• Corina

Hur går det till att spola äggledarna?

Hej,

Jag undrar hur det går till att spola äggledarna?

Hur lång tid tar det?
    Får man någon bedövning?

Antar att detta är det nästa min gyn kommer föreslå men jag är grymt rädd för gynundersökningar så jag måste ladda mentalt för detta.

=)

• Svar på tråden Hur går det till att spola äggledarna?
  • mumwannaB

Det går snabbt att spola. Hela proceduren kanske tar 10 min. Det går till så att gyn gör VUL och för in en liten slang i livmodern. I änden på den finns som en liten ballong som de blåser upp när slangen är inne i livmodern för att täppa till och hålla kvar slangen. Detta spänner lite som mensvärk. Sedan sprutas det in kontrastvätska genom slangen och man ser på ultraljudsbilden hur den rinner genom äggledarna (om det är fri passage).

Hur ont det gör är ju väldigt individuellt och beror även på om man har fri passage eller inte. Jag hade fri passage och för mig kändes det som kraftig mensvärk det allra sista och jag minns att jag tänkte att är det inte färdigt nu så orkar jag inte mer men precis då var det klart. Efteråt låg jag ner några minuter tills värken släppte. Jag tog en värktablett innan jag åkte dit. På en del kliniker får man någon värktablett av gyn men inte på min.

Det finns de som inte känner något och de som tycker att det är fruktansvärt. Jag tyckte inte att det var så hemskt. Jag skulle inte bli orolig om någon sa att jag var tvungen att göra det igen.

Lycka till!! Försök slappna av för jag tror att det kan bli värre om man spänner sig.

• Corina

Tack för ett superbra svar. Du besvarade alla mina funderingar. Det är lättare att ta sig igenom något om man är mentalt förberedd och vet vad som komma skall. Tack.

/Lena

Svar på tråden Hur går det till att spola äggledarna?