• Rafael90

Kommer katterna minnas oss?

Jag och sambon har haft våra älskade kattpojkar (två stycken) i ca ett och ett halvt år nu. De är helt kära i oss, följer med oss vart vi än går, väntar innanför dörren och tittar ut genom fönstret när vi lämnar huset osv. Nu har jag och sambon varit utomlands i sex veckor och min syster har tagit hand om katterna under tiden. De brukar vara väldigt skygga när det kommer andra människor, men enligt syrran har de vågat sig fram och busar och kelar som normalt.

Vi ska åka hem till Sverige imorgon och saknar katterna så vi håller på att gå sönder. Men är så rädda - kommer de komma ihåg oss, eller kommer de springa och gömma sig som om vi vore främlingar? Rynkar på näsan Hur stor chans är det att de minns oss?

• Svar på tråden Kommer katterna minnas oss?
  • Majsan70

Klart att de gör. Våra katter kan däremot vara lite sura på oss när vivarit borta länge men det går över på ett par dagar.

• Rafael90
    Majsan70 skrev 2011-07-28 09:01:28 följande:
    Klart att de gör. Våra katter kan däremot vara lite sura på oss när vivarit borta länge men det går över på ett par dagar.
    Åh Skrattande ska se till att ge dem en massa kattgodis och borsta dem mycket som de tycker om.
  • Frila2

Ja, de kommer antagligen vara sura och sätta sig lite strategist med ryggen mot er så ni verkligen ska förstå hur dumma ni varit Så gjorde alltid min gamla tanta och även den ena av våra katter nu. När jag varit inlagd och hemifrån i 2 veckor så kom han springande när jag kom hem, för att sedan stanna och vända sig om med ryggen mot som protest. Han surade hela dagen men på natten så kom han och skulle gosa. Sedan lämnade han inte min sida på flera dagar stackarn.

• Nikki GBG
    Rafael90 skrev 2011-07-28 08:57:54 följande:
    Jag och sambon har haft våra älskade kattpojkar (två stycken) i ca ett och ett halvt år nu. De är helt kära i oss, följer med oss vart vi än går, väntar innanför dörren och tittar ut genom fönstret när vi lämnar huset osv. Nu har jag och sambon varit utomlands i sex veckor och min syster har tagit hand om katterna under tiden. De brukar vara väldigt skygga när det kommer andra människor, men enligt syrran har de vågat sig fram och busar och kelar som normalt.

Vi ska åka hem till Sverige imorgon och saknar katterna så vi håller på att gå sönder. Men är så rädda - kommer de komma ihåg oss, eller kommer de springa och gömma sig som om vi vore främlingar? Rynkar på näsan Hur stor chans är det att de minns oss?
    var nyligen i samma situation då jag och sambon var bortresta i 2 v. har haft mina 2 supergoa keliga kattpojkar i 2 år.
    mina grannar som mina katter ofta kelar med har fått passa dem när vi varit borta.
    trodde de skulle springa emot oss och bli glada när vi kom hem men icke!
    de var nästan lite avvaktande.. men det dröjde bara en timme sen kom de ihåg och var samma goa keliga katter emot oss som innan vi åkte Glad
    så räkna med att de kan ta en liten stund innan de är som vanligt med er igen..
    speciellt om man kommer hem med nya dofter från utlandet.. tex annan parfym, solkräm, tvättmedel på kläderna etc...
  • Raskask

Jag tror nog att de kommer att minnas er. Om inte annat kommer det nog inte alls att ta lång stund innan de beter sig som vanligt för även om de inte skulle minnas er så där direkt så kommer deras "vanliga liv" säkert tillbaka såsmåningom så de börjar bete sig som vanligt.

Jag vet inte hur mycket minne en katt antas ha rent vetenskapligt, men jag vet att tex den katt mina föräldrar hade i fjorton år avskydde mig i lika många år och då träffades vi endast en gång om året i snitt. Jag behandlade henne för skabb i öronen när hon var kattunge, något annat hade jag aldrig gjort katten och så fort hon såg mig sedan oavsett hur lång tid det gick mellan gångerna vi träffades fräste hon och när hon fick tillfälle anföll hon. Alla andra människor var hon trevlig emot. Jag tror att katter även minns trevliga saker, inte bara sånt de inte uppskattat.

• Frila2
    Nikki GBG skrev 2011-07-28 09:08:35 följande:
    . men det dröjde bara en timme sen kom de ihåg och var samma goa keliga katter emot oss som innan vi åkte Glad
    .
    Kom ihåg gjorde alldeles säkert direkt men man måste ju protestera lite
  • Nikki GBG
    Frila2 skrev 2011-07-28 09:10:39 följande:
    Kom ihåg gjorde alldeles säkert direkt men man måste ju protestera lite
    haha kan va så oxå.. de är envisa varelser med stor vilja som tycker man alltid ska göra som de villGlad
  • Rafael90

Vad skönt, får räkna med att de är lite sura då, men sen går det nog bra Skrattande åh, vad jag saknar dem!

• BuoBä

De kommer ihåg er. Vår ena katt bodde hos mina föräldrar i ca 1 år pga utlandsvistelse. Vi var och hälsade på några gånger under tiden. Det var inte så att katten kom rusande och mötte oss i dörren, men hon kom alltid och sov inne hos oss när vi var där, och gick till mig för mat istället för till mamma.

Nu när katten har flyttat hem till oss igen och min familj kommer på besök är det uppenbart att hon känner igen dem. Hon brukar också vara misstänksam mot gäster, men då verkar hon konstatera "jaha, är det bara ni" och låter sig bli gullad med. Hon känner även igen mammas & pappas katt fast de kanske träffas ett par gånger om året. Möter hon nya katter är det fräs och morr, men med honom är det "hej igen, vad ska vi hitta på?" .

• Rafael90
    tompatiger skrev 2011-07-28 09:38:10 följande:
    Suck! Vem bryr sig om kattskrällen.
    De som har katt kanske Glad
  • Bedhead

TS, möjligen är det dags för er att skaffa barn.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Rafael90
    Bedhead skrev 2011-07-28 09:53:59 följande:
    TS, möjligen är det dags för er att skaffa barn.
    Hahaha, min syster som tog hand om katterna sa att hon vägrar vara barnvakt när vi får barn, för att katterna var så himla bortskämda och ouppfostrade TystTungan ute
  • Den allsmäktige

Jag var borta från mina katter i över 3 veckor och började böla när jag kom hem! Haha

• Fidelis ad urnam

Vi var borta från våra katter i 5 veckor nu i sommar och när vi kom hem till min syster för att hämta dem rusade de mot oss och kurrade, kelade och pratade.
    När vi kom hem var allt som vanligt, förutom att de var extra keliga

De minns.

• Lizzan89

Klart dom minns er! Men som någon tidigare skrev så kan dom vara lite tjuriga.

Min hankatt var inte ett dugg gosig och mysig som han brukar vara, när jag hade varit på semester 3 veckor.
    Men det gav med sig efter något dygn och sedan var han sig själv igen :)

• Rafael90
    Den allsmäktige skrev 2011-07-28 12:29:11 följande:
    Jag var borta från mina katter i över 3 veckor och började böla när jag kom hem! Haha
    Haha, känns som att jag kommer göra samma sak! Känns som att de är våra bebisar, har aldrig varit ifrån dem så länge förut (5 dar som mest) och trodde aldrig det skulle bli såhär jobbigt!
  • Den allsmäktige
    Rafael90 skrev 2011-07-28 13:19:53 följande:
    Haha, känns som att jag kommer göra samma sak! Känns som att de är våra bebisar, har aldrig varit ifrån dem så länge förut (5 dar som mest) och trodde aldrig det skulle bli såhär jobbigt!
    Precis samma sak här! Jag älskar mina katter som att det vore mina barn! Haha...
Svar på tråden Kommer katterna minnas oss?