• Pess

Sprickor under tårna

Hej, min fyraåring har fått sprickor i vecken under några tår.  Jag minns att jag hade exakt likadana några gånger under min barndom, men minns inte vad vi gjorde åt dem.

Är det fler vars barn har dessa sprickor, och vad gör ni?

• Svar på tråden Sprickor under tårna
  • Alvi

Jaa! Min fyraåring har det under ena stortån, jag trodde han var heludda!

Hoppas på bra svar!

• Pess

Udda tror jag inte det är. Har en känsla av att det är vanligt, men när man googlar så får man inga bra träffar. Jag tippar på att det ska hållas rent och torrt och mjukt. Men nu när jag upptäckte det slängde jag på lite daktakort oxå.

• vivianne

Inte för att mina barn har sprickor vid tårna men jag själv hade självsprickor vid ett par fingrar för några år sedan. Testade "allt" men det som fick bort dem till slut var Elizabeth Ardens Eight Hour Cream.

Om det nu är samma sorts sprickor...

• Pess

Jo, en slags självsprickor är det ju, men inte som sådana jag själv får på fingrarna under vintern. Tycker mer det är fukt/svampliknande. Men svamp ska ju vara ovanligt hos barn.

• vivianne

Min sexåring har haft fotsvamp flera ggr - men den har visat sig som fjällande hud på fötternas undersidor. Smort med Cortimyk ett par kvällar så försvann det. 

Är det verkligen så ovanligt? Ja, hon är ju i och för sig väldigt, fantastiskt unik i sin kära moders ögon

• Pess

<3

Tycker man hör om svamp både här och där hos barn....men när man läser läkrsidor eller frågar läkare säger de att det är ovanligt. Min tjej är dock inne på dag 9 av en penicillinkur så det vore kanske inte märkligt om det är svamp hon har på fossingarna

• Snooz

Låter som fotsvamp tycker jag. Pudra på ordentligt med vanligt potatismjöl å ta på sockar över natten. Brukar försvinna på ett par dagar.

• Helle333
    Pess skrev 2011-07-29 16:18:27 följande:
    Hej, min fyraåring har fått sprickor i vecken under några tår.  Jag minns att jag hade exakt likadana några gånger under min barndom, men minns inte vad vi gjorde åt dem.

Är det fler vars barn har dessa sprickor, och vad gör ni?
    Madame chic har bra hudvårdsprodukter. De har en suverän fotcreme!!!! Grejerna kostar lite mer men det är ruggigt bra produkter.
  • Moniqe1979

har haft det problemet hela mitt liv och det komemr på somamren främst när man går barfota och blir TORR under fötterna (damm sand etc torkar ut) dvs inte när fötterna blir varma/fuktiga vilket är den miljö som svamp gillar.

kommer just nu inte ihåg namnet på salvan men den är grön och finns på apoteket samma märke som har de där svindyra skavsårs och fingertoppsplåstren, de har även en jätte bra salva mot sprickor i hälarna som funkar, man smörjer på kvällen när man duschat(är ren om fötterna) inte FÖR MYCKET klet utan ganska snålt... låter man bli att tillföra fukt blir sprickorna bara djupare å djupare, fotsvamps salva funkar INTE...

• Pess
    Moniqe1979 skrev 2011-07-29 21:58:09 följande:
    har haft det problemet hela mitt liv och det komemr på somamren främst när man går barfota och blir TORR under fötterna (damm sand etc torkar ut) dvs inte när fötterna blir varma/fuktiga vilket är den miljö som svamp gillar.

kommer just nu inte ihåg namnet på salvan men den är grön och finns på apoteket samma märke som har de där svindyra skavsårs och fingertoppsplåstren, de har även en jätte bra salva mot sprickor i hälarna som funkar, man smörjer på kvällen när man duschat(är ren om fötterna) inte FÖR MYCKET klet utan ganska snålt... låter man bli att tillföra fukt blir sprickorna bara djupare å djupare, fotsvamps salva funkar INTE...
    Tack! Tar till mig och ska smygsmörja på sovande tös med någon fet salva innan jag går och lägger mig
  • Moniqe1979
    Pess skrev 2011-07-29 22:05:56 följande:
    Tack! Tar till mig och ska smygsmörja på sovande tös med någon fet salva innan jag går och lägger mig
    välj inte en FÖR fet salva bara, för det bör inte vara "kladdigt" kvar när man vaknar på morgonen för då verkar sprick dj*pip*na inte vilja läka...
Svar på tråden Sprickor under tårna