• Äldre 27 Jul 19:04
    10036 visningar
    6 svar
    6
    10036

    Högt kaliumvärde (7,8) pga blodprovet tas med stas? Någon sköterska/läkare som vet?

    Jag har alltid legat lågt i Kalium.
    Typ 3,4-3,6 (ref 3,5-5,0).

    Nu har jag ätit kortison för misstänkt låg kortisonproduktion.
    Kortisolvärdet var normalt i blodet men jättelågt i 48 timmars urinprovet.

    Igår var jag och tog nya provet på bla kalium.
    Sköterskan som tog bad mig först pumpa med handen och sen hade hon stas när hon tog provet.
    Jag ifrågasatte detta då jag hört att detta kan ge falskt höga kaliumvärden. Men hon sa att det inte spelade roll.

    Idag ringde sköterskan och bad mig komma igen imorgon för ny provtagning då värdet på Kalium visade jättehögt!
    7,8!

    Jag ska ta nytt prov imorgon..
    Men är nyfiken på vad ni som kan sånt här säger:
    Kan man få så högt falskt värde vid stas och pump med handen just vid kalium??

    När jag gooolar höga kaliumvärdne tycker jag att jag borde vara typ döende med så högt kalium?!
    Jag mår iofs inte bra men det har jag inte gjort på 1 år och varit under utredning pga detta men läkarna inte hittat orsaken...

  • Svar på tråden Högt kaliumvärde (7,8) pga blodprovet tas med stas? Någon sköterska/läkare som vet?
  • Äldre 27 Jul 19:14
    #1

    man kan få falska provsvar när man har stas vid kaliumprov - ja. Hade hon stasen på hela tiden? Ibland kan man stasa upp och sen ta ett slaskrör innan man tar av stasen och tar det "riktiga" röret.

  • Amazin­a
    Äldre 27 Jul 19:18
    #2

    Ja, Kalium stiger gärna när man stasar, så vi får hoppas att det beror på det! 7,8 är annars farligt högt!! Men jag kan inte tänka mig att man får det utan andra sjukdomar som orsak!!

  • Äldre 27 Jul 19:21
    #3

    Ja, först fick jag pumpa som en galning med handen, sen hade hon stas på hela tiden och det droppade så sakta att det tog minst 1 minut att fylla röret och det var stas hela tiden..

    Jag har haft misstänkt låga kortisolvärden, (dvs Addisson) men inte så illa så att jag fått diagnos.
    Däremot äter jag kortison på prov om det nu kan påverka kaliumvärdet...

  • Äldre 27 Jul 19:24
    #4
    Mammatilltretroll skrev 2011-07-27 19:21:19 följande:
    Ja, först fick jag pumpa som en galning med handen, sen hade hon stas på hela tiden och det droppade så sakta att det tog minst 1 minut att fylla röret och det var stas hela tiden..

    Jag har haft misstänkt låga kortisolvärden, (dvs Addisson) men inte så illa så att jag fått diagnos.
    Däremot äter jag kortison på prov om det nu kan påverka kaliumvärdet...
    Ja då var det säkert stasen som påverkade resultatet. Se till när dom tar igen att dom inte har på stasen när de tar provet.
  • Amazin­a
    Äldre 27 Jul 19:25
    #5
    Mammatilltretroll skrev 2011-07-27 19:21:19 följande:
    Ja, först fick jag pumpa som en galning med handen, sen hade hon stas på hela tiden och det droppade så sakta att det tog minst 1 minut att fylla röret och det var stas hela tiden..

    Jag har haft misstänkt låga kortisolvärden, (dvs Addisson) men inte så illa så att jag fått diagnos.
    Däremot äter jag kortison på prov om det nu kan påverka kaliumvärdet...
    Men om hon stasade så låter det som att det är problemet!!
  • Äldre 27 Jul 19:27
    #6

    Va bra, tack tack!

Svar på tråden Högt kaliumvärde (7,8) pga blodprovet tas med stas? Någon sköterska/läkare som vet?