• Tjejen88

Resa med id inom eu?

Det är så att jag hittar inte mitt pass, det verkar vara spårlöst försvunnet. då är min fråga om det är någon som vet säkert om man kan resa inom eu(sverige --> italien och sedan tvärtom) med sitt körkort? 

• Svar på tråden Resa med id inom eu?
  • Nikki GBG

ska du bila dit går det hur bra som helst för jag kom nyss hem från italien med bil men flyg veti tusan faktiskt...

• Tjejen88

Jag ska flyga nu på söndag från skavsta - rimini och sedan hem rimini - skavsta
    man får ju lite panik nu.,.. 

• Greger b

Inom Schengenavtalets EU-länder gäller godkänd identitetshandling som legitimation. Nu är det oftast ok att använda det svenska körkortet, men en nitisk gränspolis på flygplatsen kan ställa till det. Detta enär det på det svenska körkortet ej framgår i vilket land man är född.

Det nationella Id-kortret innehåller uppgift om födelseland/ort.

• Tjejen88

Så nu har jag kommit fram till att jag måste göra ett provisoriskt pass, någon som vet en polistation i stockholm som utfärdar provisoriska pass?

• Bedhead

Det underlättar att vara blond.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • BuoBä

De utfärdar provisoriska pass på Skavsta, men ring och kolla så de har öppet när du ska åka och se till att ha gott om tid. Kontaktinfo hittar du hos polisen.se.

Svar på tråden Resa med id inom eu?