Vad göra åt inkompetent kollega?
Jag har en kollega som egentligen inte är kvalificerad för det jobb hon utför inom vårdsektorn. Men även om hon hade slutfört den akademiska biten så hade hon fortfarande inte passat för yrket eftersom hon inte har någon social kompetens och faktiskt aldrig tänker sig för.
Hon har många gånger varit i blåsväder och har haft det tufft pga det. Ingen gillar henne. Hon är inte ond på något sätt, men hon kan inte sluta förstöra för sig själv, hur mycket hon än försöker. Hon har fått massa klagomål till chefen men inget händer. Jag tyckte synd om henne i början men börjar inse hur pass inkompetent hon faktiskt är.
Hon säger ofta väldigt olämpliga saker som upprör andra. De kan tolkas som rasistiska och sexistiska. Visst är det säkert saker som många håller med om kanske, men hon säger det på ett provocerande sätt och förstår det inte. Därför kan hon inte heller sluta trots att hon faktiskt försöker. Hon tar åt sig den konstruktiva kritik jag försökt ge, men hon misslyckas. Om och om igen. Det skapar problem med både patienter och kollegor.
Hon har som sagt inte heller kunskap om vad man får och inte får göra. Dels så har hon flera gånger begått sekretessbrott på olika sätt, utan att vara medveten om det. Men jag kan inte täcka för henne mer för hon gör samma misstag igen. Chefen kommer inte göra sig av med henne. Ska jag säga rakt ut till henne att det är fel jobb för henne? Vill inte såra för hon menar väl, men hon borde varken jobba med sekretess eller människor.