• Lady Bling

Hur ofta behöver ni färga utväxten på färgat hår?

Jag har ljust askblont hår men har färgat det rödbrunt i maj tror jag det var första gången. Problemet är bara det att det känns som om färgen (permanent färg) inte riktigt tar på utväxten när jag färgar den.

Redan efter 1-2 veckor börjar det se ljusare ut, och efter 3 veckor ser det klart ljusare ut i botten och jag ser alltså skallig ut i hårbotten eftersom den blir så ljust, skitfult...

Det gör ingen skillnad om jag färgar hemma eller hos frisör, har färgat hemma ett antal gånger och 2 ggr hos frisör, med samma resultat...

Vad 17 kan man göra? Håret blir ju skitslitet om jag måste färga det typ varannan/var 3:e vecka...

Min sambo tycker att det verkar för krångligt att färga håret och tycker att jag ska göra det blont igen för att slippa färga det, men jag trivs mycket bättre som mörkhårig och det passar mig väldigt bra, tycker både jag, min sambo och de flesta jag känner.

Så vad kan man göra, är det bara jag som har det så här med håret?

Hur ofta behöver ni färga utväxten på färgat hår?

• Svar på tråden Hur ofta behöver ni färga utväxten på färgat hår?
  • Momalicious

Har en kompis som har väldigt mjukt hår och färgen fäster liksom inte ordentligt. Hon bleker sitt hår innan hon färgar det. Även min frisör, som har jätterött hår, bleker sitt innan. Sen bleker de utväxten och färgar sedan om håret vid behov. Ingen av deras hår är slitet. Den ena använder inte heller balsam varje tvätt eftersom det typ drar ut färgen eller nåt.

• randigrand

1-2 veckor för mig med, riktigt drygt men vad kan man göra. Mitt hår växer som ogräs med dessutom så borde bara vara glad över det :)

• Lady Bling
    randigrand skrev 2011-07-27 16:45:01 följande:
    1-2 veckor för mig med, riktigt drygt men vad kan man göra. Mitt hår växer som ogräs med dessutom så borde bara vara glad över det :)
    Färgar du det så ofta då? Hur klarar håret det i så fall?
  • randigrand
    Lady Bling skrev 2011-07-27 16:50:07 följande:
    Färgar du det så ofta då? Hur klarar håret det i så fall?
    Nä brukar stå ut som "skallig" nån vecka. Men grejen är att jag byter hårfärg så ofta så.. Färgade håret mörktbrunt i maj och åkte sedan utomlands en månad där håret blektes rejält av solen så nu matchar det min utväxt (den nyansen jag har på profilbilden). Och hur mitt hår klarat sig vet jag inte, då jag färgat håret på egen hand sedan jag var 10 år och har ändå tjockt, fint hår. Lustigt.
  • dezibel

Jag bleker min utväxt var 4 vecka och när jag färgade håret så färgade jag utväxten typ var 2-3 vecka för att det inte skulle se sunkigt ut.  Färg sliter väl inte på håret och du färgar ju bara utväxten dvs "nytt" obehandlat hår. Jag tyckte mitt hår kändes tjockare och "friskare" med färg i.

• Nicki2011

Ca 4-5:e vecka! Men då är det ca 1 cm i hårbotten som är min naturliga hårfärg!

• Mabaja

En gång i månaden färgar /bleker jag min utväxtrand.

Svar på tråden Hur ofta behöver ni färga utväxten på färgat hår?