• Anonym (Smalare?)

Vad kan jag förvänta mig av att gå 30+ minuter om dagen?

Jag tänkte börja gå minst 30 minuter om dagen, i såna där Reebok skor som ska bränna lite mer 30-45 minuter är det nog rimligt att jag kommer att komma iväg. Vad kan jag förvänta mig för resultat av det och hur fort ungefär? Tror ni det kommer att ge nåt i viktnedgång? Plattare mage? Snyggare ben och rumpa? Eller är det för lite motion? Jag kommer nog att simma några gånger i veckan också men inte megaträna på nåt sätt. Tänkte försöka sluta dricka läsk också, dricker kanske 3-5 dl läsk om dagen. Kan jag räkna med att bli smalare och kanske tappa ett kilo eller två eller krävs det mer träning för det? Jag är inte överviktig men skulle vilja gå ner 2-3 kilo.

• Svar på tråden Vad kan jag förvänta mig av att gå 30+ minuter om dagen?
  • MissP

Tycker du ska förlänga promenaden till 1 timme. Man brukar säga att det tar ca 40min för kroppen att komma igång med förbränningen ordentligt.

Vad du får för resultat beror helt på vad du äter vid sidan om...

• Anonym (Smalare?)
    MissP skrev 2011-07-30 03:24:22 följande:
    Tycker du ska förlänga promenaden till 1 timme. Man brukar säga att det tar ca 40min för kroppen att komma igång med förbränningen ordentligt.

Vad du får för resultat beror helt på vad du äter vid sidan om...
    Jag hade hoppats att 45 minuter skulle räcka. Jag äter ganska normalt, tror inte jag äter för mycket i kalorier, kanske för lite om något. Jag är vegetarian och tänkte sluta med läsk.
  • Red drum

Av en promenad på 30-45 min varje dag kommer du snart se resultat. Av de där reebook-skorna kommer du inte märka nånting. Det är ju bara bluff i reklam för att locka köpare.....

• Anonym (Smalare?)
    Red drum skrev 2011-07-30 07:59:06 följande:
    Av en promenad på 30-45 min varje dag kommer du snart se resultat. Av de där reebook-skorna kommer du inte märka nånting. Det är ju bara bluff i reklam för att locka köpare.....
    Du tror att jag kommer att bli smalare av att promenera i 30+ minuter om dagen? Drömmer Jag hoppas du har rätt för det är inte roligt att köpa eller ha på mig byxor just nu. Allt mitt fett sätter sig om magen och låren nämligen. Skitfult och obekvämt. Gråter

Någon här som bara har promenerat som motion och gått ner lite i vikt? Hur länge kan det tänkas ta på ett ungefär att tappa kanske 2 kilo eller åtminstone bli smalare även om inte vikten går ner? Räcker det att promenera och kanske simma ibland eller måste jag träna som en tok?
  • Nelia82
    Anonym (Smalare?) skrev 2011-07-31 00:41:37 följande:
    Du tror att jag kommer att bli smalare av att promenera i 30+ minuter om dagen? Drömmer Jag hoppas du har rätt för det är inte roligt att köpa eller ha på mig byxor just nu. Allt mitt fett sätter sig om magen och låren nämligen. Skitfult och obekvämt. Gråter

Någon här som bara har promenerat som motion och gått ner lite i vikt? Hur länge kan det tänkas ta på ett ungefär att tappa kanske 2 kilo eller åtminstone bli smalare även om inte vikten går ner? Räcker det att promenera och kanske simma ibland eller måste jag träna som en tok?
    FÖr många år sedan började jag gå morgonpromenader innan frukosten. Tog en stor kopp svart kaffe innan, gick i högt tempo i 40 minuter och käkade en rejäl frukost efter det. Samtidigt drog jag ner på allt som innehöll socker och minskade en aning på mina övriga portioner. Gick ner 7 kg på 4 veckor! Självklart kan man gå ner i vikt av promenader! Lycka till!
  • Anonym (Smalare?)
    Nelia82 skrev 2011-07-31 00:45:33 följande:
    FÖr många år sedan började jag gå morgonpromenader innan frukosten. Tog en stor kopp svart kaffe innan, gick i högt tempo i 40 minuter och käkade en rejäl frukost efter det. Samtidigt drog jag ner på allt som innehöll socker och minskade en aning på mina övriga portioner. Gick ner 7 kg på 4 veckor! Självklart kan man gå ner i vikt av promenader! Lycka till!
    Hur högt är högt tempo? Var det allt du gjorde så att säga eller tränade du annat också? Inte för att förolämpa dig eller nåt men var du överviktig? Jag frågar för att jag har hört att det är lättare att gå ner om man är det. Om jag gick ner 3 kg av att promenera så skulle jag bli överlycklig!
  • Nelia82
    Anonym (Smalare?) skrev 2011-07-31 01:01:10 följande:
    Hur högt är högt tempo? Var det allt du gjorde så att säga eller tränade du annat också? Inte för att förolämpa dig eller nåt men var du överviktig? Jag frågar för att jag har hört att det är lättare att gå ner om man är det. Om jag gick ner 3 kg av att promenera så skulle jag bli överlycklig!
    Jag gick i sådant tempo att jag hade svårt att prata. Snabb musik i iPoden, exempelvis September har väldigt bra promenadtempo tycker jag. Gärna i uppförsbackar! Sug i med hela kroppen!

Jag vägde 62 härliga "sambo"-kg när jag började, gick ner till 55 kg. Gick nog ner lätt tack vare att min kropp inte var van att träna, samt att jag innan det ofta åt vad jag ville, typ hönökaka och Oboy till frukost, drack dåligt med vatten, vräkte i mig mycket snabbmat/hämtmat m.m.

Så man behöver absolut inte vara överviktig för att lätt bli av med det där extra runt mage, rumpa och ben Tycker dock det är svårare nu, ju äldre man är. Jag har helt enkelt fått acceptera att mitt liv måste bestå av kontinuerlig träning och bra kost för att inte rusa iväg i kilona igen. Det var lättare förr
  • Anonym

Kosten är 80%, träningen 20%, så det viktigaste om du vill gå ner i vikt är att ändra på kosten.

Men lite fastare kan du bli av en promenad.

• Henkan
    Anonym skrev 2011-07-31 14:11:12 följande:
    Kosten är 80%, träningen 20%, så det viktigaste om du vill gå ner i vikt är att ändra på kosten.

Men lite fastare kan du bli av en promenad.

Det där är otroligt individuellt...

Det handlar om att röra sig mer än vad man äter... Om man nu ska räkna kalorier...

Rör du dig 45 minuter varje dag så kan du nästan äta vad som hellst... Lägger du dessutom till ett-två spinningpass i veckan så kan du i princip leva på hamburgare och pizza utan att gå upp i vikt.

Det handlar om att få igång förbränningen i kroppen och så länge man gör det regelbundet så gör det otrolig skillnad. Det man behöver ha tålamod med är att det tar tid.

Det finns inga bestående quick-fix utan det är rutin som gäller för bestående resultat, och då är promenader med musik/pod-castar/talböcker etc mycket bra, kombinerar liksom :) Det behöver inte vara värsta farten man går i heller så länge det är kontinuerlig rörelse under tid... Typ en timme.

Lycka till!

• Johan75

Helt ärligt tror jag inte att bara 30 minuter promenad per dag kommer ge någonting - så vida du inte är extremt överviktig och aldrig någonsin rör på dig i vanliga fall.

Behold, i come as a thief.
Svar på tråden Vad kan jag förvänta mig av att gå 30+ minuter om dagen?