• LiveHappy

Har linser för första gången i nu och får ont i huvvet? Någon?

Jag har aldrig använt linser eller glasögon. Men min syn har blivit sämre och sämre under några år så va hos specsavers förra veckan och gjorde synundersökning, fick linser idag nu och dom visade hur de skulle användas osv. Hon sa att jag idag skulle ha dom i tre timmar, imorron fyra timmar osv så ögonen vänjer sig.

Har haft dom i fem minuter nu och det gör ont i huvvet .. eller rättare sagt i ögonen, bakon ögonen, pannan.

Jag ser så mk bättre i dom, herregud jag ser ju vad som står på vägskyllten när jag tittar ut genom fönstret (jag va närsynt) men ska de kännas såhär i början?

Är rädd för att jag kanske förstör ögonen. :S 

Det finns ju många som bär linser så någon kan kanske berätta hur de va för er i början. 

• Svar på tråden Har linser för första gången i nu och får ont i huvvet? Någon?
  • pecosita

Första gångerna jag använde linser kändes det som grus i ögonen. De kliade och sved och jag spände mig och fick huvudvärk. Minns inte efter hur många gånger det försvann....

• Flutterby

Ont i huvudet minns jag inte om jag fick i början, men det kändes som att ha tegelstenar i ögonen! Jättemysko känsla och jag blinkade hela tiden. Det gick dock över ganska snabbt.Jag tycker du ska ringa eller besöka optikern som sålde linserna till dig o förklara hur det känns, så kan de säga om det är "normalt" eller ej. Lycka till med dina linser!

• Bordeaux

Det beror inte på linserna att du fått huvudvärk. Det beror på att du haft synfel som du inte korrigerat, du har gått och ansträngt ögon och hjärna för att se så bra som möjligt utan korrektion och nu när du ser som du ska så kan man säga att ögon och hjärna slappnar av. Det är alltså typ som träningsvärk, obehagligt men inget farligt. Är du orolig kan du alltid ringa optikern i morgon eler vänta tills på måndag och se om det går över.

• LiveHappy

Tack för svaren, dom lugnar mig lite. Jag ska ha linserna till halv tio iallafall. ögonen känns lite "lättare" nu när jag haft linserna en stund så jag ska nog stå ut.

Svar på tråden Har linser för första gången i nu och får ont i huvvet? Någon?