• HonSomVet

Behandlas sprucken trumhinna ALLTID med antibiotika?

I måndagskväll började dottern väldigt plötsligt klaga på ont i örat och var förtvivlad. Hon ville ha papper och torka sig i örat, så jag antog att trumhinnan spruckit, men jag såg inget alls som tydde på det. Hon somnade efter många om och men och följade morgon var det alldeles kladdigt runt örat och i örat.

Vi besökte läkaren på VC men jag vet inte riktigt, han verkade inte riktigt tycka att en sprucken trumhinna alls behöver behandlas. Men han skrev ut penicillin till dottern. Dock, inom 15 minuter efter att hon fått medicinen blossade det upp nässeluslag över hela hennes kropp. De la sig dock inom en timme, men efter två timmar blossade de upp igen, lite mer denna gång, men försvann inom en timma.

Nu ringde läkaren idag och han menade att det inte alls finns ett starkt samband mellan att penicillinet hade orsakat dotterns nässelutslag, att det lika gärna kunde vara förkylningen. Ehum, jag kanske inte är en läkare, men jag tycker det var rätt tydligt. Och hon må ha haft virusprickar och skit när hon varit sjuk, men aldrig nässelutslag.

Nu ville läkaren helt inte behandla alls och sa att jag får återkomma om hon får ont. Han ville inte heller att hon skulle göra någon form av återkontroll för att se om det läkt ordentligt. 

Någon som har samma erfarenhet? Alltså inget penicillin vid sprucken trumhinna och ingen återkontroll?

• Svar på tråden Behandlas sprucken trumhinna ALLTID med antibiotika?
  • anyXX

Hur gammalt är ditt barn? Jag tror att man behandlar barn under 2 med penicillin vid öroninflamation, men inte äldre. Min dotter var öronbarn och hade många infl men då var hon under 2 år. Hon har fått gå på återkoll för sina rör, men inte för trumhinnan, men jag har för mig att man egentligen ska det (?) dock behöver det ju gå ett par månader innan de kan se om allt läkt. Tycker du ska ringa och be att få en annan läkare och komma på återkoll om några månader.

flicka 2008 & pojke 2010
  • Tuffen

Min son råkade ut för detta i vintras. Vi fick antibiotika och en återkontroll på vc, inget snack. Han fyller snart 5 år.

• HonSomVet

Hon är strax tre. Och jag vet att man inte gärna per automtik ger barn mellan 2-12 år antibiotika för en öroninflammation. Det förstår jag. Jag står bakom minskad använding av antibiotika.

Dock tycker jag mig läsa överallt att (t o m på Läkemedelsverkets hemsida) att en sprucken trumhinna ska behandlas med antibiotika för att risken för komplikationer är större.

Därför undrar jag vad som fick denna läkare att inte vilja behandla alls och inte ens göra en kontroll om en månad eller två för att se att trumhinnan läkt väl. Han menade att sådant krävdes inte förrän trumhinnan spruckit upprepade gånger. Vilket jag hoppas inte sker.

• HonSomVet

T o m apotekspersonalen frågade när dottern hade en återkontroll och jag sa att någon sådan pratades det aldrig om. Hon tyckte det var märkligt.

Läkaren hade för övrigt inte heller skrivit hur länge dottern skulle ta sin medicin, vilket också kom fram på apoteket.

Jag vet inte om jag känner så vansinnigt stort förtroende för läkaren i fråga.

• anyXX
    HonSomVet skrev 2011-07-27 15:26:48 följande:
    Hon är strax tre. Och jag vet att man inte gärna per automtik ger barn mellan 2-12 år antibiotika för en öroninflammation. Det förstår jag. Jag står bakom minskad använding av antibiotika.

Dock tycker jag mig läsa överallt att (t o m på Läkemedelsverkets hemsida) att en sprucken trumhinna ska behandlas med antibiotika för att risken för komplikationer är större.

Därför undrar jag vad som fick denna läkare att inte vilja behandla alls och inte ens göra en kontroll om en månad eller två för att se att trumhinnan läkt väl. Han menade att sådant krävdes inte förrän trumhinnan spruckit upprepade gånger. Vilket jag hoppas inte sker.
    Ja jag funderar också på om det är annorlunda då den sprucket, med tanke på infektioner osv. Ring VC igen och få en tid hos en annan läkare?
    flicka 2008 & pojke 2010
  • HonSomVet

Mmm, nu är det ingen idé att ringa någon VC, men sa ringa en annan imorgon och se vad de säger om saken.

Inte för det. Jag blir glad om hon slipper ta någon medicin. Det är inte direkt så att hon är medgörlig.

• Spatsy

Hej!

Min erfarenhet av spruckna trumhinnor är att man brukar antibiotikabehandla (har 3 öronbarn som haft över 35 öi tillsammans). Självklart ska din dotter på återkontroll, för det mesta är det ingen fara men man kan få men...

Försök få till en annan läkartid imorgon för en second opinion. Sedan bör man kolla upp pencillin överkänsligheten. 

Hoppas du blir hörd imorgon!

• HonSomVet

Hur kollar man upp penicillin-överkänslighet? Läkaren vi var till nu lär inte notera något i någon journal. Eftersom han påstod att det inte fanns något starkt samband mellan medicinen och hennes nässelutslag som kom omedelbart efteråt. Tycker det är märkligt.

Nåja, ska ringa en annan vårdcentral imorgon och höra med dem.

• HonSomVet

Jag ringde barn- och ungdomsmedicin och pratade med en sköterska, men hon sa att hon självklart inte kan rekommendera saker eller säga exakt hur det ska vara då hon inte är läkare. Dock, när jag räknade upp allt läkaren sagt, bland annat att hon inte skulle på återkontroll, märkte jag att hon själv blev tveksam till hans rekommendationer. Hon hänvisade mig till ÖNS för att iaf boka tid för återkontroll om några månader.

Jag ringde dem, men de har semesterstängt till den 8e augusti. Jahap ja. Så nu har hon inte fått något penicillin. Men verkar må bra. Har inte klagat på örat igen. Har ingen feber. Har dock varit tröttare än vanligt.

• Juni 06

Jag vet att man får pencillin om det gått håll i örat. Det har min stora son fått. Sen får dom pencillin om dom har öroninflammation på båda öronen. Det har min minsta fått.

Svar på tråden Behandlas sprucken trumhinna ALLTID med antibiotika?