• Anonym

Jobbiga blödningar med Cerazette, blir det bättre?

Har ätit Cerazette i 4 fyra månader, och haft en massa mellanblödningar de första två månaderna. Sen har jag haft mens var tredje vecka ungefär, i 10 dagar. 
    Nu har jag precis haft mens i nästan två veckor, vissa dagar väldigt lite blod, andra dagar mer.  Trodde mensen var slut nu efter nästan två veckor, men efter en dags uppehåll kom mensen tillbaka igår med full kraft plus mensvärk... 
    Orkar inte ha det så här längre!    Är dessutom trött och orkeslös, och tror det beror på att jag blöder så mycket.
    Ni som ätit Cerazette och haft jobbiga blödningar, har det blivit bättre, och i så fall när?

• Svar på tråden Jobbiga blödningar med Cerazette, blir det bättre?
  • Anonym (oxå blödningar)

Jag började äta cerazette för snart 2 månader sedan, är inne på andra kartan. Jag har blött varje dag sedan jag tog första tabletten ( ett litet uppehåll hade jag iofs, på 4-5 dagar efter första mensen, men sen har jag blött hela tiden). Jag blöder inte mkt men lite hela tiden, vissa dagar aningens mer. Jag undrar också om det är fler som haft så?

Har nyligen fått barn och det var på mens nummer 2 efter graviditeten som jag började med cerazette. Har ätit dom förr och då försvann mensen helt, det var det jag hade hoppats på denna gång. Minns inte att det krånglade så här sist.

• jkallo

Jag har också ätit Cerazette för några år sedan. Det fungerade inte allt för mig. Hade mellanblödningar typ hela tiden, jättekraftig mens samt humörsvängningar som inte var att leka med. Åt dom ca 1 år men sedan fick jag byta. Äter Jasmine nu och det fungerar klockrent!

• säb the fäb

Hej! jag har haft cerazette i nästan 1.5 år och de första 9 månaderna var jag i princip helt blödningsfri men har sedan i ca 4 månader haft en väldigt massa mellanblödningar som inte ville rätta till sig. Efter en dags uppehålls dyker den upp igen.. Jag gick till läkaren förra veckan och fick reda på att jag har koagulerat blod i livmoder och detta "släpper ifrån" sig blod lite hela tiden, vilket är anledningen till mina mellanblödningar. Detta koagulerade blodet kan komma ut av sig själv till sist, men jag fick primolut-nor utskrivet som jag ska äta i 3 månader för att sedan gå tillbaka till cerazette (som jag egentligen är nöjd med).

Jag har fått höra att minipiller är lite krångligare och att det är bara att vänta... om man orkar förstås.

• Petra10

Hej

Jag har oxå haft precis samma bekymmer med dom. Födde min dotter för 1,5 år sen och började ta tabletterna två månader efter att hon va född. Men ja blödde oxå 4 månader nästan varje dag så jag orkade inte mer och sa till karln att vi får vara försiktiga med sexet ett tag. Blev dock gravid så fort ja slutade med pillrena.

Jag frågade min mvc om man verkligen ska blöda så mycke och så länge och hon sa att man kunde blöda 6 månader. Iblad längre. så om ni inte vill riskera att bli gravida igen eller bli gravida så råder jag att fortsätta kämpa eller byta till spiral kanske...?

Vet hur jobbigt det är och jag hade själv jätte svårt för pillrena. Hoppas du hittar en lösning på ditt problem :)

Kram

• FrökenLöken

Åt Cerazette när jag var uuuuung. Slutade, dels pga blödningarna, dels pga humörsvängningarna. Om du känner dig ovanligt trött och orkeslös efter att du började med tabletterna, borde du försöka hålla koll på ditt humör, om du tror att det påverkas. Det faktum att blev nedstämd av tebletterna nonchalerades av min dåvarade BM, så det är ingenting de informerar om på VC direkt.

• Anonym

Tack för svaren!
    Jag har humörsvängingar, men det har jag haft med andra p-piller också.
    Ska nog byta till Yasmine istället, fick minipiller den här gången för att jag ammade, men det har jag slutat med nu.

• She is Me

Jag har haft samma problem, ätit cerazette under mina amningar och jag slutade så fort jag kunde för blödningarna slutade inte. Ammade i ca 9 månader.

• Toffs

Så trots att ett piller funkat innan graviditet så är det inte säkert att det funkar efter? Oh help, jag som varit så sjukt nöjd med Cerazette... Inga blödningar, inga humörsvängningar (åt Trinovum förut och ville "typ bara döööö"), inga problem alls... Men då finns det risk alltså...

• Mårtensson90

Jag började med cerazette för 3 mån sen, hade blödningar i 10 dagar, uppehåll 5, blöding 12 dagar och så vidare de första två månaderna.. Jag fick rådet av bm att börja äta på mensens första dag för att minska risken för mellanblödningar, men jag började på mensens andra dag.. Nu har jag inte haft blödningar på ca 3 veckor... Men bm som ja va hos sa att de e vanligt att ha mellanblödningar i 4-5 mån...

• Jossofräs

Jag har ätit cerazette tidigare under ett år ungefär, under hela året hade jag bekymmer med små mellanblödningar men det var inget som störde mig direkt. Lite jobbigare blev det då när jag upptäckte att jag blivit gravid iaf ^^
    Resultatet av cerazette ligger och kryper på vardagsrumsgolvet nu :D 

Svar på tråden Jobbiga blödningar med Cerazette, blir det bättre?