• saraemma

Problem med SI-lederna efter graviditet, nån mer?

Har sen över ett år tillbaka stora problem med värk långt ner i ryggen, mest på höger sida, det går även ut i höften och ner i ljumsken samt ner i höger ben. Läkarna tror att det beror på problem med SI-lederna efter graviditet. Nån som känner igen detta och har några tips på vad man kan göra för att bli bättre?

• Svar på tråden Problem med SI-lederna efter graviditet, nån mer?
  • Cupcake1985

Har enligt min naprapat också problem med SI-leden. Var sned i mina ben redan innan graviditet och det blev bara värre i och med foglossning. Han drar mig rätt ca varannan månad. Har ont på precis samma ställe som dig. Enligt han skulle jag börja träna bål, rygg, mage och bäcken för att få bukt med problemet. Fanns inget annat att göra än att styrketräna enligt honom.

• saraemma
    Cupcake1985 skrev 2012-03-07 14:27:58 följande:
    Har enligt min naprapat också problem med SI-leden. Var sned i mina ben redan innan graviditet och det blev bara värre i och med foglossning. Han drar mig rätt ca varannan månad. Har ont på precis samma ställe som dig. Enligt han skulle jag börja träna bål, rygg, mage och bäcken för att få bukt med problemet. Fanns inget annat att göra än att styrketräna enligt honom.

Har du provat att träna? Jag får ju ont så fort jag försöker göra nåt... men man kanske får stå ut och träna ändå för att det ska bli bättre? Jag går hos en kiropraktor nu, hoppas han kan hjälpa mig lite!
  • Cupcake1985

Jag har börjat träna efter ett speciellt program som en utbildad träningsrådgivare lagt upp till mig. Han är även utbildad sjukgymnast. Jag har blivit betydligt mycket bättre redan efter ca 1 månads träning. Nu har jag knappt några besvär alls. Det värsta jag kan göra är att ta långpromenader. Har hört att osteopater kan lyckas förbättra foglossning. Vad får du ont av att göra? Mina stora bekymmer har varit att jag fått ont när jag bär min dotter, går långpromenader eller dammsuger. Vissa dagar har varit helt hopplösa medan andra betydligt bättre. Ta kontakt med någon kunnig och fråga träning kan hjälpa dig.

• saraemma

Promenader och dammsugning är det allra värsta för mig också! Så trist att inte kunna promenera som förut... Får även ont av att cykla, just nu känns det som jag är låst hemma, det är ju inte så kul att alltid behöva åka bil Rynkar på näsan. Bära min pojke fick jag nästan sluta med när han var knappt ett år, fick ont direkt. Ska försöka igen att hitta nån som är duktig på hur man ska träna bort detta!

• Cupcake1985

Gör det. Jag gick till en rygg- och ledklinik som också hade gym. Deras naprapater är även utbildade sjukgymnaster. Det fungerade kanon för mig. Framför allt när jag sen fick "tillåtelse" till att börja träna. Är glad varje dag som jag kan hålla smärtan borta med hjälp av träningen. Finns ingen chans att jag skulle missa ett träningspass nu. Trodde ett tag att jag skulle få stå ut med det här för resten av mitt liv men har nu insett att man med hjälp av träning och en bra livsstil eventuellt kan få bort smärtan. Är du som jag överviktig och har haft en stillasittande vardag?

För min egen och min familjs skull gör jag det här. Vill att vi som familj ska ha ett bra liv med mycket fysisk aktivitet.

• saraemma

Jag är inte överviktig, men däremot har jag aldrig tränat nåt speciellt, bara tagit promenader... så jag är väl rätt otränad. Ska absolut ta tag i detta!

Svar på tråden Problem med SI-lederna efter graviditet, nån mer?