Chaktio skrev 2011-08-08 22:13:03 följande:
Jag är också LCHF-anhängare, dock periodvis, och har opererat bort gallblåsan för många år sedan.
Precis som du upplever jag ibland smärtor från gallan och illamående när jag går på en seriös LC-diet. Har fått förklarat av en LCHF-förespråkande läkare att gallstenar bildas av kolhydrater, men sen ger de inte problem förrän man äter fet mat och de fastnar i gångarna...
Men faktum är att jag tror mer på ägg-teorin. Hade inte hört om den tidigare, men det blir lätt mycket ägg i kosten när man äter LC och för mig var det framförallt när jag drack ägg-latte (shake på råaägg, kokande vatten och kokkosfett) som jag fick problem. Så prova att dra ner på äggen.
Och var lite försiktig med omställningen, ta den gradvis så du inte chockar kroppen mer än nödvändigt när du är gravid. Ät gärna lite mer rotfrukter, de förstör inte så mycket trots att du får i dig lite mer kolhydrater.
jag har också en äggteori, jag har bestämt att köra mer GI under graviditeten och efter förlossning kan man experimentera lite med vad som funkar och inte funkar, man kan ligga rätt hårt på få livsmedel och lägga till ett i veckan och får man problem så vet man vad det beror på.
Jag tror inte att grädde och smör ger gallont, för mig har det varit nötter, lök, broccoli även innan jag opererade mig och såklart ägg men i vanliga fall äter man ju nte så mycket ägg men när jag åt LCHF är det så lätt att koka ägg o ha som mellanmål, kvällsmål ja massor, det blir lätt mycket ägg så där klämmer nog skon tror jag, samt vid nötter, den helg jag fick olidligt ont hade jag ju bakat en snickers LCHF kaka, och små åt ordentligt på den så då får man kanske skylla sig själv lite? jo de kan man tycka....
Förra veckan var vi på semester, då åt jag vanlig mat + lite godis o kakor som bjöds på hos folk, jag struntade i allt nämligen ville bara bli av med det onda.
och igår hade jag enormt chokladsug så jag åt lite choklad och inatt har jag varit uppe flera gånger och druckit vatten, och fått mer sug, dessutom två dagar i rad har jag blivit darrig innan jag ska äta, om det gått för långt mellan målen, det har jag aldrig känt av jag vet att mitt blodsocker var på gränsen innan jag började med LCHF sedan rättade det till sig men nu befarar jag att det blivit tok med det igen, jag har inte diabetes men vi har det i släkten och med övervikt så ökar det ju risken också med grav diabetes...
SÅ då blir det väl ännu mer noga med att röra sig och äta enligt GI men LCHF hade ju vart bäst ur grav diabetes synpunkt men det går ju inte jag tänker inte försöka innan jag föder.
Så typiskt liksom, aldrig kan de vara riktigt bra alltid måste det vara något.
Jag säger bara när jag ammar då ska jag verkligen köra LCHF och gå ner minst 20 kg kommer bli så sjukt skönt att bli av med det jag kommer njuta som en tok...