Varför får inte muslimer äta skaldjur??
Att dom inte äter gris,det vet väl alla,men idag på jobbet så fick jag höra att dom inte heller äter skaldjur...varför?
Att dom inte äter gris,det vet väl alla,men idag på jobbet så fick jag höra att dom inte heller äter skaldjur...varför?
Kanske för att dom oxå är orena... haha
Jag tror att det helt enkelt står i Koranen och även i Toran så judar som följer kosher äter inte heller skaldjur. Men jag kan ha fel
(SVAR)
Prisad vare Allah.
Bland de välsignelser som Allah har skänkt oss är det faktum att han har gjort vår religion lätt för oss, och har inte gjort det för svårt eller outhärdlig. Han har gett oss många saker som var förbjudna enligt tidigare avslöjade lagar. Allah säger (tolkning av betydelsen): "... Allah vill att ni lätthet, och han vill inte göra det svårt för dig ..." [al-Baqarah 2:185].
Därav alla typer av mat från havet är tillåtna, om de är växter eller djur, levande eller död. Allah säger (tolkning av betydelsen): "Lagliga att du är (jakten på) vatten-spelet och dess användning för mat - till förmån för er själva och de som reser ..." [al-Maa'idah 5:96]. Ibn 'Abbas sade: "Sayduhu (bokstavligen jakt, jakten) hänvisar till det som tas från det levande, och ta'aamuhu (lit. sin mat) betyder det som tas död."
Det finns några saker - vissa typer av vatten djur - som några forskare undantas från tillstånd som beskrivs ovan. Dessa är:
Krokodiler. Den korrekta åsikten är att äta dessa inte är tillåten, eftersom de har huggtänder och leva på land - även om de kan spendera mycket tid i vattnet - så företräde bör ges till orsaken till att förbjuda det (det är ett landdjur som har huggtänder).
Grodor. Det är inte tillåtet att äta dem eftersom profeten (frid och välsignelser vare över honom) förbjöd dödandet dem, som redovisas i hadithen av 'Abd al-Rahman ibn' Uthman, som sade att Profeten (fred och välsignelser vare över honom) förbjöd dödandet av grodor. (Återberättad av Imam Ahmad och Ibn Maajah, se även Saheeh al-Jaami, 6970). Regeln är att allt som vi är förbjudet att döda, att vi inte får äta, om vi får äta det vi får döda den.
Vissa forskare utesluter hav ormar, men den korrekta uppfattningen är att eftersom de bor någonstans utom i vattnet, vi är tillåtet att äta dem, på grund av den allmänna karaktären av aayah (tolkning av betydelsen): "Lagliga att du är (den strävan) vatten-spelet och dess användning för mat - till nytta för er själva ... "[al-Maa'idah 5:96].
Uttrar och sköldpaddor. Den korrekta åsikten är att vara på den säkra sidan, är det tillåtet att äta dem efter att slakta dem ordentligt, eftersom de lever både på land och i havet. Här regel är att när det gäller djur som lever både på land och i havet, bör reglerna om landdjuren ges företräde, att vara på den säkra sidan, så de måste slaktas på rätt sätt, med undantag för krabbor som inte måste slaktas, trots att de lever både på land och i havet, eftersom de inte har blod.
Allt som kan orsaka skada är förbjudet som föda, även om det kommer från havet, eftersom Allah säger (tolkning av betydelsen): "... Och som inte dödar er själva (eller döda varandra). Visst är Allah barmhärtig till dig "[al-Nisa '4:29] och:". ... Och inte kasta er in i fördärvet ... "[al-Baqarah 2:195].
(Se al-Mughni, 11/83, Haashiyah al-Rawd, 7 / 430; Tafseer Ibn Katheer, 3 / 197, och Ahkaam al-At'imah av al-Fawzaan).
Och Allah vet bäst.
Det får dem men vill inte eftersom de tycker att det är ädkliga djur.
Min svärmor var på besök förnågra år sedan och en kväll hade vi räkor. Oskalade. Svärmor kunde inte ens titta på skålen på bordet och skrek att vi skulle ta bort den för att de hemska djuren stirrade på henne med sina små svarta ögon. Hon tyckte att vi var helt galna som satt och skalade och åt dem. Min man (muslim)skrattade så att han dog nästan åt sin stackars mamma.
Hade Allah levt idag så hoppas jag att han hade förbjudit dödandet och ätandet av sköldpaddor då dem som art är starkt utrotningshotade! Så ät inga sköldpaddor.
Orkade inte läsa alla inlägg..
Men det är för att som alla vet; Griskött är farligt om det inte är vältillagat, samma gäller skaldjur.
Som jag tolkat det är det för att man inte ska bli sjuk.
En intressant paralell äratt under svältåren i Sverige så var det svårt att övertyga folk att äta svamp (som är så gott, och skaldjur med för den delen).
Mina två cent..