• Prinzessan

Hög puls och domningar

Hej!
    Jag är gravid i 17 veckan och jag har lätt att få hög puls. Jag har även lätt till ångest och stress sedna innan. Så det är inget ovanligt. Jag kopplar hög puls till stress och vet att det inte är så bra att stressa när man är gravid.
    Men jag har frått lite som domning.. eller det känns som att blodet flödar ner iarmen på något konstigt vis när min puls är hög. Jag blir ju nervös av att pulsen är hög och det är läskigt att armen känns såhär.

Ska ringa barnmorskan i morgon. Men tänkte kolla med er om ni har någon erfarenhet av det här.

• Svar på tråden Hög puls och domningar
  • Amazina

När man hyperventilerar (vanligt vid ångest) stiger pulsen. Man andas även så häftigt och djupt att syremängden i blodet stiger och koldioxiden sjunker. Det gör att man kan få hyperventilationstetani vilket till en början ger en bedövad, stickande känsla i händer, fingrar, runt läppar och när man flåsat på alldeles för mycket kroknar fingrarna och man kan inte öppna händerna längre.

• Prinzessan

Okey, ja tror jag har haft så med någon gång.. Men det här kommer när jag får lite högre puls.. eller känner mej lite stressad.

• Prinzessan

B12.. hm.. intressant det får jag kolla upp. Jag var hos läkaren i dag och hon sa att jag säkert kopplar höga pulsen med den ångest jag ibland har å att min kropp går i gång på högvarv å att det som blir i armarna är stress eller adrenalin.. eller nåt. Svårt att säga sa hon men det är iaf inget jag behöver oroa mej för om det inte är så att det blir värre i armen å det börjar göra ont.

Svar på tråden Hög puls och domningar