• Anonym (tossig snart)

Vägrar mat

Hej !

Jag har verkligen ett problem.
    Det är så att min son inte vill äta mat. Han kan smaka och spotta ut och ibland svälja men äta en portion eller bara lite vill han inte.
    Han blir snart 16 månader. Han vill helst ha bröstet  ( totalt galen i det) eller välling.
    Jag har försökt att få eller lära honom att äta sedan han var 4 månader då man börjar med smakportionerna. Välling lärde han sig äta ordentligt för 3 månader sedan.
    Han ska börja på dagis nu i augusti så det börjar nästa bli lite stressigt för mig.

Jag har verkilgen prövat allt.
    Han sitter med oss varje måltid och blir erbjuden mat varje gång. Vår mat då han blev galen när han erbjöds burkmat.
    Antigen får han plocka själv eller så försöker jag ge honom. Han får själv välja.

Han blir ju tydligen inte helt mätt för han kan ju sutta mitt i natten fortfarande och släpper mig inte.
    Och ja han vägrar napp jag är nappen.

Har du några förslag.

Växt oh vikt är det inga problem med men jag börja bli tokig nu.

tacksam för svar

• Svar på tråden Vägrar mat
  • BVC Sköterskan

Hej!

För att förändra ett barns matinställnig, som krånglat mycket, krävs det enormt mycket tålamod av föräldrarna. I slutändan handlar det dock om att lita på att ens barn får i sig vad det behöver, vilket barnets välmående ger tydlig signal om. Det vill säga; växer och utvecklas han väl finns det inget som säger att ni inte skall våga lita på honom.

Jag tycker att du gör helt rätt som låter honom sitta med vid bordet och äta av er mat. Förmodligen är det även bra att endast lägga upp mycket små portioner, för att han inte skall tappa aptiten direkt (bättre att han får "be" om mer). Försök att inte lägga märke till hur mycket han äter och gör absolut ingen affär om han inte ätit något. Istället för att fundera på vad han åt under dagen, kan du fundera på vad han ätit under veckan.

Att du fortsatt ammar nattetid, gör förmodligen att han kan hålla sig längre under dagen. Jag inser att det inte är lätt att ta beslut att sluta. Fundera på om du är redo för det och när du i så fall tagit det beslutet, bör du vara konsekvent och inte vackla. Tala gärna med er BVC-sköterska, så kan hon förmodligen både ge råd och stöd kring det.

Lycka till,

Mvh Christine

Svar på tråden Vägrar mat