• Anonym (Tjej)

Kondylom

nu är den tillbaka igen, mår värkligen inget bra av den.

kan man inte på något sätt få bort den helt? verka inte gå med salvor/krämen svårt att få de på rätt ställe o frysa bort de går inte när de sitter inne i slidan. men då kommer de ju endå tillbaka.

det finns ju ett nytt vacsin mot livmoderkanser eller vad det är ska inte det förre bygga så man inte får kondylom heller? skulle det funka när man redan har haft kondylom?

är så förvirrad mår otroligt dåligt av detta.

• Svar på tråden Kondylom
  • sexologen

Hej!

Kondylom är ett vårtvirus som 50% av den sexuellt aktiva befolkningen i västvärlden någon gång har burit på. Lättast är det att bli smittad vid sexdebut eftersom man då är mer känslig för det sk. HPV-viruset. Vaccin ges till flickor innan sexdebut.

Du kan få hjälp att få bort kondylomen helt, antingen med vårtmedel som innehåller cellgift som du smörjer eller penslar på vårtorna, eller med en kräm som stimulerar ditt immunförsvar att bilda naturliga ämnen som bekäpar viruset så att kondylomen försvinner. Det är också som du skriver möjligt att kirurgiskt behandla kondylom, så vårtorna tas bort med brännpenna, laser eller frysning.

Lycka till!

Hälsningar
    Sara

• Anonym (Tjej)

men det har jag gjort, frysa bort har inte funkat, och nu har jag använt krämen men de kommer endå tillbaka.

smittar det när man inte har några våtor? fast man haft det innan?

• sexologen

Hej!
    Om du har genomgått behandling och de ändå kommit tillbaka tycker jag du ska söka hudläkare för mer precis rådgivning.
    Lycka till!
    /Sara

Svar på tråden Kondylom