• Waite

Installera tvättmaskin - elektriker? kostnad?

Vi hade tänkt att köpa en tvättmaskin till våran lägenhet. Allting är fördraget då det har stått en tvättmaskin här innan vi flyttade in. Nu är frågan om man kan rå sig på elektriska arbetet själv eller om man bör anlita en elektriker. Och isåfall vad det bör kosta?

• Svar på tråden Installera tvättmaskin - elektriker? kostnad?
  • Emmi27

Jag har för mig att man måste vara behörig elektriker för att få installera, eller rättare sagt, att försäkringen inte täcker ifall nåt händer. Men beställer du en tvättmaskin ny så kan man betala för installation =) Vet att det är så med diskmaskin iaf så borde väl vara samma med tvättmaskin.. hmm

• Waite

Jo jag såg det men det var tusen spänn extra, känns som att jag borde kunna få arbetet billigare om jag anlitar en lokal elektriker eftersom det inte bör vara mer än fem-tio min arbete. Men jag kan vara ute och cykla också

• Emmi27
    Waite skrev 2011-07-26 22:55:38 följande:
    Jo jag såg det men det var tusen spänn extra, känns som att jag borde kunna få arbetet billigare om jag anlitar en lokal elektriker eftersom det inte bör vara mer än fem-tio min arbete. Men jag kan vara ute och cykla också
    tusen spänn!? Shit.. Jag och min sambo ska köpa diskmaskin på Elgiganten snart och där kostar installation typ 300 eller nåt har jag för mig.
  • Waite

Jag såg det också 395 kr på elgiganten men tyvärr kan de inte erbjuda installation i mitt område. Jag hade inte haft några problem alls att betala 395 kr bara, men när det går upp mot tusenlappen så vette tusan om det är värt det, jag tror nog att man kan få de billigare.

Får man något intyg eller dylikt som visar att det är en elektriker som har utfört jobbet?

• Lindreas

Ber du en elektriker göra det så får du ju kvitto på det. Du får inte göra fasta installationer utan att ha behörighet för det. Byta ut strömbrytare, uttag och kablar går bra så länge du vet vad du gör.

Ring och hör med någon elektriker i närheten, om allt är fördraget tar det bara några minuter att koppla in en tvättmaskin, har för mig att de flesta tar mellan 2- och 300 kronor i timmen.

• Waite

Vad innebär fasta installationer? det finns ju ett uttag för tvättmaskinen i badrummet.

Jo jag ska ta och ringa i morgon men blir nyfiken på vad det kan kosta eftersom jag beställde maskinen nyss ändå, men kostar det 200-300 kr så är det ju inga problem. Jag vill inte behöva ångra mig bara att jag inte valde installation när jag betalade maskinen.

• Lindreas
    Waite skrev 2011-07-26 23:06:31 följande:
    Vad innebär fasta installationer? det finns ju ett uttag för tvättmaskinen i badrummet.

Jo jag ska ta och ringa i morgon men blir nyfiken på vad det kan kosta eftersom jag beställde maskinen nyss ändå, men kostar det 200-300 kr så är det ju inga problem. Jag vill inte behöva ångra mig bara att jag inte valde installation när jag betalade maskinen.
    Om du köper en tvättmaskin med vanlig stickpropp så kan du fixa själv, men om den saknar det så måste den installeras av en elektriker, det blir en fast installation. Det är faktiskt till och med åtalbart att installera en tvättmaskin utan utbildning. Men om det sitter ett uttag på väggen för tvättmaskinen så är det helt okej att koppla in själv. Kolla bara att uttaget är godkänt!
  • Lindreas
    Emmi27 skrev 2011-07-26 22:52:15 följande:
    Jag har för mig att man måste vara behörig elektriker för att få installera, eller rättare sagt, att försäkringen inte täcker ifall nåt händer. Men beställer du en tvättmaskin ny så kan man betala för installation =) Vet att det är så med diskmaskin iaf så borde väl vara samma med tvättmaskin.. hmm
    Jag vill bara säga att det inte bara handlar om försäkringen. Det är förenat med livsfara att installera saker som man inte är utbildad på, och åtalbart. Livsfaran är inte bara aktuell under själva installationen, hela maskinen kan bli strömförande, och i ett våtutrymme... Tja, du förstår ju själv.
  • Lisa75

Vi köpte tvättmaskin på Tretti.se i höstas.
    Installation kostade ca 500 tror jag, MEN det giriga var att vi inte kunde beställa installation utan att även beställa "fullständig hemleverans" vilket kostade lika mycket.

Vi hade redan gratis frakt, det som tillkom med "fullständig hemleverans" eller vad det hette, var att killarna lyfte tvättmaskinen från porten in i hissen. Och detta var vi alltså tvungna att betala 500 kr för!!

Slutpriset blev 1000 kr för installation av en tvättmaskin som kostade 3000 kr. Man känner sig som en sucker

Så du gör nog rätt i att kolla med en elektriker, då får du ju rotavdrag också.

• TheSunset

Min man e elektiker och dom tar 400 kr + moms i timmen...sen framkörningsavgift. Så allt som allt 700-1000  kr.. allt utöver det är för dyrt.

★ Hampus 990910 ★ Julia 061101 ★ Maxmillian 081124 ★ Oskar 100723 ★
Svar på tråden Installera tvättmaskin - elektriker? kostnad?