• Anonym (Vem?)

Vem betalar för allt vid en tvist i domstol (vårdnadstvist)?

Om jag stämmer pappan på vårdnaden och får egen vårdnad i domstolsutslaget, betalar jag min egen advokat och allt kring rättegången/arna? Eller är det den förlorande parten som får betala kalaset?

Jag har hemförsäkring och har haft den flera år, så den ska ju finnas.

• Svar på tråden Vem betalar för allt vid en tvist i domstol (vårdnadstvist)?
  • Anonym

I sådana tvister brukar man få bära sina egna kostnader oavsett vem som "vinner" (äckligt ord i en vårdnadstvist enligt mig!)

• Anonym (Vem?)
    Anonym skrev 2011-07-26 17:22:00 följande:
    I sådana tvister brukar man få bära sina egna kostnader oavsett vem som "vinner" (äckligt ord i en vårdnadstvist enligt mig!)
    Du är helt säker? Ok, då vet jag. Och jag vet att man brukar få betala 20% av totalkostnaden, dvs kanske 10.000-40.000:-. Då så. Är kanske dags att ta itu med det.
  • hymafr

Kolla med ditt försäkringsbolag så att försäkringen täcker vårdnadstvister.

Vad jag förstått så kan det finnas begränsningar. 

• Anonym (Vem?)

Om man INTE har en försäkring som täcker, vad gör man då?

• Anonym (Vem?)
    Petrellie skrev 2011-07-28 07:30:40 följande:
    De flesta försäkringar täcker inte vårdnadstvister. Man kan få rättshjälp men det förutsätter att du har väldigt låg inkomst. Annars får man betala själv. Läs mer på www.rattshjalp.se och www.domstol.se
    Som tur är täcker min försäkring detta, betalar 20%. Däremot betalar de inte det som överstiger 3 basbelopp, så risken är ju att jag får lägga till mer än de 20% som är. Men, det är ju stor skillnad på att batala kanske 30.000 eller 150.000:-
  • h8him

Förväntar du dig en lång och svår tvist eftersom du misstänker att den kan bli dyrare än 3 basbelopp? Är du själv beredd att förlora? Tänk dig för ordentligt innan du går in i en tvist. Det är sällan samarbetet blir bättre efter. Alla andra vägar att komma överens bör vara uttömda.

• Anonym (Vem?)
    h8him skrev 2011-07-28 11:54:47 följande:
    Förväntar du dig en lång och svår tvist eftersom du misstänker att den kan bli dyrare än 3 basbelopp? Är du själv beredd att förlora? Tänk dig för ordentligt innan du går in i en tvist. Det är sällan samarbetet blir bättre efter. Alla andra vägar att komma överens bör vara uttömda.
    Var jag som skrev till dig och berättade om allt som hänt. Har nu provat frivilliga vägen och breven svarar han inte ens på. Måste gå till advokat nu snart, orolig för kostnaderna bara.
  • h8him
    Anonym (Vem?) skrev 2011-07-28 15:58:47 följande:
    Var jag som skrev till dig och berättade om allt som hänt. Har nu provat frivilliga vägen och breven svarar han inte ens på. Måste gå till advokat nu snart, orolig för kostnaderna bara.
    Okej, då förstår jag. Var inte orolig, saker har en förmåga att lösa sig till det bästa. Det ska mycket till för att du ska förlora tror jag. Du har så pass mycket att lämna in till advokaten för att stärka ditt ärende så jag tror inte advokaten behöver lägga ner något enormt arbete om det inte händer mer som komplicerar ärendet, men man kan aldrig veta så klart. Jag håller verkligen tummarna för dig!
  • bkej

Var med om en vårdnadstvist där modern stämde mig och ville ha enskild vårdnad, den tog två år, då hon och hennes advokat förhalade den flera gånger.
    Mina utlägg till advokat blev 30000:-, det blev fortsatt gemensam vårdnad.
    Tyvärr ger modern helt helt fan i det och isolerar barnet från mig,
    Så i mitt fall hjälpte det inta att jag "vann" i tingsrätten, hovrätten tog inte upp hennes överklagan.

Svar på tråden Vem betalar för allt vid en tvist i domstol (vårdnadstvist)?