• Anonym (Gastro)

Hur otäckt är det att göra en Gastroskopi???

För en tid sen upptäcktes tarmfickor i min lilla mage.. var inlagd o fick massa antibiotika. Och vid utskrivningen sa läkaren att jag skulle få en koloskopi (bläää) om 2-3 månader.

Igår fick jag en bekräftelse på att remiss kommit men att det blir Gastroskopi istället... men gudars, nrä jag just vant mig vid tanken att dom ska in i rumpan så ändrar dom o ska ner i halsen istället.

ÅNGEST... jag kan inte svälja en slang... jag får panik bara jag tänker på det.

Tar tydligen bara några minuter, men hur ska jag kunna.

Hur obehagligt är det egentligen?? Står på typ "vårdguiden" att det kan vara rätt otäckt. ju.

Hur gjorde ni? Fick ni lugnande? Bedövningsspray? 

VILLL INTE             

• Svar på tråden Hur otäckt är det att göra en Gastroskopi???
  • sallybuse

Jag har gjort de en gång.och hoppas att de är sista gången.Nu villl jag ju inte skrämma upp dig.Men de är nog de värsta jag har gjort i hela mitt liv.Kommer inte ihåg om jag fick bedövning men tror inte de.Vet inte om man kan bli sövd.Men man e ju så olika alla människor som tycker så olika om allt.Finns ju många som säger att föda barn de va väl inget.Beror ju på vad man har för smärtgräns.Kram från Skåne

• LillaJag06

Hejsan, jag har gjort en men bad om att få lugnande och jag kommer inte ihåg något alls efter det. Min sambo var med mig hela tiden. Först fick jag en spray i halsen som smakade rutten banan för att bedöva i halsen och en spruta så jag blev helt borta. Jag är glad att jag valde att ta lugnande annars hade jag aldrig klarat det. Min styvpappa gjorde även han en gastroskopi fast utan lugnande (du får inte köra hem själv) och han sa att det gjorde jätte ont och har även hört fler som har mått jätte dåligt efteråt. Jag skulle ta lugnande om jag vore du, om du har möjligheten.

• Anonym (Gastro)

O fyyyy stackare.... nu vill jag ännu lite mindre

• Anonym (Gjort båda.)

Hej TS!
    Bedövningsspray får alla som ska göra en gastroskopi. Det kan kännas obehagligt när man får sprayen när det domnar i halsen. Lugnande kan man få på plats. Jag gjorde en gastro- och koloskopi efter varandra och jag trodde inte att jag skulle behöva lugnande inför gastron. Men jag upplevde det hela ganska obehagligt men kortvarigt (det tog ju bara några minuter). Koloskopin fick jag lugnande innan och den kommer jag inte ens ihåg - suveränt! Så mitt tips är att be om lugnande om du är orolig. Och du kan alltid ringa kliniken där undersökningen ska göras och fråga dem hur de brukar göra just där.
    Lycka till!

• Anonym (Gjort båda.)

Vill bara tillägga att gastroskopin absolut inte gjorde ont! Det obehagliga var att jag upplevde att jag hade andnöd fast jag såklart inte hade det. Men en jättefin sjuksköterska satt med och höll mina händer och pratade med mig hela tiden så det gick trots allt bra. Det brukar vara koloskopier som upplevs smärtsamma.

• Furstinna

Jag gjorde det för några år sen och jag ska va ärlig. Det va hemskt, men mycket för att dom inte informerade mig om vad dom gjorde och hur bedövningen skulle kännas o liknande. Dom kunde inte göra hela undersökningen på mig eftersom jag ulka hela tiden.. Be om mycket info och berätta hur du känner..

• Anonym (Gastro)
    Anonym (Gjort båda.) skrev 2011-07-28 11:47:58 följande:
    Hej TS!
    Bedövningsspray får alla som ska göra en gastroskopi. Det kan kännas obehagligt när man får sprayen när det domnar i halsen. Lugnande kan man få på plats. Jag gjorde en gastro- och koloskopi efter varandra och jag trodde inte att jag skulle behöva lugnande inför gastron. Men jag upplevde det hela ganska obehagligt men kortvarigt (det tog ju bara några minuter). Koloskopin fick jag lugnande innan och den kommer jag inte ens ihåg - suveränt! Så mitt tips är att be om lugnande om du är orolig. Och du kan alltid ringa kliniken där undersökningen ska göras och fråga dem hur de brukar göra just där.
    Lycka till!

Låter ju toppen om man kan få lite minnesförlust!!! Nu blir jag lite rädd att jag kanske åker på att göra båda :) Att remissen till gastro kom först bara 

Näääää jag får sluta tänka på eländet tills det är dags o sen be att få MASSA lugnande o bedövning .. allt dom kan ge mig :)

Har en kompis som gjorde koloskopi, och hon tyckte det var rätt obehagligt och så tog det ju en stund, men hon fick också massa lugnande så hon kommer inte ihåg nåra detaljer direkt

Hon tyckte det värsta var att dricka laxermedlet dan innan, för det var så mycket o smakade så äckligt.       
  • Anonym (Gjort båda.)
    Anonym (Gastro) skrev 2011-07-28 11:52:05 följande:

Låter ju toppen om man kan få lite minnesförlust!!! Nu blir jag lite rädd att jag kanske åker på att göra båda :) Att remissen till gastro kom först bara 

Näääää jag får sluta tänka på eländet tills det är dags o sen be att få MASSA lugnande o bedövning .. allt dom kan ge mig :)

Har en kompis som gjorde koloskopi, och hon tyckte det var rätt obehagligt och så tog det ju en stund, men hon fick också massa lugnande så hon kommer inte ihåg nåra detaljer direkt

Hon tyckte det värsta var att dricka laxermedlet dan innan, för det var så mycket o smakade så äckligt.       

Jag tycker det låter klokt :) Och jag tror inte att du får göra båda delarna om kallelsen du fått bara gäller en gastroskopi. Men som sagt, är du osäker så fråga kliniken du ska till.

Och jag håller nog med din kompis om att det värsta med koloskopin var att dricka laxerande. Men man överlever det med!  
  • LillaJag06
    Anonym (Gastro) skrev 2011-07-28 11:52:05 följande:

Haha jaa, jag minns bara bedövningssprayen och att jag satt i bilen och lullade som en toke haha. Min sambo uppskattade att jag var helt borta iaf och dem skrattade åt mig på sjukhuset men jag är så otroligt glad att jag tog det eftersom jag som du gillar inte att få saker nertryckt i halsen. Urk! Men det är bara att säga till dem så kommer du att få det :) då kommer du inte att känna något. :)
  • Morriiss

har oxå gjort båda.... fick lugnande inför gastron men fy fan säger jag... aldrig mer!

Koloskopin va lindrig om man jämför dom 2.... tog inte lugnande inför den o det gick kanonbra... kändes ju lite men inte så man skulle kunna avlida

Se till att få ordentligt med lugnande o att den verkligen har börjat verka innan så är det nog grönt!

Lycka till       

Svar på tråden Hur otäckt är det att göra en Gastroskopi???