• emoni23

Ont i gallan utan gallblåsa

Jag håller på att bli galen, jag har gallont fast jag opererade bort gallblåsan i december, det senaste veckan, jag har ätit enl LCHF senaste 4 veckorna fast inget extremt lågt på kolhydrater vill bara må bra och försöka stå stilla i vikt så gott det går.

Men nu vaknar jag på nätterna av gallont, kan inte sova osv, det är nog jobbigt att vara gravid ska jag igen behöva ha ont trodde det var slut efter operationen.

Vad ska jag göra tycker ni??? 

• Svar på tråden Ont i gallan utan gallblåsa
  • Elli47

Du kan ta kontakt med din barnmorska till att börja med så kanske hon har några tips och råd att ge dig. Ont kan man ha fast gallblåsan är borta... man har ju gallgångarna kvar och där kan det finnas grus och annat elände. Du kanske måste ändra kosten.

• emoni23

Jo det stämmer nog jag ringde till förlossningen det är ju alltid dit man ringer när man har problem med något efter v 22, hon sa bara att jag ska ringa under dagen att dom hade fullt, alltså jag drar mig verkligen för att ringa sjukvården jag gillar inte att vara på, när dom ändå inte gör något.

Jag ändrade kosten till LCHF för några veckor sedan och det är klart då blir det mer fett men det verkar vara något av övergångsproblem men jag orkar inte ha ont nu, men jag vill heller inte gå upp massa i vikt när jag redan är överviktig, så det blir svår balansgång, kolhydrater gör ju att man blir sugen, blodsocker upp o ner, insulin osv jag trivs bra på LCHF utan gallproblemen....

• krakel

Som Eva säger så kan man ju ha ont även om man är op. Jag har fått tagit med trots att jag är op och lchf kosten bidrar säkert till det onda. Men inte bantar du nu när du är grav????? Ring bm o hör va du kan ta för smärtan. Jag fick ta diklofernack då jag va gravid eller iaf tom sista trimestern.

• emoni23
    krakel skrev 2011-07-29 06:53:43 följande:
    Som Eva säger så kan man ju ha ont även om man är op. Jag har fått tagit med trots att jag är op och lchf kosten bidrar säkert till det onda. Men inte bantar du nu när du är grav????? Ring bm o hör va du kan ta för smärtan. Jag fick ta diklofernack då jag va gravid eller iaf tom sista trimestern.
    Jag bantar inte, LCHF är inte bara bantning det är rätt kost, alltså man mår bäst med den kosten förutom gallan som vill bråka.... 

Aha jag ringde till förlossningen jag skulle återkomma under dagen jag har ju gräns till högt blodtryck vilket inte gör något lättare för smärta gör ju att blodtrycket ökar ännu mer.

Jag vill inte gå upp massor i vikt och samla på mig onödig vätska som man gör med kolhydrater.... svår balansgång jag orkar inte ha ont i gallan heller detä r nog att vara gravid ändå.. 
  • sheepdog23

Jag har lärt att leva med mina gallsten för att jag stod i kö 3 år till operationen. Under tiden läste jag en studie där de undersökt patienter efter bortagning av gallblåsan och fortfarande hade besvär. Det blev att 95%(?) fick smärtan på grund av ägg allergi. Jag får smärta när jag äter ägg och tomater. Jag diskuterade detta med kirugen och han sa att det faktisk stämmer med en del förskning och erfarenhet och det var bra att jag visste vad som orsakade smärtan. Försök att se om det kommer med vissa födoämnen till ex ägg och du kanske kan få hjälp.

• krakel

Ah Oki ja det va mest en nyfikenhetsfråga hoppas du inte tog illa upp. Har du ringt bm??? Det kanske inte är gallan trots allt du säger ju oxå att du ligger på gränsen i blodtryck. Fick höra då ja låg pressat i blodtrycket under min grav så kunde man få ont i magen som om man hade gallbesvär och då skulle man söka hjälp. Kunde hänga ihop.

• emoni23

Hejsan alla!
    Jag var in igår till förlossningen och fick kollas igenom dom hittade inget så det slutade med att jag fick åka hem med citodon är fortfarande jätteöm på högra sidan och kan inte ligga på den.

Hon trodde att  det hade kommit för mycket galla och som jag skrev att den inte hittat nya vägar ännu så jag kan inte äta enl LCHF längre med andra ord men kommer inte överdriva med kolhydrater men får promenera och röra mig mer istället för upp i vikt vill jag inte.... men å andra sidan kan man inte kontrollera det så bra när man är gravid man måste acceptera också... men det är svårt 

• Bambusa

vad jag fått sagt till mig kan man inte äta för fett efter man blivit av med gallblåsan.. så gi och lchf funkar inte..   de va när ja provade de min gallbesvr började,  sen ville dom inte sluta fast ja åt som vanligt igen.. så den är borta nu..   man ska absolut inte mixtra med kosten när man är gravid..  en kompis till mig som trnat hårt hela sitt liv och inte ätit "vanligt" på nått år utan nå gi/lchf slutade helt med de när hon vart gravid, gick vissligen upp en del, men då fick hon ju även trappa ner träningen rejält, då man inte ska lyfta så tugnt som gravid.. men så fort hon vart på efterkontrollen började hon träna igen, fast inte lika hårt då hon ammar såklart..

• Chaktio

Jag är också LCHF-anhängare, dock periodvis, och har opererat bort gallblåsan för många år sedan.

Precis som du upplever jag ibland smärtor från gallan och illamående när jag går på en seriös LC-diet. Har fått förklarat av en LCHF-förespråkande läkare att gallstenar bildas av kolhydrater, men sen ger de inte problem förrän man äter fet mat och de fastnar i gångarna...

Men faktum är att jag tror mer på ägg-teorin. Hade inte hört om den tidigare, men det blir lätt mycket ägg i kosten när man äter LC och för mig var det framförallt när jag drack ägg-latte (shake på råaägg, kokande vatten och kokkosfett) som jag fick problem. Så prova att dra ner på äggen.

Och var lite försiktig med omställningen, ta den gradvis så du inte chockar kroppen mer än nödvändigt när du är gravid. Ät gärna lite mer rotfrukter, de förstör inte så mycket trots att du får i dig lite mer kolhydrater.

• emoni23
    Chaktio skrev 2011-08-08 22:13:03 följande:
    Jag är också LCHF-anhängare, dock periodvis, och har opererat bort gallblåsan för många år sedan.

Precis som du upplever jag ibland smärtor från gallan och illamående när jag går på en seriös LC-diet. Har fått förklarat av en LCHF-förespråkande läkare att gallstenar bildas av kolhydrater, men sen ger de inte problem förrän man äter fet mat och de fastnar i gångarna...

Men faktum är att jag tror mer på ägg-teorin. Hade inte hört om den tidigare, men det blir lätt mycket ägg i kosten när man äter LC och för mig var det framförallt när jag drack ägg-latte (shake på råaägg, kokande vatten och kokkosfett) som jag fick problem. Så prova att dra ner på äggen.

Och var lite försiktig med omställningen, ta den gradvis så du inte chockar kroppen mer än nödvändigt när du är gravid. Ät gärna lite mer rotfrukter, de förstör inte så mycket trots att du får i dig lite mer kolhydrater.
    jag har också en äggteori, jag har bestämt att köra mer GI under graviditeten och efter förlossning kan man experimentera lite med vad som funkar och inte funkar, man kan ligga rätt hårt på få livsmedel och lägga till ett i veckan och får man problem så vet man vad det beror på.

Jag tror inte att grädde och smör ger gallont, för mig har det  varit nötter, lök, broccoli även innan jag opererade mig och såklart ägg men i vanliga fall äter man ju nte så mycket ägg men när jag åt LCHF är det så lätt att koka ägg o ha som mellanmål, kvällsmål ja massor, det blir lätt mycket ägg så där klämmer nog skon tror jag, samt vid nötter, den helg jag fick olidligt ont hade jag ju bakat en snickers LCHF kaka, och små åt ordentligt på den så då får man kanske skylla sig själv lite? jo de kan man tycka....

Förra veckan var vi på semester, då åt jag vanlig mat + lite godis o kakor som bjöds på hos folk, jag struntade i allt nämligen ville bara bli av med det onda.

och igår hade jag enormt chokladsug så jag åt lite choklad och inatt har jag varit uppe flera gånger och druckit vatten, och fått mer sug, dessutom två dagar i rad har jag blivit darrig innan jag ska äta, om det gått för långt mellan målen, det har jag aldrig känt av jag vet att mitt blodsocker var på gränsen innan jag började med LCHF sedan rättade det till sig men nu befarar jag att det blivit tok med det igen, jag har inte diabetes men vi har det i släkten och med övervikt så ökar det ju risken också med grav diabetes...

SÅ då blir det väl ännu mer noga med att röra sig och äta enligt GI men LCHF hade ju vart bäst ur grav diabetes synpunkt men det går ju inte jag tänker inte försöka innan jag föder.

Så typiskt liksom, aldrig kan de vara riktigt bra alltid måste det vara något.

Jag säger bara när jag ammar då ska jag verkligen köra LCHF och gå ner minst 20 kg kommer bli så sjukt skönt att bli av med det jag kommer njuta som en tok... 
  • null

Du får ju absolut inte äta LCHF när du tagit bort gallblåsan. Sa dem inget om det vid op? Du har ju inget organ som kan bryta ner fett..

LCHF var anledningen i mitt fall att jag var tvungen att opereras. Man sa tydligt till mig att gå ifrån LCHF efteråt, det kan resultera i problem med lever och njurar.

• Annelie 76

Du kan visst äta LCHF utan gallblåsa, den är bara förvaring. Nu rinner gallan direkt ut i tarmen istället för att mellanlagras i gallblåsan.

Men däremot kan det ta ett tag innan allt funkar som det ska. Det kan ta upp emot ett år innan det blir bra. Vill man äta LCHF utan gallblåsa kan man dessutom behöva öka långsamt på fettet samt äta fler mindre måltider för att inte få problem.

• Phalaenopsis

Man kan ha stenar i gallvägarna nere vid bukspottkörteln. Förhoppningsvis kollade de det på t. ex. ett ultraljud (gjort av en röntgenläkare) när du var inne för undersökning. Annars är ju äggteorin lätt att testa.

Svar på tråden Ont i gallan utan gallblåsa