Svenska föräldrar i Tjeckien?
Finns det några svenska mammor eller pappor här som bor i Prag eller någon annanstanns i Tjeckien? Skriv gärna några rader i så fall. Själv är jag gift med en tjeckisk man, bor i Prag och har en liten dotter på två år.
Finns det några svenska mammor eller pappor här som bor i Prag eller någon annanstanns i Tjeckien? Skriv gärna några rader i så fall. Själv är jag gift med en tjeckisk man, bor i Prag och har en liten dotter på två år.
Jajamensan! Jag bor strax utanför Prag, är också gift med en tjeck och vi har 2 barn.
Hej, vad kul att någon svarade! Har du bott här länge? Vi har, med ett kortare avbrott, bott här sedan hösten 2006 och trivs för det mesta väldigt bra.
Jag har bott här lika länge som dig. Pendlade mycket i början innan vi till slut bosatte oss här. Trivs också för det mesta bra. Bor ni i stan?
Jo,vi bor i stan. Vi har precis flyttat in i en lägenhet på Letna. Det skulle ju på ett sätt vara skönt att bo lite utanför och kanske kunna ha exempelvis egen trädgård, men vi är nog inte riktigt redo för det än. Hur gamla är dina barn?
Då bor ni inte så långt ifrån oss, vi bor i Velke Prilepy. Vi har två pojkar, en på 6 år och liten på 7 månader. Vi bodde i Vinohrady innan vi flyttade ut från stan och vi längtar faktiskt tillbaka ibland. Fast det är ganska skönt att bara kunna släppa ut barnen på baksidan men ni bor ju bra med Stromovka i närheten.
Jag måste erkänna att jag var tvungen att kolla upp byn på mapy.cz, men det såg inte ut att vara så långt. Är det bra förbindelser? Vinohrady är inte heller dumt. Jag jobbar i området, men av någon anledning är det i Prag 7 vi har bott under de senaste åren. Jag förstår som sagt att det är skönt med trädgård. Det kommer ta ett tag innan man vägar släppa ut några barn själva här (om vi nu bor kvar).
Det går bussar till Dejvice och sen går det tåg från Roztoky som ligger 5 min härifrån. Men vi tar oftast bilen, det tar 15-20 min till stan. Så det är helt ok.
Hej på er!
Jag har precis flyttat från Zizkov till Prag 5 (Barrandov) och har en liten 4 månaders son. Jag känner inte en enda svensk här, är nån av er sugen på att ta en kaffe nån gång?
Absolut, skulle vara jättetrevligt!
Ja, kul!! Var - när - hur ??
Är du i Zlicin något? Vi kanske kan träffas på Ikea någon dag?
Ja visst, det är ändå dags att införskaffa lingonsylt och glögg :)
Ja men va bra! Vad sägs om någon dag nästa vecka?
Jag kan vilken dag som helst utom onsdag. Hellre eftermiddag än förmiddag...
Vi kanske kan ses på torsdag eftermiddag?
Japp, det funkar bra för mig!