• Anonym (osäker)

Tvingad till att skriva över huset vid skilsmässa?

Ska skiljas och äger 50% av ett hus och exet lika mycket. Jag vill att huset ska säljas och exet vägrar och hävdar sk kvarsittningsrätt. Jag har barnet boendes hos mig hela tiden.
    Jag klarar inte av att ha huset ensam ekonomiskt men kan jag bli tvingad att skriva över huset på exet för att han vill ha det? Lånen motsvarar det ung värdet på huset så jag vinner nog inte något på att han löser ut mig.
    Om jag vägrar honom att lösa ut mig borde väl huset säljas eller?

• Svar på tråden Tvingad till att skriva över huset vid skilsmässa?
  • wellah

Ta hjälp av bodelningsman så det går rätt till!

• Greenmonster

Han måste köpa ut huset till den kostnaden den är värd nu och inte vad ni betalade för huset då.

• Thursday

Får man fråga bara... varför vill du inte att han ska ta över huset? Om lånen motsvarar värdet så lär du ju inte tjäna på vare sig att han tar över huset eller att det säljs?

• LadyMarmalade

om ni äger huset gemensamt...

Så måste han lösa ut dig med hälften av husets värde(marknadsvärde inte resten av lånen)

alternativt kompensera dig ekonomiskt på annat vis...

det är därför de allra flesta blir tvingade att sälja huset vid skilsmässa...för det är få som klarar detta som ensamstående...

• Anonym (osäker)

Saken är ju den att han påstår att huset minskat i värde och att jag ska betala honom för att han ska bo kvar. Det är jag naturligtvis inte intresserad av och därför vill jag att huset säljs och då får vi dela på förlusten istället för att jag tar hela smällen.

• Pysse

Du skall ju ha huset av någon som kan säga vad marknadsväret är !!!

• Thursday

Det verkar väl vara lämpligt att få huset värderat av en oberoende mäklare. Sen kan man ju också ansöka hos tingsrätten om att få en bodelningsförrättare utsedd. Det har man rätt till, den andra kan inte motsätta sig det. Däremot kostar det ju pengar, bodelningsförrättaren är ofta en advokat och ska ha betalt för sitt arbete. Har man väldigt dåligt med pengar, finns det möjlighet att ansöka om s.k. ersättningsgaranti till bodelningsförrättare. Då betalar staten för ett antal timmars arbete.

• Anonym (osäker)

Jo det låter ju bra! Ska försöka flytta från den här kommunen oxå men vet inte vart jag ska tag vägen =(

• Anonym

När jag och mitt ex skilldes i vintras kom vi överrens att han skulle köpa ut min del
    av radhuset. Vi bokade tid hos bankens jurist som va gratis. Hon förklarade att jag skulle få hälften av vad huset köptes för inte vad värdet va idag. Jag skulle även betala av min
    del av lånen och alla andra avgifter. Om han ska bo kvar måste han lösa ut dig. Exet
    löste ut mig genom att ta nya lån. Eftersom ni är gifta måste allt delas 50/50 om det
    inte finns papper på annat. Kontakta din bank så bokar dom in ett möte . Lycka till.

• Pysse

Till Anonym 6028398-
    Nu vet jag inte hur det är om huset har sjunkit i pris sedan inköpet - men att du skulle få bara hälften av inköpspriset kan inte stämma om huset har stigit i värde.
    Om ni har köpt ett hus för 1 miljon och marknadsvärdet är 1,5 milj-då måste din man lösa ut din del för 750 000 - minus ett fiktivt halvt mäklararvode och minus reavinsten(reavinsten är jag inte hundra på). Om ni hade lån på huset på 1 miljon - så skall du ha 250 000 i "vinst" minus mäklararvodet och skatten och kanske också avgiften för att lösa lånet tidigare.

Att du bara skulle få hälften av vad huset köptes för måste vara helt fel. (obs! jag menar inte att du ljuger - utan att banken måste haft fel)

• Troll20

Min svägerska går just nu igenom en bodelning. Där begärde hon at en oberoende mäklare skulle värdera huset. Hade hennes ex velat bo kvar hade han fått lösa ut henne med den summan. Nu ansåg han att den nya värderingen var för mycket pengar att lösa henne på, så huset såldes och de fick dela på den eventuella vinsten.

Hälften av inköpspriset stämmer inte. Utan det är marknadsvärdet som gäller. Därför är det oehört viktigt att värderingen av huset är relativt färsk, max 6 mån.

• Anonym

Jo det stämmer hade även en av sveriges duktigaste advokater inblanndade i fallet. Vi hade aktier och annat som skulle delas upp. Allt har gått lagligt till är själv insatt i lag och rätt och såg till att få min andel. Han ska bara köpa ut min del och de är den summa
    det köptes för inget annat. Fick även veta att grannen som skillde sig gick i genom samma procedur som jag.

• Vera C

Va, får ni pengar av er ex-man efter bodelningen?!?!

Skoja bara. Min man sålde huset men behöll vinsten (han kan det för han stod tydligen på hela lagfarten) tills jag gått med på det skambud han erbjuder mig för firman som vi byggde tillsammans men som han sparkade mig från när han ville skiljas (han kan det för han stod på 100% av aktierna). För säkerhets skull bor han också kvar i hemkommunen utifall att det skulle bli en vårdnadstvist, för då räknas det som barnens hemmiljö.
    Va, nya huset med nya tjejen? Jodå, men det står skrivet på henne helt och hållet, så att han inte har någon egendom att belåna för att betala mig för halva vårt liv.

Ville bara pigga upp er lite...

• Missne

Så länge det inte finns ett äktenskapsförord som reglerar annorlunda eller annan enskild egendom ingår all er egendom i giftorättsgodset och ska delas. Detta är saxat från Nerikes Allehanda:

I samband med en skilsmässa gör man en bodelning mellan makarna. Om en av makarna skall behålla fastigheten räknar man fram hur mycket den maken skall betala den andre på följande sätt: Marknadsvärdet på fastigheten minskat med låneskulden minskat med eventuell reavinstskatt och mäklararvode. Hälften av det värde man får fram på detta sätt skall den som behåller huset lösa ut den andre maken/makan med. Ni bör kontakta en juridiskt kunnig person som hjälper er räkna fram rätt siffror samt skriver ett bodelningsavtal. Detta avtal skall den som behåller huset använda till att söka lagfarten med. Fråga på banken hur mycket de kan hjälpa er med. Ni måste ju ändå tala med banken så de godkänner den som skall ha fastigheten som ensam låntagare till era gemensamma lån. Dessutom kanske den som behåller huset behöver ytterligare lån för att lösa ut den andre maken med.

• Missne

Glömde skriva slutpoängen:

Värdering är alltså inte något inköpsvärde om det inte regleras i äktenskapsförord att det ska vara så. Marknadsvärde är det som gäller, punkt slut.

• Pysse

Anonym 6056806 - men då måste ni ha haft Äktenskapsförord - för annars har du blivit lurad.

Svar på tråden Tvingad till att skriva över huset vid skilsmässa?