• Anonym (????)

Hur mycket ger man i bröllopspresent?

Vi ska på ett bröllop i morgon (svåger o svägerskan). Dom har önskat presentkort på några specifika saker men vi har inte lyckats hitta vart dom säljer just detta så vi funderar på ge ett kuvert med pengar istället.
    Kan man det?
    Hur mycket brukar man köpa för eller ge när man ger bröllopsgåva?
    Gillar egentligen inte att ge presentkort eller pengar då det då syns vad man ger för inför alla andra gäster.
    Ger man ett paket vet ju ingen vad det kostade men men nu ville dom ha presentkort istället för det dom ska köpa är ganska dyra saker.
    Hjälp, hur mycket ska vi ge???

• Svar på tråden Hur mycket ger man i bröllopspresent?
  • Anonym

Svårt att svara på, var/ vill de ha presentkortet ifrån? Det säger ju endel. Vad brukar ni ge varandra presenter för?

• En Åsa

Det beror ju helt på hur er ekonomi ser ut men 500-1000 skulle jag ge till någon så nära.

• Anna Paulita

När min mans bror gifte sig gav vi pengar, dollar instuckna i en resebok, som skulle gå till en middag p åderas bröllopsresa. Tror att jag växlade in 1500 svenska kronor.

• Insatt

Man ger efter vilja och förmåga. Jag och sambon var på bröllop för en gammal barndomskompis till honom och vi gav 500 i presentkort från en finare köks- och inredningsbutik. Man vill ju att de ska kunna köpa nått vettigt för slanten också!

• Anonym (????)

Dom ska köpa flera nya köksmaksiner (Kitchenaid) o har önskat bidrag till dessa bla.
    Vi ger sällan presenter till varandra.

• Insatt

Men ifall de ska göra det kommer de väl få presentkort från andra också så att det tillsammans blir en bra summa. Det är ju inte som att ni behöver ge 5-6000 som räcker till EN sådan maskin!

• pluppfamiljen

Om man har lite i lön så ger man något fint från hjärtat som man gjort själv eller så går man i hop med någon. har man mera pengar så köper man något dyrare men man köper inte en vas... Skrattande

Blivande 6 barns mamma
  • Lisa75

Det beror väl på hur nära ni står. 500 kr kan jag tycka är miniminivå när man går på bröllop som par.

Men till min bror eller syster skulle jag ge betydligt mer. Kanske runt 3000 kr. Men det beror ju också på er egen ekonomi och hur nära ni (främst din man) står sitt syskon.

• Anonym (????)
    Insatt skrev 2011-07-29 09:15:05 följande:
    Men ifall de ska göra det kommer de väl få presentkort från andra också så att det tillsammans blir en bra summa. Det är ju inte som att ni behöver ge 5-6000 som räcker till EN sådan maskin!
    Nää självklart ger vi inte dom summorna. Funderade mest på vad man brukar ge för på ett ungefär. Går inte på bröppol speciellt ofta så jag har ingen koll på vad som är "normalt" att ge utan att man verkar snål.
    Känns ju inge kul om vi ger för säg 500 kr o sen har alla andra gett för massa mer.
    Känns ju lite dumt att ge mycket mindre än vad man brukar ge.
    pluppfamiljen skrev 2011-07-29 09:15:11 följande:
    Om man har lite i lön så ger man något fint från hjärtat som man gjort själv eller så går man i hop med någon. har man mera pengar så köper man något dyrare men man köper inte en vas... Skrattande
    Vi ska presentkort eller pengar o det är det som ställer till det för då blir det så synligt vad man ger för.
  • sockerbecca

Tycker mer än 500 låter väldigt mycket. Gissar dock att det i många umgängeskretsar är större belopp som anses normalt. Om ni sällan ger presenter till varandra, och beroende på hur er ekonomi ser ut, så kan väl ett fint kuvert med femhundra i passa bra?

• Insatt
    Anonym (????) skrev 2011-07-29 09:19:35 följande:
    Nää självklart ger vi inte dom summorna. Funderade mest på vad man brukar ge för på ett ungefär. Går inte på bröppol speciellt ofta så jag har ingen koll på vad som är "normalt" att ge utan att man verkar snål.
    Känns ju inge kul om vi ger för säg 500 kr o sen har alla andra gett för massa mer.
    Känns ju lite dumt att ge mycket mindre än vad man brukar ge.
    pluppfamiljen skrev 2011-07-29 09:15:11 följande:
    Vi ska presentkort eller pengar o det är det som ställer till det för då blir det så synligt vad man ger för.
    Om ni har råd kan ni ju ge 1000 kr, men som sagt var tycker jag att man ger efter vilja och förmåga.
  • Anonym (????)
    Lisa75 skrev 2011-07-29 09:15:29 följande:
    Det beror väl på hur nära ni står. 500 kr kan jag tycka är miniminivå när man går på bröllop som par.

Men till min bror eller syster skulle jag ge betydligt mer. Kanske runt 3000 kr. Men det beror ju också på er egen ekonomi och hur nära ni (främst din man) står sitt syskon.
    Några 3000 blir det inte, det har vi inte råd med. Han står sin bror nära men vi har väl inte riktigt samma ekonomi som resten av hans familj tyvärr. Jag arbetslös, han jobbar , hus o småbarn sätter stopp för sånna summor hur gärna vi än velat.
  • Ramborg

Jag har gett från 150 (när jag var student och reste 50 mil till bröllopet) till ungefär 3-400 per person. Går ofta ihop med andra.

• Anonym (Blomsteräng)

Jag och min man gav min bror och nuvarande svägerska 3000:- i ett kuvert/kort.

• Houdini

När jag och min man gifte oss i december var en vanlig summa 500 kr från par alltså 250 per person. Det fick jag från min bror och svägerska och det fick vi från hans syster och svåger. Och jag tyckte det var både lagom och mycket . Jag skulle inte ha gillat att ha fått presentkort och kontanter på flera tusen av mina skäktingar och vänner faktiskt. och fick dåligt samvete för vi fick 500 kr av ett par ensamstående kompisar också det var för mycket.

Så jag tycker max 500 kr.

Vi fick mer av våra föräldrar men det är skillnad tycker jag.   

• aglili

Till så nära hade jag o,nog gett för 500 kr.

Svar på tråden Hur mycket ger man i bröllopspresent?