• von Brev

Hej, hur är din erfarenhet av att reklamera saker i butik?

Hej alla
    Jag undrar vad ni har för erfarenhet av att reklamera saker i butik.
    Om jag köpt dåligt kött... kan jag reklamera det då utan problem eller kommer de börja ifrågasätta om jag HANTERAT det rätt osv.? Måste jag ha kvitto?
    Hur brukar det gå för er? Är de trevliga eller otrevliga?

• Svar på tråden Hej, hur är din erfarenhet av att reklamera saker i butik?
  • Frontline

Har själv inte gjort det men mina grannar köpta dagsfärska räkor och dom vart garanterade att dom skulle hålla till morgonen därpå men när dom kommer hem så stinker dom satan så det vart att slänga direkt.
    Dom ringde till i detta fallt Ica Maxi och sa hur det var och dom sa bara att nästa gång ni kommer in så säg till i förbutiken så får ni dubbelt upp i pengar tillbaka...
    Vilket dom gjorde nästa gång och fick dubbla summan tillbaka mot uppvisande av kvitto...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tjoflöjt

Jag har aldrig haft problem att reklamera. Men tänk på talesättet "som man bemöter andra blir man själv bemött".

• Frontline
    von Brev skrev 2011-07-29 00:14:22 följande:
    Saker då? Typ kläder?
    Du har väl bytesrätt på det mesta om du har kvitto med dig, brukar stå på kvittot hur lång tid du har...
    Men just mat är ju svårt att komma in med en köttbit som du köpte för 14 dagar sen som har legat i kylen och surnat...
  • von Brev
    Frontline skrev 2011-07-29 00:18:26 följande:
    Du har väl bytesrätt på det mesta om du har kvitto med dig, brukar stå på kvittot hur lång tid du har...
    Men just mat är ju svårt att komma in med en köttbit som du köpte för 14 dagar sen som har legat i kylen och surnat...
    Men händer det aldrig att personalen blir sura och trilskas?
  • Frontline
    von Brev skrev 2011-07-29 00:39:07 följande:
    Varför?
    Det beror ju helt på vad det är som du ska byta och varför och hur du själv uppträder...

Går du in till elgiganten och säger den här jävla tv:n funkar inte som jag vill, jag vill ha pengarna tillbaka får du säkjert räkna med sura miner.
    Kommer du in och säger att jag köpte en tv här och den funkar inte som den ska hur ska jag göra vilket tror du du har mest hjälp av...

Men nu är ju min fråga vad ska du reklamera och varför?
  • zygoma girl
    von Brev skrev 2011-07-29 00:39:07 följande:
    Jo visst händer det. I värsta fall blir det som jag och Scorett (skor) där jag aldrig handlar igen! Otrevliga och ifrågasättande och fy och usch (det var en slejf på innetofflor som lossnat så det var en enkel reklamation tyckte jag).

De flesta seriösa affärer ger dig hellre rätt än bråkar om saken, specieltt om det inte rör sig om större summor, det går på goodwillkontot.
  • Tonårsmamman1

Jag reklammerar nästan aldrig något, men min man gör det ibland. T ex badrumsskåp som inte tålde fukt så bra (Ifö). Han ställer höga krav när han köper något och om det är fel så reklammerar han det. Ibland kan jag tycka att det inte spelar någon roll, men han är noga. Och alltid får han rätt. Ibland behöver han inte ens lämna tillbaka det som är fel. 

• von Brev
    Frontline skrev 2011-07-29 00:56:33 följande:
    Varför?
    Det beror ju helt på vad det är som du ska byta och varför och hur du själv uppträder...

Går du in till elgiganten och säger den här jävla tv:n funkar inte som jag vill, jag vill ha pengarna tillbaka får du säkjert räkna med sura miner.
    Kommer du in och säger att jag köpte en tv här och den funkar inte som den ska hur ska jag göra vilket tror du du har mest hjälp av...

Men nu är ju min fråga vad ska du reklamera och varför?
    Jag har bara reklamerat mat men inte kläder. Vill inte bli anklagad om jag skött kläderna rätt. Har inget idag som jag vill reklamera men köpte ett par fingervantar för 29:- på KappAhl i vintras där sömmen gick upp nästan precis när jag köpt dem. Min kompis sa att det är sådan dålig kvalitet på så billiga fingervantar så man får nästan räkna med det. Jag tänker dock att liiite längre tid ska dem väl hålla? Visst borde jag fått rätt hos KappAhl då? Man vill ju bara inte höra att "för de priset kan vi inte garantera nåt".
  • Veritaslux

Jag har inga problem att reklamera. Om en vara är dålig/inte fungerar så är det självklart kundens rättighet. De flesta företag har också den inställningen att kunden har rätt utan tjafs (dock kan enskilda säljare vara okunniga/otrevliga ibland men då får man stå på sig på ett bestämt men trevligt och korrekt sätt!). Jag har reklamerat utan kvitto flera gånger, en del företag har som policy att hjälpa kunden ändå. För att nämna några: Clas Ohlsson, Kjell och Co. Jag kräver då givetvis inte pengarna tillbaka men har fått en ny vara/tillgodkvitto utan tjafs vilket jag tycker är toppen. Älskar både Classe och Kjell mycket därför!

Jag har också ringt/mejlat och klagat på t.ex. livsmedelsvaror till Kellogs, Findus etc när jag inte varit nöjd och alltid fått kompensansation utan tjafs. Mina kompisar kallar mig "reklamationsexperten".

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Veritaslux
    von Brev skrev 2011-07-29 12:36:43 följande:
    Jag har bara reklamerat mat men inte kläder. Vill inte bli anklagad om jag skött kläderna rätt. Har inget idag som jag vill reklamera men köpte ett par fingervantar för 29:- på KappAhl i vintras där sömmen gick upp nästan precis när jag köpt dem. Min kompis sa att det är sådan dålig kvalitet på så billiga fingervantar så man får nästan räkna med det. Jag tänker dock att liiite längre tid ska dem väl hålla? Visst borde jag fått rätt hos KappAhl då? Man vill ju bara inte höra att "för de priset kan vi inte garantera nåt".
    Jag kan garantera dig att du får ersättning av Kapp Ahl. Har aldrig varit med om att större butikskedjor inte skulle godkänna en reklamation.

Många klädkedjor är faktiskt snällare än nödvändigt och ger kunden rätt även om det är tveksamt om så är fallet. Men som företag kan man alltid resonera som så att det är bättre att göra kunden nöjd än att ta en fajt vilket ger dålig goodwill... Jag har sett på H&M hur de tagit tillbaka kläder som sett misstänkt slitna ut, och kunden står där och säger att "de är inte använda alls" (öppet köp).
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Hej, hur är din erfarenhet av att reklamera saker i butik?