Behandlas sprucken trumhinna ALLTID med antibiotika?
I måndagskväll började dottern väldigt plötsligt klaga på ont i örat och var förtvivlad. Hon ville ha papper och torka sig i örat, så jag antog att trumhinnan spruckit, men jag såg inget alls som tydde på det. Hon somnade efter många om och men och följade morgon var det alldeles kladdigt runt örat och i örat.
Vi besökte läkaren på VC men jag vet inte riktigt, han verkade inte riktigt tycka att en sprucken trumhinna alls behöver behandlas. Men han skrev ut penicillin till dottern. Dock, inom 15 minuter efter att hon fått medicinen blossade det upp nässeluslag över hela hennes kropp. De la sig dock inom en timme, men efter två timmar blossade de upp igen, lite mer denna gång, men försvann inom en timma.
Nu ringde läkaren idag och han menade att det inte alls finns ett starkt samband mellan att penicillinet hade orsakat dotterns nässelutslag, att det lika gärna kunde vara förkylningen. Ehum, jag kanske inte är en läkare, men jag tycker det var rätt tydligt. Och hon må ha haft virusprickar och skit när hon varit sjuk, men aldrig nässelutslag.
Nu ville läkaren helt inte behandla alls och sa att jag får återkomma om hon får ont. Han ville inte heller att hon skulle göra någon form av återkontroll för att se om det läkt ordentligt.
Någon som har samma erfarenhet? Alltså inget penicillin vid sprucken trumhinna och ingen återkontroll?