• Spexig

Frågor om säkra preventivmedel, hormonspiral, p-spruta, sterilisering...

Fick en scare härom dagen när vi trodde jag var gravid, trots att jag har kopparspiral. Vi insåg att vi inte alls är redo för ett barn till (har en 4-åring o en 1-åring) och började undra hur säkert det egentligen är med kopparspiral. Tror dessutom att vi har väldigt lätt att bli med barn, eftersom vi fått båda barnen på första försöket.

Googlade lite o hittade infon nedan. Ser ju ut som att sterilisering (naturligt nog) är säkrast, men vi vet ju inte hur det känns om 3-4 år, då kanske vi vill ha barn även om det inte alls känns så nu. Jag vill inte ta det beslutet för mitt framtida jag. Inte än i alla fall.

Så till mina frågor:
    Nån som har haft hormonspiral? Hur funkar det? Hur mår man? Har man ÄL o mens o hela kittet? Vill helst ha så lite extra hormoner som möjligt i kroppen. Hur länge sitter den i? Är det annorlunda att sätta in än kopparspiral? Annan relevant info?

Nån som tar/tagit p-spruta? Hur funkar det? Hur ofta tar man det? Det är rätt mycket hormon i det, va? Hur mår man? Har man ÄL o mens? Annan relevant info?

Nån tjej som streiliserat sig? Hur går det till? Ont efteråt? Har man Äl o mens? Finns det några bieffekter? Annan relevant info?
    Nån kille? Hur går det till? Ont efteråt? Finns det några bieffekter? Annan relevant info?

Preventivmetodernas effektivitet mäts med Pearl Index (PI) – ett mått som anger hur många graviditeter som inträffar per 100 kvinnoår vid användning av preventivmetoden.

Till exempel: Om 100 kvinnor använder kondom under ett års tid uppstår enligt tabellen 2–15 graviditeter bland dessa kvinnor.

De kvinnliga könshormoner som ingår i preventivmedel är av två olika sorter: östrogener och gestagener. Läkemedel som innehåller både östrogener och gestagener kallas för kombinerade hormonella preventivmedel.   

MetodUngefärligt
    PI Kombinerade hormonella preventivmedel (p-piller, p-ring, p-plåster) 0,5–1,5 Gestagen-tabletter i mellandos 0,5–1,5 Gestagen-tabletter i lågdos (minipiller) 2–6 Gestagen-injektion i högdos (p-sprutan) 0,1–0,5 Hormonläkemedel i form av hud-implantat (p-stavar) 0,1–1,0 Kopparspiral 0,7–1,0 Hormonspiral 0,2–0,6 Kondom 2–15 Pessar 6–16 Naturlig familjeplanering (”säkra perioder”) 2–20 Amning 1–2 Sterilisering (kvinna/man) 0,2–0,5

• Svar på tråden Frågor om säkra preventivmedel, hormonspiral, p-spruta, sterilisering...
  • skånegås

Har inte testat något men funderat väldigt mycket... Själv får jag depressioner av p-piller och mini-piller...

Hormonspiral fungerar som andra hormonpreparat dvs ingen ägglossning eller mens. Mindre doser hormoner då de utsöndras i livmodern. Oftast samma biverkningar ev lite svagare...

Och ang sterilisering sa min bm att kvinnor kunde få ökade blödningar och riktig mensvärk som biverkning. Och då behövt äta p-piller för att reglera detta

• Spexig
    skånegås skrev 2011-07-29 10:18:04 följande:

Och ang sterilisering sa min bm att kvinnor kunde få ökade blödningar och riktig mensvärk som biverkning. Och då behövt äta p-piller för att reglera detta

Men! Det känns väl inte som nån höjdare, direkt...
  • Caroline OO

Jag satte in hormnspiral för ca 6 månader sedan, den ska ju släppa ut lika mkt hormon i kroppen under en månad som det är i ett minipiller. Så det borde ju vara rätt liten påverkan.
    Hade mkt stänkblödningar i början (mest som en mensfärgad flytning) det var lite jobbig men försvann efter ca 3 månader för mig. Många får ingen mens alls efter 6 månader men så har det inte varit för mig jag har fortvarande mensen men inte så rikligt som förut. En anna naktdel är att jag fått mer mensverk nu än förut.
    Men allt som allt tycker jag nog att det är ett bra alternativ. Hade minipiller förut och då blev jag gravid med mitt andra barn, så det blir det inge mer av! Har inte heller mått så bra av P piller. 

• skånegås

Nej, det var det som fick mig att lägga ner det alternativet. De hade iofs en ny metod på ett sjukhus i närheten där de går in genom slidan och inte behöver titthål och det visste hon inte hur det fungerade, men bara att risken finns

• Majsan70

Jag är sterilisierad. Mycket praktiskt och enda bieffekten är ju att man inte är fertil.

På mig gick de in med titthål, två stycken, och brände varje äggledare på två ställen. Ett mycket enkelt ingrepp där man går hem samma dag. Normalt sett kan man gå till jobbet en eller ett par dagar efter ingreppet.

MEN man skall vara 100% säker på det man vill annars får man hitta ett annat preventivmedel.

Och nej jag har inga ökade blödningar eller svåra smärtor. Snarare tvärtom, men det beror ju inte på steriliseringen eftersom de inte micklar med något.

• Philippa

Jag tar p-sprutan och är supernöjd, jag har ingen ÄL eller mens.... tar sprutan var 10:e vecka..

• Lovely Miia

Jag gick på p-spruta innan men jag blev gravid trots de..
    har nu en underbar liten dotter på 3 månader...

både jag o sambon blev lite chockade men ack så glada..
    har nu satt in kopparspiral o hoppas ju de e lite säkrare =)

Julian December 2007 & Lovis April 2011
  • dripdrop

Satte in hormonspiral för fyra månader sedan, ammar fortfarande så hade inte fått tillbaka mensen då, enligt min bm kan det göra att man slipper den öht... Hur som helst, fick lite stänkblödningar första veckorna. Ond mensvärk i typ 2 veckor. Sen dess ingenting. Den är verkligen toppen!

• Betty86
    skånegås skrev 2011-07-29 10:18:04 följande:

Har inte testat något men funderat väldigt mycket... Själv får jag depressioner av p-piller och mini-piller...

Hormonspiral fungerar som andra hormonpreparat dvs ingen ägglossning eller mens. Mindre doser hormoner då de utsöndras i livmodern. Oftast samma biverkningar ev lite svagare...

Öhh, vadå "ingen ägglossning eller mens"? 

Hormonspiral fungerar som en vanlig spiral men den förhindrar också att du blir gravid genom att utsöndra gestagen (gulkroppshormon).

Gestagenet gör så att slemhinnan på insidan i livmodern blir tunn, och då kan inte ett ägg fastna där och växa.
    I livmoderhalsen finns ett slem (sekret) som blir tjockt och segt, det gör det svårare för spermierna att tränga in i livmodern

Kan tillägga att det fungerar olika för alla. Jag hade konstanta blödningar när jag hade hormonspiral och fick ont så fort jag hade haft sex.

• Maximus01
    Lovely Miia skrev 2011-07-29 10:56:03 följande:
    Jag gick på p-spruta innan men jag blev gravid trots de..
    har nu en underbar liten dotter på 3 månader...

både jag o sambon blev lite chockade men ack så glada..
    har nu satt in kopparspiral o hoppas ju de e lite säkrare =)
    Hur kunde du bli gravid med p-spruta ? Tog du den inte regelbundet ?
  • 7 michelingodingar

jag har haft p-spruta och visst funkade den kanonbra togs var tredje månad men under de 6 första mån blödde jag stup i ett sen försvann mensen det man ska tänka på är att vill man ha fler barn så kan det ta jättelång tid att bli gravid efter den dessutom ärdet många som måste ta hormoner o grejjer för att ens få igång sin ÄL och få mens och man kan få ökad risk för MF etttag efter man slutat med denna.

Jag är steriliserad gjorde det i samband med snittet i april förra året så hur det eg går till vet jag inte exakt men jag har mens och ÄL fast min mens kommer nu med 6-7 veckors mellanrum och jag blöder ytterst lite i 4 dagar

• Lovely Miia

Jodå jag tog sprutan var 10e vecka!! Tog första dosen januari 2010, sedan nästa i april o i juli när jag skulle ta dosa 3 kom ingen mens o jag blev misstänksam!! Gjorde ett test o de visa positivt

• lastchristmas

Min bror blev till trots kopparspiral och jag är liksom min mamma väldigt fertil så jag vågade inte sätta in en sådan. Dessutom fick jag riklig mens efter barnen och ville inte riskera att den blev ännu rikligare. Mitt val blev därför en hormonspiral och jag trivs bra med den men det tog nästan ett år innan blödningarna blev regelbundna. Nu har jag mens men mycket sparsam sådan = så fantastiskt skönt. Dessutom är det ett mycket säkert p-medel och den funkar oavsett glömska, magsjuka osv.

Rekommenderas alltså men man får vara tålmodig.

Svar på tråden Frågor om säkra preventivmedel, hormonspiral, p-spruta, sterilisering...