• Malinlin

Semestervagn för 4 månaders

Hej!

Någon som har erfarenhet av 4 månaders baby i sittvagn med liggmöjlighet på semestern? Vi ska till G Canaria och vill inte ta med stora liggvagnen. Vad kan ni rekommendera för alternativ?

• Svar på tråden Semestervagn för 4 månaders
  • Villebusen

Vi har en carena (brio) sufflett buggy som vi valde pgr av sin smidighet och lite större hjul än de flesta paraplyvagnar. Kostar 1300 kr. Det är liggläge och intrigerat sele. Visst den är inte vändbar det är den stora nackdelen. Men det går att lägga en filt eller ngt över så barnet får lugn och ro det är bra sufflett som även är avtagbar med titt/ventilations lucka.

• Titti2

Jag har samma problem och vill ha fler åsikter i ämnet.

• snart 3 kids

När vi varit utomlands så har det verkligen varit tillfälle att ha den riktiga vagnen. Då om nått sover ju barnen mkt i vagnen. Sen ska ju barn under 1år absolut inte va i sol och då är det ju bättre med den stora riktiga vagnen. Men det är min åsikt, alla är ju olika, en del sitter på playan och ammar och lägger babyn i en paraply sulky!

• EvaE83

hej!!

bi har köpt en knorr sulkyvagn med liggläge den har funkat utmärkt för oss nu på semestern ska utomlands i oktober och då hänger den med igen=))
    köpt på barnens hus för 1600:-

• EvaE83

just det vår son blev 4 mån den 10!

• Titti2

Är det fler som har erfarenhet? Vi kommer inte ta med den riktiga vagnen eftersom den väger för mycket. Vi tror nog det finns bättre alternativ som duger för en vecka. Har tittat på olika paraplyvagnar och lättare sittvagnar typ Carena. Men det är svårt att veta hur de fungerar i praktiken.
    Någon mer som har erfarenhet av att vara på semester med en 3-6 månaders?

• Petra Pontus mamma

Vi köpte en paraply vagn från Babyproffsen till Pontus när han var fem månader och vi åkte till Thailand. Den har liggläge och sufflet och kostade 895 kr. Helt ok. Det sv´åra var dock att ha koll på om solen sken på honom, man ser ju inte barnet på samma sätt som när de ligger i sin vanliga vagn. Man behöver desutom ha en mjukare filt under dem, vagnen är hårdare än vanliga vagnen.

• FruSöderström

vi ska utomlands nästa år och då kommer våran dotter att vara nästan 1 1/2, men jag tror ändå att jag vill ha med den stora vagnen, ja den är klumpig men om man ska vara ute och äta medans barnet sover i vagnen så är ju den stora vagnen betydligt skönare. Men var och en bestämmer ju själv, men se till så att barnet kan ligga ner ordenligt om ni skaffar en mindre vagn, inge skönt att sova i halvsittande läga när man är så liten. Hoppas ni hittar en lösning och ha en skön resa!!

• pCp

Jag ska åka iväg med sonen (drygt 2 månader) till Grekland om en och en halv månad så jag har kollat runt lite.

En vagn med liggläge är ett måste.

Paraplyvagnar är relativt små även om de är lite robustare varianter (de som har fullt liggläge). En ny verkar kosta runt en tusenlapp.

Sulkyvagnar finns i några olika varianter som faktiskt inte är så enormt superstora när de är ihopfällda - de är bredare men nästan lägre jämfört med en paraplyvagn med liggläge. De jag har kollat på igår var alla lättare än den enda ok paraplyvagn som jag hittade. En ny sulky verkar kosta allt mellan 1300 till 2000 kronor.

En del butiker erbjuder uthyrning av paraplyvagnar veckovis och den butiken som jag hittade igår tog 150 kronor per vecka plus 150 kronor i depositionsavgift.

För egen del så slutade det hela efter en intensiv shoppningdag igår med att jag nu har en begagnad Acta Graco Explorer Sulky som kostade mig 700 callevonlinnelappar. Denna har fullt liggläge, vadderad sits, bälte, stor varukorg under vagnen, solsufflett som heter duga (resten går att täcka över med en mindre babyfilt som fästs med kardborrband) och helt handtag (kändes bättre med det än delat handtag).

Jag resonerade som så att fördelen att det inte är min vagn som slås sönder på flyget när jag hyr inte uppvägs av att jag förhoppningsvis kommit över en vagn som förblir hel och som jag kan använda till fler resor (vi kommer att åka en del tåg under hösten) och sedan även använda när sonen blir lite äldre. En hyra skulle gå på 450 minus 150 som jag skulle få tillbaka och för 400 extra har jag en vagn som är väger mindre, inte är nämvärt större, lättkörd, har högt och bra handtag, fullt liggläge som är lite ombonat och som jag förhoppningvis kan använda mer än en gång.

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp för er som ska ut och resa med era små.

• pCp

Jag glömde säga att ytterligare en fördel med en Sulky med fullt liggläge är att den har större hjul jämfört med en paraplyvagn. Detta är en klar fördel då vagnen blir lättare att köra.

Kan slänga in två till tips med:

1. Det går att bona om i en paraplyvagn eller sulky med hjälp av en filt eller dylikt. Och ja, det fungerar även om ni åker till varma länder för det ska vara under barnet och inte över...

2. Kolla att barnet ligger "bra" i vagnen. Min son ålar inte så mycket än och när jag har fällt upp fotstödet så blir det som ett extra skydd. Sidorna är rejält tilltagna på min vagn så det är ingen risk att han ramlar ut ur som helst. Suffletten har även en tittlucka där jag kan se honom - annars finns det vissa vagnar som är vändbara.

• isabell22

Vi köpte en Carena Ella är 3 mån. Vi är jätte nöjda den blir en shopping/resevagn. kostade 1349:- rejälare än många andra o skit enkel att fälla ihop behövs bara e hand du kan ha barnet i anda jätte smidigt. den väger 10 kg.

• liten

Vi har köpt en Paraplysulky MacLaren Techno XT som blir kanonbra för en liten bebis om man t ex har en mjuklift som man stoppar in och spänner fast. Den har nästan fullt liggläge. Den är iofs dyr, tror den kostade 2200 kr men den är grymt snygg och praktiskt och så borde vi kunna använda den en hel del sen.

Svar på tråden Semestervagn för 4 månaders