• Anonym

Måste chefen få veta vad jag är sjukskriven för?

Detta låter kanske konstigt, men jag kommer förmodligen bli sjukskriven för utbrändhet. En acceptabel diagnos inom min branch. Problemet är att jag samtidigt är bipolär, vilket ju är relevant då det är svårt att faktiskt säga om mina besvär kommit pga vanlig utbrändhet eller om det bipolära påverkar. Ofta brukar ju tidigare psykiska besvär tas upp i sjukskrivningsintyget.  Men jag vill inte att min arbetsplats ska veta om att jag är bipolär då det är ytterst privat för mig. Kan jag på något sätt komma runt detta så chefen inte får veta? Det måste nog stå med på själva pappert eftersom jag måste få genom sjukskrivningen hos FK, men måste chefen också ha så detaljerat eller räcker ett mer generellt skrivet intyg ang. min arbetsförmåga?

• Svar på tråden Måste chefen få veta vad jag är sjukskriven för?
  • Anonym

Chefen ska ju ha kopia på det som ska till FK.

• Anonym

Eftersom du måste lämna ett sjukintyg till chefen dels för att han ska betala första tiden av din sjukskrivning och dels för att han inte ska kunna sparka dig eftersom du inte dyker upp på jobbet längre så lär det vara svårt att undvika.

• Marionettdocka

Du kan ju fråga läkaren om det måste stå att du är bipolär i intyget. Jag fick min läkare att inte skriva något varken om att jag haft depression i tusen år eller om självmordstankar.

Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • Anonym

Min syster är läkare och sjukskriver folk hela tiden, detta är tydligen en vanlig fråga och chefen behöver Inte få veta varför du är sjukskriven. Det är bara försäkringskassan som betalar som behöver veta.

Arbetsplatsen betalar bara för första veckan då man inte behöver ha sjukintyg.

• Marionettdocka
    Anonym skrev 2011-07-29 22:02:21 följande:
    Min syster är läkare och sjukskriver folk hela tiden, detta är tydligen en vanlig fråga och chefen behöver Inte få veta varför du är sjukskriven. Det är bara försäkringskassan som betalar som behöver veta.

Sjuklön från arbetsplatsen får man väl i två veckor?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-29 22:02:21 följande:

Så då hade det räckt att chefen bara skrev vid sidan av ett litet intyg till chefen att jag är sjukskriven? Kanske kan de lämna ut det på själva sjukintyget men då finns ju risken att det inte väger tungt nog för att FK ska godkänna det. Men det känns obekvämt att chefen ska ha sån info om en. Speciellt när chefen inte har någon sekretesskyldighet om det jag säger (väl?). Alla mina chefer har varit så öppna mot personalgruppen om vad som hänt övrig personal när de varit borta. Jag har tänkt för mig själv då att jag inte hade velat att mina kollegor skulle veta allt det som cheferna berättade. Därför blir man orolig när det är sin egen tur. Plus att det riskerar att påverka hur chefen ser på en framöver.
  • Anonym

Blir du sjukskriven ett längre tag har ju arbetsgivaren rehabiliteringsansvar och då blir det nog svårt att undvika att chefen vet varför du är sjukskriven.

• Gladskit
    Marionettdocka skrev 2011-07-29 22:04:04 följande:
    Sjuklön från arbetsplatsen får man väl i två veckor?
    Precis!
    Dag ett är karens, dag 2-14 betalar arbetsgivaren sjuklön och from dag 15 är det FK som tar över.
    Där jag jobbar så måste vi få in hela läkarintyget, dvs både sida ett där diagnoser mm står samt sida två som anger omfattningen på sjukskrivningen. Detta är för att vi som arbetsgivare ska kunna följa personen och sätta in rätt rehab-åtgärder osv. Däremot skickar vi bara sida två till lönekontoret, för det är det enda de behöver ha.

Det finns ingen anledning för någon annan än närmaste chef samt kanske någon på hr/personal att ta del av hela läkarintyget.
  • Anonym
    Gladskit skrev 2011-07-29 22:07:47 följande:
    Precis!
    Dag ett är karens, dag 2-14 betalar arbetsgivaren sjuklön och from dag 15 är det FK som tar över.
    Där jag jobbar så måste vi få in hela läkarintyget, dvs både sida ett där diagnoser mm står samt sida två som anger omfattningen på sjukskrivningen. Detta är för att vi som arbetsgivare ska kunna följa personen och sätta in rätt rehab-åtgärder osv. Däremot skickar vi bara sida två till lönekontoret, för det är det enda de behöver ha.

Det finns ingen anledning för någon annan än närmaste chef samt kanske någon på hr/personal att ta del av hela läkarintyget.
    Men min chef är stor i käften och kommer berätta för alla. Jag är bara vikarie och väntar på fast tjänst. Är rädd att jag inte kommer få det om chefen vet min grunddiagnos, och då har jag inte bevis på att det är orsaken till varför jag blir bortvald. Det är så integritetskränkande...
  • Marionettdocka
    Anonym skrev 2011-07-29 22:05:48 följande:
    Så då hade det räckt att chefen bara skrev vid sidan av ett litet intyg till chefen att jag är sjukskriven? Kanske kan de lämna ut det på själva sjukintyget men då finns ju risken att det inte väger tungt nog för att FK ska godkänna det. Men det känns obekvämt att chefen ska ha sån info om en. Speciellt när chefen inte har någon sekretesskyldighet om det jag säger (väl?). Alla mina chefer har varit så öppna mot personalgruppen om vad som hänt övrig personal när de varit borta. Jag har tänkt för mig själv då att jag inte hade velat att mina kollegor skulle veta allt det som cheferna berättade. Därför blir man orolig när det är sin egen tur. Plus att det riskerar att påverka hur chefen ser på en framöver.
    Men tror du inte chefen är mer diskret när det gäller psykisk sjukdom. Ex på mitt jobb, där ger chefen typ uppdatering varje vecka om en som fått hjärtinfakt men gällande personen som är bipolär säger hon bara "X är sjukskriven" och går inte vidare in på diskussion.
Svar på tråden Måste chefen få veta vad jag är sjukskriven för?