• Mandarina

Handla handdukar/badlakan/sängkläder på IKEA

Har en fråga. 

Kan man handla dessa saker på Ikea?? Min mamma säger att deras handdukar å sängkläder är skit och inte bra kvalitee.. så jag har fått för mig att man inte ska handla den typen av grejer där.... men nu när jag kollar så skiljer ju priserna skitmycket om man ex skulle handla detta på nåt annat ställe, typ som hemtex ...

Men ärligt, vad e skillnaden? Så himla tokigt kan det väl inte vara att handla sängkläder+lakan på ikea? Eller ett badlakan??

Knepig fråga kanske

• Svar på tråden Handla handdukar/badlakan/sängkläder på IKEA
  • Lindreas

Äsch, jag köper mycket där. De allra billigaste grejerna är kanske inte toppkvalitet direkt, men nästan alla våra sängkläder är därifrån. Det är absolut inte dålig kvalitet heller, så köp på du! Just handdukar och badlakan kan det dock vara värt att köpa något dyrare (inte billigaste alltså) för att de ska vara mjuka och sköna.

• Helle333

Dem är inte lika dåliga som Jysks grejer... Min kompis köpte jättefina sängkläder på IKEA och de håller fortfarande efter 5 år så så himla kassa kan dem ju inte vara. Lakan som är riktiga lakan, för mig är detta sådana där underbara linnelakan som fanns förr, säljer ju ingen numer utan det är bara såna där sladdriga vidriga bomullslakan som lossnar från madrassen på 5min så jag köper aldrig lakan. Jag länsade nästan mammas linneskåp på riktiga lakan när jag flyttade hemifrån så jag har riktiga lakan så jag klarar mig =)
    Badlakan har jag nog aldrig köpt på IKEA. Bara köpt småhanddukar på jysk (riktig skitkvalitet) som vi ska ha som kräkhanddukar när pyret kommer.
    Det är skillnad på kvalitén mellan Jysk, IKEA, Hemtex. Hemtex har bättre grejer. Så det beror på hur länge du vill att handdukar, sängkläder odyl ska se fina ut, hur mkt vatten de suger i sig osv. Billigare handdukar och badlakan brukar nästan bara skyffla runt vätan istället för att suga upp den.

• Mandarina

Ok tack för era inputs!!

Bra att få veta vad folk tycker

Funderar på att handla sängkläder på Ikea och kanske köpa badlakan och handdukar på hemtex...

• karet

Ikeas handdukar (en av deras finare, de lite dyrare) fick väl bäst i test om jag inte minns fel.

• k girl

Vi har en dyrare handduksmodell från Ikea och den är skitbra. Nopprar sig inte och vrider sig inte.

• annat82

Håller med de flesta ovan. Gillar ikeas sängkläder. Men har hittills inte hittat handdukar jag gillar där. Har väl ett antal till händer och gästhanddukar men badlakan är köpta dyrare nån annan stans. Sängkläderna tycker jag är av de bättre vi har hemma och helt klart då till det priset

• BuoBä

Mitt tips för IKEA är att kolla noga på de påslakan som hänger uppe som prov. Är de noppiga där folk har känt på dem och "bläddrat" så köper jag inte, för då kan man misstänka att de noppar sig väldigt snabbt. Man kan även få en uppfattning om ifall tyget är sånt som drar till sig ludd och damm lätt. 

• Zargenta
    Gulletroll skrev 2011-07-29 13:02:11 följande:
    Ok tack för era inputs!!

Bra att få veta vad folk tycker

Funderar på att handla sängkläder på Ikea och kanske köpa badlakan och handdukar på hemtex...
    Tycker det låter som ett bra val... Jag har köpt sängkläder på IKEA i många år, fungerar skitbra! Hemtex när de har rea på sängkläder är dock snäppet bättre! Deras handdukar älskar jag, luddar inte mycket alls ens i början och håller formen!
    Liten olycka men älskad och efterlängtad
  • NoBeCa

Har handdukar från Ikea och tycker de är toppen. Deras Underlakan o örngott är också helt ok. Varning däremot för att köpa påslakan. De har inga hål däruppe. Skitjobbigt att bädda ju! Tydligen är det bara svenskar som vill ha de där hålen och Ikea har slutat för att de har affärer världen över. Jag gillar mina hål!

• BuoBä
    NoBeCa skrev 2011-07-29 13:26:00 följande:
    Har handdukar från Ikea och tycker de är toppen. Deras Underlakan o örngott är också helt ok. Varning däremot för att köpa påslakan. De har inga hål däruppe. Skitjobbigt att bädda ju! Tydligen är det bara svenskar som vill ha de där hålen och Ikea har slutat för att de har affärer världen över. Jag gillar mina hål!

Jaaaa! Mer hål åt folket!! Det hade jag glömt att de slutat med. Mycket irriterande.

• Mandarina
    Va? Har de inga hål!? F-n va kasst!!

• Dalton

De lakan som är lite glansigare och mjukare på IKEA är kanon, har haft mina i snart tio år, inga noppar, ingar slitna ställen, fortfarande mjuka, och fina i färgen.

Men håller med om att påslakan som saknar öron är värdelösa!

• Lindreas
    Gulletroll skrev 2011-07-29 13:32:42 följande:
    Va? Har de inga hål!? F-n va kasst!!

Nä, det är värdelöst! Särskilt på påslakan till dubbelsäng, det är skitjobbigt! Men... Jag har sytt om dem. HAHA, Ikea, mig kan ni inte komma åt!
  • Dalton
    Lindreas skrev 2011-07-29 14:32:05 följande:
    Nä, det är värdelöst! Särskilt på påslakan till dubbelsäng, det är skitjobbigt! Men... Jag har sytt om dem. HAHA, Ikea, mig kan ni inte komma åt!
    Civil olydnad! Förvånad
  • FruHellström
    Vill me ha hål...
  • FruHellström

Ikeas lakan o påslakan är ju toppen!! jag har i princip enbart sängkläder o handdukar därifrån. Funkar finesmaskens!
    Hemtex handdukar har jag med, de funkar bra, som Ikeas...
    De allra bästa handdukarna är från Pellevävare, bra skit!!
    Jag har två uppsättningar sängkläder från HM, de är väldigt bra med... Supernöjd!!
    På Ikea gäller ju lite regeln att man får vad man betalar för... köp sängkläder för 24:-, de håller ngt år... 240:- de håller mer än 10år....

• Lindreas
    Dalton skrev 2011-07-29 14:34:31 följande:
    Civil olydnad! Förvånad
    Japp! Jag vägrar låta mig ledas in i fållan av ondsinta IKEA... Mohaha! Fast i övrigt så gillar jag lakan och påslakan, men jag blir arg när jag ska byta.
  • Anna Paulita
    Gulletroll skrev 2011-07-29 12:34:05 följande:
    Har en fråga. 

Kan man handla dessa saker på Ikea?? Min mamma säger att deras handdukar å sängkläder är skit och inte bra kvalitee.. så jag har fått för mig att man inte ska handla den typen av grejer där.... men nu när jag kollar så skiljer ju priserna skitmycket om man ex skulle handla detta på nåt annat ställe, typ som hemtex ...

Men ärligt, vad e skillnaden? Så himla tokigt kan det väl inte vara att handla sängkläder+lakan på ikea? Eller ett badlakan??

Knepig fråga kanske

Jag har köpt mycket lakan och handukar på IKEA. Handukarna är hur bra som helst, förstår inte alls vad din mamma snackar om faktiskt.

Däremot så köper jag inte lakan där längre, för deras lakan har ingen öppning längst upp så att sätta in täcket är ett djävla skitjobb och man blir helt galen, minst sagt. Det spelar inte heller någon roll om man köper deras dyrare eller billigare lakan, det är så på alla. Så var det inte förr, det är en rätt ny grej de har och det ska väl spara pengar på något sätt.
Svar på tråden Handla handdukar/badlakan/sängkläder på IKEA