• ciceronex

Film utan våld för 3,5-åring

Hej!

Jag söker efter tips på filmer för en 3,5 åring som är helt utan våld/slagsmål. Min son är 3,5 och har tittat på film länge. Har har sett många filmer som har varit mer eller mindre läskiga (t.ex. Cars, Lejonkungen, Robin Hood, Aristocats, Alladin, Peter Pan, Askungen och en hel del annan av Pixar & Disney) och blir inte särskilt rädd eller säger till när han vill ha lite aktivt stöd i tittandet (vi brukar sitta med bredvid men kanske göra något annat). Jag upplever honom generellt som ett väldigt tryggt barn så det är inte det att han inte klarar av det. Han har aldrig mardrömmar eller pratar om filmer på något uppskrämt sätt. 

Dock så skulle jag nu, som kontrast, vilja ha förslag på barnfilmer som är spännande men helt utan våld (om sådana finns) då jag känner att det är tråkigt att det alltid ska slåss i alla filmer han ser och jag skulle vilja att han såg något annat för att väga upp det hela en smula.

De flesta filmer utan våld verkar vara för yngre personer och han vill ha lite spänning.

Någon som har något förslag?

/Pappa-Ciceronex

• Svar på tråden Film utan våld för 3,5-åring
  • MammaNenne

Min son tittar på Chuggington och Dora uppfinnaren mycket,
    barnens favoriter filmer tror ja dessa kallas, ja köper dom på coop =)
    Ja tycker dom är superbra, det är mer "lärar" filmer.

• marie1973

Pettson och findus, mamma mu, rory, Händige manny är några av vår 3,5 åriga son.

• virrex2000

Astrid Lindgrens filmer är favoriterna hemma. Det tycker båda mina grabbar 3 och snart 5 år gamla.

• Kimona

Otecknade barnfilmer brukar ju inte vara särskilt våldsamma. Vissa Astrid Lindgren filmer har lite farligheter med, men det blir ju inte alls på samma sätt som i tecknat där man slår varandra med klubbor, tappar pianon o.s.v och ändå inte skadar sig.

Scooby Doo inehåller ju inget våld så direkt.
    Nalle Puh
    Alfons Åberg
    Barbapappa
    Byggare Bob
    Chuggington
    Dora
    Elias
    Pingu
    I drömmarnas trädgård
    Postis Per
    Rorri Racerbil
    Rupert Björn
    Det susar i säven
    Thomas och vännerna
    Timmy Lamm

• supersemlan

Det finns massor av fina barnfilmer utan våld! Vår favorit här hemma är "Min granne Totoro" som hela familjen, utan undantag, älskar. Fungerar i alla åldrar. 

Vi är också särskilt förtjusta i SVTs barnserier Magister Flykt och Farbrorn som inte vill va stor (finns på DVD).  

• Matruska
    Kimona skrev 2011-07-29 13:32:31 följande:
    Otecknade barnfilmer brukar ju inte vara särskilt våldsamma. Vissa Astrid Lindgren filmer har lite farligheter med, men det blir ju inte alls på samma sätt som i tecknat där man slår varandra med klubbor, tappar pianon o.s.v och ändå inte skadar sig.

Scooby Doo inehåller ju inget våld så direkt.
    Nalle Puh
    Alfons Åberg
    Barbapappa
    Byggare Bob
    Chuggington
    Dora
    Elias
    Pingu
    I drömmarnas trädgård
    Postis Per
    Rorri Racerbil
    Rupert Björn
    Det susar i säven
    Thomas och vännerna
    Timmy Lamm
    Håller med om att de filmer jag sett av dessa som liten, inte innehåller våld eller annat farligt. Helt barntillåtet enligt mig, alltså. Rekommenderar också Mumin. Stor favorit hos min kusin då han var i 3-5 års åldern :)
  • laural

Barbapappa var en hit hos oss och bananer i pyjamas....

• Ruby Red

Playhouse Disney är för barn mellan 3-5 år. Inget våld. Fast det är ju TV...

• Seneca
    supersemlan skrev 2011-07-29 13:50:14 följande:
    Det finns massor av fina barnfilmer utan våld! Vår favorit här hemma är "Min granne Totoro" som hela familjen, utan undantag, älskar. Fungerar i alla åldrar.   
    Du har ju fått en massa bra tips på bara 10 svar. "Min granne Totoro" är riktigt bra liksom en del andra av samma produsent som Kikkis expressbud (många andra är dock för äldre barn). Sen är Mumin kanon...passa på filmerna där Morran finns med, den kan vara skämmande för många "oskadade" barn med stor fantasi. Men det där med Scooby Doo fattar jag inte...den kan vara skrämmande för 3,5 åringar.

Är jag ändå är igång kan jag passa på att påpeka att Disney generellt är riktigt skräp - sorry, men det är helt enkelt dålig smak. Sen fattar jag inte er föräldrar som drar iväg 5-6 åringar på Harry Potter och Sagan om ringen mm - puckat!!
  • Seneca
    Seneca skrev 2011-08-03 21:52:13 följande:
    Du har ju fått en massa bra tips på bara 10 svar. "Min granne Totoro" är riktigt bra liksom en del andra av samma produsent som Kikkis expressbud (många andra är dock för äldre barn). Sen är Mumin kanon...passa på filmerna där Morran finns med, den kan vara skämmande för många "oskadade" barn med stor fantasi. Men det där med Scooby Doo fattar jag inte...den kan vara skrämmande för 3,5 åringar.

Är jag ändå är igång kan jag passa på att påpeka att Disney generellt är riktigt skräp - sorry, men det är helt enkelt dålig smak. Sen fattar jag inte er föräldrar som drar iväg 5-6 åringar på Harry Potter och Sagan om ringen mm - puckat!!
    Nästa gång skall jag se över min svenska...haha. Ha överseende.
Svar på tråden Film utan våld för 3,5-åring