så kanske du inte behöver ha ditt ansikte ded

• sallyb

Hej!

Jag har jobbat på häkte under två år och kort sagt kan man säga att man inte får lämna in någonting som går att äta eller dricka då det finns risk att detta är preparerat med narkotika. Så har ni lämnat någonting sådant så slängs det garanterat!! På vissa häkten får man inte ens lämna in blommor då det faktiskt förekommer att det läggs vassa föremål etc i buketten.

Alla tidningar och brev gås noggrant igenom och finns det någonting skrivet (t.om lösta korsord) så rivs denna sida ur. Brev, foton och liknande kan censureras och lämnas inte heller in isf.

Det absolut mest uppskattade (som återstår alltså) är när den som är häktad får in pengar! Då har de själva möjlighet att köpa vad de vill ha från kiosken som kommer under veckorna.

Jag tror att de flesta tycker att det är vansinnigt långsamt, tråkigt och enformigt att sitta häktad då man inte har så mycket att göra under dagarna. Brev uppskattas alltid (om de får ta emot vill säga)

• Anonym (Estelle24)

TAck för svaret!
    Då ska jag skicka pengar med andra ord. :)

• Anonym (vårdare)

Är anonym då det kanske inte är ett populärt yrke här...

Som nämnt innan; skicka inte in ätbara saker eller tex klistrade kort (foto på papper tex)
    Pengar uppskattas alltid. Intima kort behandlas olika på olika anstalter. Där jag jobbar får de intagna inte ha för utmanande kort & bilder inne. Alltså inga för porriga bilder. Sen ska Ni veta att de som har lite "pinuppiga" bilder på sina flickvänner/tjejkompisar gärna visar dem för alla andra... Vem vill visas upp för alla & envar?!

• Anonym (Big Mama)

Vad gäller maten ska du inte vara ett dugg orolig, dom får bättre mat än många barnfamiljer i detta avlånga land har råd med..och efterätter också för den delen, dessutom har dom kabeltv...så nog har dom det bra ändå, det värsta är ju att vara inlåst och ha begränsad frihet och kontakt med yttervärlden, vilket är själva syftet med häktningen. Kontakt i form av brev, telefonsamtal och besök är nr 1 på önskelistan och där kan du göra en betydande insats !!

• Anonym (nyfiken)

Vad kan man köpa i kiosken?
    Det är en kille som är intresserad av att få porrtidningar, slitz och Moore skickat till sig, då dom inte säljer det i kiosken, han har hört att det är tillåtet på andra anstalter.
    Det kan väl inte vara vanligt att dom nekar tidningar som slitz, den är ju bara halv porrig?

• Anonym (vårdare)

Vi släpper in porrtidningar efter visitation. Men man får inte klippa ut & sätta upp bilderna... (lite dubbelmoral kan tyckas) Det är väl mer en policy att en anstaltskiosk inte tillhandahåller porrtidningar... Kioskutbudet varierar mellan olika anstalter & häkten. Brukar finnas; kvällstidningar, godis, choklad, roll-on, vykort, glass, frukt.

• mammutten81

Hej!

I göteborg får dom då inte efterrätte ri allafall, och inte kabeltv heller!

Svar på tråden Någon som suttit häktad? Eller jobbar på någon anstallt?