• Bedhead

    Hur lär man barn att säga "R"?

    Mina båda pojkar ska snart börja ettan och är inte i närheten av att kunna säga R rent. Finns det några övningar man kan göra med dem som kan hjälpa till? Alla tips mottages tacksamt, man märker att andra barn har svårt att förstå vad de säger och att det försövårar för dem i leken.


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Svar på tråden Hur lär man barn att säga "R"?
  • laural

    samma problem här. Hoppas någon har några goda råd.

  • Frontline

    Samma problem här fast han har svårt att säga S
    Syrrans barn hade med svårt med vissa bokstäver och dom vet jag gick hos nån typ av talpedagog..


    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Maria R

    Kontakta en logoped, inns jättemånga bra övningar som de kan träna med barn!

  • MammaMilla

    Logopeden är proffs på det! Har gått där med min 5åring och hon lärde sig snabbt  G, D och R.... Och då är vi ändå halläningar

  • mrsIce

    En logoped är ju det bästa, men mitt syskonbarn skulle öva på att säga "tre". Tungan ligger tydligen rätt i munen efter "t" så det är då lättare att komma rätt mer "r":et

  • Bedhead

    Det har haft talpedagog i två års tid nu och kommit tillrätta med andra ljud, men just R känner jag att jag även vill jobba hemma med.


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Cia o krabaten

    Jag gick hos talpedagog i ettan och lärde mig då säga R. (Syrran kan inte riktigt ännu fast hon är vuxen)

    Dottern börjar 0an nu i höst och kan inte säga R heller.
    Har hört att man ska säga ord som börjar med TR och DR  för att dte är lättare att säga R då.
    Samt även växla mellan T och D snabbt. 

    Jag stressar inte över det, det kommer och annars får vi prata med talpedagog/logoped senare. 

  • skogstomte

    om man ska lära sig säga tungspets R kan man säga T D T D snabbt och många gånger efter varandra. Så lär man oss sörlänningar (som använder tungrots R i vanliga fall) säga R som fungerar i andra språk t ex Spanska.

  • deac

    Läste ett tips i en barnbok en gång. Säg Tadipp Tadapp Tadull långsamt. Säg det fortare och fortare och tillslut kommer du märka att det blir Tripp Trapp Trull! 

  • PrincessOfIce

    Jag har liknande med min dotter.. Hon säger ofta "Skudde" istället för "skulle" Men det är oftast en bekvämlighetsgrej..
    Prova att fråga "Vad hette det nu igen?" och sen säger du rätt så att de hör hur det låter ska du se att de nog kan det.. 


    Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Anneli68
    Bedhead skrev 2011-07-29 09:46:21 följande:
    Det har haft talpedagog i två års tid nu och kommit tillrätta med andra ljud, men just R känner jag att jag även vill jobba hemma med.

    Fråga om övningar du kan använda hemma. När min äldsta son var liten och gick hos talpedagogen fick han med sig ett häfte efter varje gång som han skulle träna på hemma.
  • rödabussen

    Ta kontakt med Logoped,finns bra spel typ memorikort kostnadsfritt .

  • teasmor
    Bedhead skrev 2011-07-29 09:34:39 följande:
    Mina båda pojkar ska snart börja ettan och är inte i närheten av att kunna säga R rent. Finns det några övningar man kan göra med dem som kan hjälpa till? Alla tips mottages tacksamt, man märker att andra barn har svårt att förstå vad de säger och att det försövårar för dem i leken.
    Jag tränade min dotter i badkaret.
    Bad henne säga bokstäverna T D. Sen snabbare snabbare snabbare. Till slut blir det ett R av dessa två.
    Men det gick inte på en dag så ha tålamod.
  • mammaNena
    MammaMilla skrev 2011-07-29 09:41:53 följande:
    Logopeden är proffs på det! Har gått där med min 5åring och hon lärde sig snabbt  G, D och R.... Och då är vi ändå halläningar
    det är vi med och våran logoped tyckte det va helt ok om hon hade mer av ett falkenbergs R, om du förstår hur jag menar Resten av familj och släkt har rullande R.

    Men till oss sa logopeden att hon kunde träna på råtta, som ett exempel.
    Så när vi satte oss i bilen sa hon
    RRRRRRRRR mus!
    johnsliv.bloggplatsen.se/ en sida om våran muskelsvaga john
Svar på tråden Hur lär man barn att säga "R"?