• Pymsan

    Vill ha ett till barn men inte maken - snälla peppa mig med fördelar med "bara" ett barn!

    Jag är 31, min man fyller 45 om några månader. Vi har en underbar son tillsammans som fyller 2 på fredag. Min man har även två tonårsbarn sen ett tidigare äktenskap.

    Sista halvåret har jag känt en längtan efter ett till barn och vi började så smått diskutera ämnet. Nu har dock min man sagt att han inte vill ha fler barn. Han tycker att han börjar bli för gammal och att han konstant är dödligt trött - mer än vad han var när de stora barnen var små. Han känner också att han vill att vi ska ha tid för varandra.

    Jag förstår hans synvinkel, absolut, jag tycker han är beundransvärd som orkade börja om ens med ett barn, när de andra barnen är så stora (14 och 16 nu).
    MEN jag har alltid önskat mig två barn och det känns tungt och ledsamt att han inte är med på tåget. Jag tycker jag ser gravida magar och bebisar överallt.

    Dock är det inte nattsvart, jag kan se fördelar också, jag kan ju ge min son ALLT och det är ju mycket som blir enklare och lättare med bara ett barn. Mer tid för honom och mer tid för mig själv också. Men längtan finns där ändå.

    Ni som valt att nöja er med ett barn - vad är fördelarna, respektive nackdelarna?

  • Svar på tråden Vill ha ett till barn men inte maken - snälla peppa mig med fördelar med "bara" ett barn!
  • manet en

    Hur tänkte du kring detta när ni inledde er relation? Jag menar att den man är 14 år äldre och redan har två barn, det måste du ju ha funderat kring och valt?

  • SunnyBunny

    Jag kan ju bara ge fördelar för jag har bara ett barn. Några nackdelar kan jag inte se då jag inte upplevt flera barn. Vi har det betydligare lugnare än mina vänner med flera barn. Mera tid för varandra. Jag kan ge henne 100% av min uppmärksamhet och även ekonomiskt. Många säger att det är så synd om ensambarn för att de just blir ensamma? Fattar inte riktigt det för mitt barn har ju vänner,släkt och oss.

    Jag kan verkligen förstå att din man inte vill börja om från början. Han är endå 45 och som du skriver känner sig trött. Inte skulle jag skaffa flera barn om jag vore dödstrött hela tiden.

    Som tidigare skrev, prata ni om det här i början av eran relation?

  • Pymsan

    Vi pratade aldrig om antal barn i början av vår relation, jag kände att huvudsaken för mig var att jag skulle få ETT eget barn vilket han var med på, om det sedan skulle bli fler vore en bonus men inget jag hade som ett måste eller krav.

  • Pymsan

    Ingen mer än SunnyBunny som vill peka på fördelarna med att ha ett barn?
    Varför det blivit som det blivit är en annan fråga och har ju föga relevans nu, jag vill bara få input från andra med ett barn om
    det positiva med det.

  • Veritaslux

    Oj, det finns hur många fördelar som helst.

    - Bättre ekonomi
    - Enklare att åka på utflykt (behöver bara anpassa sig till ett barns behov, vad som är roligt/lämpligt)
    - Enklare att resa.
    - Barnet får mycket uppmärksamhet och hjälp, positivt i alla situationer...

    Själv växte jag upp som endabarn (har en halvbror som är mycket äldre). Hade en jättebra uppväxt. Jag saknade syskon ibland men när jag ser tillbaka inser jag att det fanns ganska få barn i min släkt. Dessutom gick jag hos dagmamma men skulle nog passat bra på dagis då jag nog behövde lite mer stimulans (vilket har med personlighet att göra och inte bara det faktum att jag var endabarn.

    Jag är själv inne på att "bara" ha ett barn. Har precis fått min skatt och livet känns fulländat. Varför förändra något som är bra som det är? Maken, som har en bror, kan också tänka sig bara ett barn. Han ser också mest fördelar...


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • TantMy

    Jag har en dotter som nu är 15 år.
    Min sambo och jag har varit ihop i nio år...vi skaffade en hund istället för barn tillsammans!

    Fördelen med ett barn är:
    Ekonomiskt väldigt mycke billigare plus att jag har råd att ge min dotter det hon behöver utan att behöva snåla och spara hela tiden.

    Jag har tid för min dotter när det gäller läxor/läxläsning, att skjutsa och hämta, att finnas till hands hela tiden vid behov.

    Min dotter och jag kan göra så mycket roliga saker tillsammans, vi går på gympa pass, vi har gått på magdans, vi promenerar och joggar tillsammans, vi har tagit hand om en häst flera dagar i veckan...att ha ett barn ger en så mcyket tid tillsammans som man inte skulle ha haft om man hade flera barn.

    Lugn och ro för det mesta och man kan/hinner skämma bort sig själv!
    Jag kan hålla på med mina intressen utan att någon annan gnäller, själviskt kanske...men man lever bara en gång.

    Vi hinner alla med varandra i familjen, vi reser och hittar på saker.

    Vi får sova gott varje natt, DET är nog det bästa!

    Så, nej, inga fler barn...däremot fler hundar!

     

  • tahira

    Vi har "bara" ett barn och skulle aldrig komma på tanken att skaffa fler.

    Det är precis lagom, man hinner ge honom den uppmärksamhet han behöver, man har tid att gå in på djupet och prata och förklara saker, man kan göra saker som man VET är bra för honom och hans utveckling utan att behöva oroa sig för att samma sak kanske inte är bra för ett eventuellt syskon.

    Det är alltid en lugn och avslappnad stämning hemma. 


  • Vit Lilja

    Oj, får hoppas att detta inte blir för långt nu. Fördelarna är vansinnigt många. Jag har ett barn och både jag och sambon har tid med honom precis så mycket vi vill, fler fördelar både nu och när han är äldre:

    -Man kan komma på ALLA fotbollsmatcher/karateträningar/köruppträdanden utan att kompromissa med tid från andra barn
    -När man åker på utflykt (djurparken, danmarksresa eller bara en picknick) så är det bara ett barns intresse man behöver ta ställning till
    -Det blir ALDRIG bråk och smågnabb om vem som fick den största pajbiten eller vem som fick sitta brevid "mamma" sist
    -Jag som förälder känner aldrig dåligt samvete för att jag känner mig otillräcklig
    -Ekonomin är en helt annan värld. Jag kan köpa kläder till mig och barnets pappa OCKSÅ och inte bara till barnen (tex haha)
    -Jag kan gå på kurser/ut med vänner/träna utan större problem då det är dels lättare för pappan att ta hand om ett barn, samt att det är lättare att få barnvakt till ETT barn om man skulle vilja få vuxentid en kväll
    -På resor och utflykter kan barnet åka med OLIKA kompisar varenda gång så dom inte tröttnar på varann
    - EN uppsättning kläder, EN uppsättning skor, ETT körkort som ska betalas, EN graviditet/förlossning (haha)
    -Att ta barne* på restaurang är betydligt lättare med ett än med två
    -Läxläsning är ju skittråkigt men en gång klarar man lätt... men två?
    -Ett-årstrots, treårstrots, tonårstrots! Är du inte övertygad? Jag vill då rakt inte uppleva det fler gånger

    Kan bara komma på en nackdel och det är att alla rabattkoder och familjeerbjudanden för resor, hotell, nöjesparker, vattenland och djurparker mm är 2 vuxna + 2 barn men det kan jag leva med haha

  • Muslimska mamman

    Fortsätt prata med din man om barn, kanske ändrar han sig om några år och då är han ännu inte för gammal för att skaffa barn. Ofta är tyvärr det problemet när man har stor åldersskillnad mellan sig och sin partner... Men positivt med ett barn är ju faktiskt att du kommer komma ditt barn otroligt nära som både mamma och lekpartner, då ditt barn inte kommer ha syskon att ty sig till när det vill.

Svar på tråden Vill ha ett till barn men inte maken - snälla peppa mig med fördelar med "bara" ett barn!