• kalleman

Juridisk abort

Borde det inte rimligtvis vara möjligt för mannen vid en eventuell gravidetet att begå juridisk abort från det att fadern underättats och 20 veckor framåt? En juridisk abort skulle då innebära att fadern avsäger sig allt ansvar, umgängesrätt, vårdnad, underhåll osv. 

Precis så som kvinnor idag har möjligheten att göra vid en eventuell gravidetet men som inte mannen har något att säga till om? 

• Svar på tråden Juridisk abort
  • Kajee

Du menar att en kvinna kan välja att göra abort fastän mannen inte vill det?

Rent grundläggande kanske det vore en variant, men det stupar på att barnet bärs av kvinnan och det är hennes kropp som påverkas. Och det gör den hur hon än väljer att göra. Abort eller behålla barnet. Därför har också kvinnan en större beslutanderätt än mannen.  

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Dalton

Nej. Ett barns rätt till föräldrar går före förälderns rätt, och statueras även i deklarationen om de mänskliga rättigheterna.

Som skattebetalare så kan jag ju också säga att jag ser hellre att du pröjsar för den natt du njutit än att jag gör det.

• Selfish Geene

jag skulle vilja avsäga mig ansvaret för min bil när den kört alldeles för fort förbi en fartkamera

• h8him

Män kan "göra abort" (välja bort graviditet och barn) redan vid samlaget genom att använda kondom så vad är bekymret?

• Dalton
    h8him skrev 2011-07-30 02:20:45 följande:
    Män kan "göra abort" (välja bort graviditet och barn) redan vid samlaget genom att använda kondom så vad är bekymret?
    Buhuhuuu men kondom är ju inte lika skönt buhubhHUuiuiii

Gråter Gråter Gråter
  • SaharaSara

Nej. Det tycker jag inte

• SilverEmma

Så män skulle kunna planera barn med sin tjej och sen ändra sig när hon väl blivit gravid och därmed slippa allt ansvar? Nej det hade ju blivit fel.

• Sarah f
    Dalton skrev 2011-07-30 02:06:42 följande:
    Nej. Ett barns rätt till föräldrar går före förälderns rätt, och statueras även i deklarationen om de mänskliga rättigheterna.

Som skattebetalare så kan jag ju också säga att jag ser hellre att du pröjsar för den natt du njutit än att jag gör det.
Svar på tråden Juridisk abort