Lilla My21 skrev 2011-07-29 12:25:47 följande:
Gammalt fenomen som tycks ha eskalerat på FL tydligen.
Har varit medlem på FL i flertal år men tycker något eskalerat på sista tiden, dvs att kalla varandra "sjuk i huvudet", eller "Inte frisk", igår kväll satt jag ganska länge på FL och i flertal trådar kallade olika medlemmar varandra "sjuka i huvudet" eller "du kan inte vara frisk" alt flertal gissningar på diagnoser pga att en medlem inte tyckte som någon annan.
Även detta med div hobbypsykologer som sätter diagnoser på allt från barn till varandra ofta i ett negativt syfte, senast igår var det en 11 månaders som blev kallad psykopat, förra veckan en 18 månaders som av hobbypsykolgerna diagnosticerades till att vara Psykopat samt ha ADHD.
Upplever en förälder att ett barn är bråkigt/stökigt gastas det direkt om ADHD eller Autism, tycker någon livet är lite trist ställs diagnosen depression över FL.
Sedan har vi vännerna, pojkvännerna och familjemedelmmar som också ofta diagnosticeras med div personlighetstörningar och annat för att de gör något TS inte tycker är bra/tycker lika om.
För att inte prata om Biomammorna i styvförälderforumet, de har borderline och förföljelsemani allihopa, iaf om man skall tro TS.
Som sagt i de allra flesta fall ges dessa diagoser och "sjuk i huvudestämplar" alt att någon inte är normalbegåvad i negativa sammanhang och det verkar ha exploderat totalt...
Varför använder man diagnoser och sjuk i huvudet som skällsord? varför ställer man dessutom diagnoser över internet öht? Det finns en anledning till att det tom är svårt för utbildade människor att ställa rätt diagnos!!!
Har ni öht tänkt på vad det kan sätta igång i huvudet på tex en förälder som ber om hjälp eller om man själv mår lite dåligt och något smartass börjar dra igång med div diagnoser?
Och har ni tänkt på de som faktiskt HAR EN DIAGNOS och kanske varit/är jättesjuka och kämpar på med sin diagnos varje dag att ständigt se alla negativa antydningar???
Bara en tanke jag har (och nej, jag varken har diagnos eller annat, däremot jobbar med med människor som har div psykska sjukdommar, vilket till 99% är jättegoa och fina människor)
Jag blir illa berörd över denna diagnoshysteri och "sjuk i huvudet stämplar" som kastas åt alla håll och kanter både på medlemmar men även på medlemmars barn och tom bebisar.
Ja när det gäller att diagnostisera folk i min närhet har jag inga problem alls att säga rakt ut att min farmor, min farbrors fru och min sambos mamma med största sannolikhet har borderline. De beter sig inte normalt och det mesta som finns hos en borderline-person stämmer in på dessa personer. Detta är tre människor som inte är trevliga och snälla, utan dem är elaka falska m.m. och beter sig på ett sjukt sätt. Så dessa har jag inga som helst problem att säga att jag misstänker att de med största sannolikhet har borderline. Vad gäller andra jag aldrig träffat så ställer jag aldrig diagnoser utan är det någon som beskriver en personlighet som är väldigt lik dessa tre personer har jag skrivit att det KAN hända att det är borderline men att det är svårt att säga, att det krävs läkare för att ge riktiga diagnoser (jag önskar att vi hade fått veta om farmor hade borderline, hon är död nu, min fabrors fru och min sambos mamma anser att det inte är något fel på dem utan det är ALLA andra som det är fel på och varför ska de gå till en läkare när dem ju är små snälla lam som aldrig gör en fluga förnär och är friska? så det kommer inte komma någon ordentlig diagnos på dem men det hjälper mig att hantera deras minst sagt sjuka beteende. En "normal" människa misshandlar inte sina barn och barnbarn fysiskt och psykiskt på det sätt som dessa människor gör)
Min farmor:
gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer. JA uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering. JA uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla. JA visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil). -nej faktiskt inte. uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar. Nej är
affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar) -JA känner en kronisk tomhetskänsla -JA uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål) -JA har övergående, stressrelaterade
paranoida tankegångar eller
dissociativa symptom.. -MEd största sannolikhet.
Min svärmor:
gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer. -JA uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering. -JA uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla. -JA visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil). -JA uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar. JA är
affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar) -JA känner en kronisk tomhetskänsla uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål) -JA har övergående, stressrelaterade
paranoida tankegångar eller
dissociativa symptom. -JA