• Anonym

Får man ta hem någon annans katt?

Jag jobbar i en mataffär och utanför den så har det de senaste veckorna suttit en katt till och från. Han är jättemager och verkar väldigt hungrig. Jag har fått veta att han bor här i området, men ägaren/ägarna verkar inte bry sig om sin katt. De har varit här och hämtat honom några gånger men det tar max 30 min så sitter han här utanför igen. Vi trodde han var bortsprungen så jag och några av våra kunder matade katten tills vi fick veta att den hade ägare och jag var på väg att ta med honom hem. Men han är ju så hungrig och ägarna verkar ju skita i katten så vad ska jag göra? Jag kan inte bara strunta i honom när jag ser hur hungrig han är. Han attackerar kunders påsar för att han vet att det finns mat där och jagar efter skator här utanför...

• Svar på tråden Får man ta hem någon annans katt?
  • En till mamma

Om du nu vill ha katten kan du väll ringa ägaren och fråga om du kan få köpa den av dem.

• Raskask

Nej, man får inte ta hem folks katter. Å andra sidan får inte folk ha sina katter gåendes lösa hur som helst heller. Det är ju inte ovanligt att katter byter hem under sin livstid då någon ta hand om en fritt strövande katt, trots att det inte är helt och hållet tillåtet.

Personligen anser jag att man inte ska lägga beslag på andra människors katter, men jag anser inte heller att man ska ha dem strövande fritt. Jag tror att den enda effekten av en anmälan angående denna katt skulle vara att en såsmåningom blir avlivad, och håller den på och ställer till det genom att attackera folks matkassar så lär ju någon förr eller senare ilskna till och kanske skada katten. Skulle alltså själv troligtvis ta hem katten om jag hade möjlighet, olagligt och omoraliskt som det än må vara.

• MattiasFru

Du kan lämna honom till ett katthem alternativt till polisen, spela dum och låssas som om du inte vet att katten har ett hem. Katthemmet / polisen letar efter  ägaren, och om ingen sådan ger sig till känna och hämtar katten så får du om du nu till ta över katten med papper och allt. Och även om ägarna skulle hämta katten så blir det förhoppningsvis ett uppvaknande kanske att de bör sköta om katten bättre. 

• HannaE

Vanvård av djur skall anmälas till länsstyrelsen. Akuta fall (om man tror ett djur tex måste nödslaktas akut el liknande) tror jag polisen tar hand om. Om länsstyrelsen har tid med en svulten katt är väl en annan fråga... Jag tror inte man får ta någon annans djur? Djuret är ju någons ägodel ändå. Men om djuret uppenbart far illa måste det ju kännas tragiskt att bara titta på, jag skulle nog gett kissen mat iallafall.

Man lever så länge man lär.
  • krillelkpg

Nej det får man inte, vi har en katt som springer i vår trädgård dagligen och han får mat då varje dag och vatten.
    Ägarna är våra grannar som inte verkar ha så mkt tid för honom

• En till mamma
    krillelkpg skrev 2011-07-30 09:39:05 följande:
    Nej det får man inte, vi har en katt som springer i vår trädgård dagligen och han får mat då varje dag och vatten.
    Ägarna är våra grannar som inte verkar ha så mkt tid för honom

jag är glad att jag inte bor granne med dig, hade blivit vansinnig om någon matade min katter. Den ena kan övertyga att hon inte har fått mat på flera dagar när hon igentligen fick för en timma sedan. Köper dyrt bra foder till dem.

sluta mata andras katter..... 
  • krillelkpg
    En till mamma skrev 2011-07-30 09:47:03 följande:
    jag är glad att jag inte bor granne med dig, hade blivit vansinnig om någon matade min katter. Den ena kan övertyga att hon inte har fått mat på flera dagar när hon igentligen fick för en timma sedan. Köper dyrt bra foder till dem.

Ja det är du det, folk blir ju förbannade för att man bryr sig.

Konstiga människor finns det.

Ägarna vet om att vi ger honom mat och är okej med det eftersom dom sällan är hemma och katten är ute dygnet runt.

Så innan man hoppar på folk som du kan man ta reda på fakta eller är det för svårt?
  • Anonym (U)

Jag hade tagit hem honom. En katt förtjänar kärlek och omsorg och vill man inte bli av med sin katt bör man inte låta den springa vind för våg. En utekatt löper många risker att försvinna/dö.

• krillelkpg

Katten har även varit inne hos oss och lekt med våra katter. Våra har aldrig varit ute så vi vågar inte släppa ut dom. Ägarna till den andra är jätte trevliga och vi pratar så ofta vi får chansen, men katten är ute dygnet runt i alla väder och då kan man inte låta bli att tycka synd om den.

Som tur är finns det ju ägare som tycker om sina djur och sa att det var ok att han fick lite torrfoder på morgonen utav oss då våra äter.

• Titanica

Bodde tidigare i gbg, mina grannar där var pundare och hade en liten katt som aldrig fick mat och bara gick ute, kunde sitta utanför deras dörr och jama i timtals (irriterande) är i grunden en kattmänniska så var inte så glad över det. Satte ut mat och vatten till den, och den fick komma in till mig ibland när det var dåligt väder.

När jag satt ute och läste en dag satt katten utanför deras dörr,de kommer ut ur lägenheten och pundarbruden snubblar till lite på katten, och då sparkar hon in den hårt som fan i väggen!!
    Vanligtvis e jag en lugn människa, men då fick jag mig ett riktigt spel på henne!

Katten fick bo hos mig, och jag har henne fortfarande världens goaste keligaste katt.Har kostat mig en del pengar hos vet. dock, men men...

Iallafall TS tycker jag att du borde prata med ägarna om att ta över katten :)
    Bra att ngn bryr sig iallafall

• Anonym

jag hade ringt ägaren och sagt att jag tar hem katten då den verkar inte må bra och sen tala om min adress. Då kan dom komma hämta den om dom bryr sig. Hamnar katten utanför affären igen då skulle jag kontakta djurskydd eller polisen eller vice versa

• Anonym

Beklagar att jag inte skriver igen förrän nu, men jag har haft så mycket på jobbet senaste tiden så den lilla energi jag haft kvar har gått till att umgås med min familj. Katten kommer fortfarande då och då, men några dagar var han faktiskt inte där så jag trodde den kanske hölls inne av ägarna och fick mat och kärlek, men sen i förrgår var han tillbaka igen. Han ligger mitt i vägen för ingången och verkar helt obekymrad över att det är folk som kliver över honom för att komma in.

Jag har pratat med en veterinär som finns i närheten av mitt jobb och han sa att om katten stryker omkring utanför oss och verkar hungrig så kunde vi ta med katten till deras mottagning och kolla om de kan få fram ägaruppgifter på något sätt och kontakta ägaren och säga att det är folk som oroar sig för deras katts välmående. Får väl avvakta och se vad det kan leda till.

• Sunshine808

Fråga ägaren nästa gång dem kommer eller ta katten till vetrinären, sätt upp lappar i butiken. Sen går det nog utmärkt att ta hand om den

• spunge

om du tar katten..kan jag ta ungen i lekparken då?
    har svårt att få barn själv nämligen.

det hade vart en vanlig dag om vi inte hade slagit vad om vem som kunde visa arslet för flest dagisbarn
  • Anonym (ANNA)
    spunge skrev 2011-08-04 06:55:55 följande:
    om du tar katten..kan jag ta ungen i lekparken då?
    har svårt att få barn själv nämligen.

Det kan ju vara så att denna katt är hemlös och söker hjälp. Väldigt vanligt! Inte lika vanligt med barn här i vårt land iallafall.
  • En till mamma
    krillelkpg skrev 2011-07-30 09:50:06 följande:
    Ja det är du det, folk blir ju förbannade för att man bryr sig.

Konstiga människor finns det.

Ägarna vet om att vi ger honom mat och är okej med det eftersom dom sällan är hemma och katten är ute dygnet runt.

Så innan man hoppar på folk som du kan man ta reda på fakta eller är det för svårt?

har varit med om att grannar matar mina katter och den ena fick vi lägga in till slut för hon fick en massa skit av grannen... så det är en öm tå för oss...
  • Jenny Larsson

Det kommer alltid hem katter hem till oss varje sommar och denna sommar kom det två katter och båda har halsband men vi är inte säkra på om vi ska ringa deras ägare?

• bonusmammaX

Snälla, mata inte andras katter! Katter är skapta så att de gärna går dit de fått mat en gång, eller där det luktar gott.
     Vissa personligheter av katter kan låta väldigt ömkliga, som om de är utsvultna, men om de inte är magra och eländiga - mata inte. Är de däremot i dåligt skick, mata tillfälligt - låt en frivilligorganisation sedan ta över. Kolla den här länken, en veterinär som berättar varför man inte ska mata andras katter ute.
    www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/lansveterinaren-mata-inte-katter-ute

Grannens katt är välnärd, och jag vet att han är bortklemad med räkor och god mat. Ändå kommer han hit och tigger! Självklart matar vi honom inte! Om du har en katt som gör detsamma - för att han är glupsk och älskar mat (och gillar sällskap) - skulle du inte bli väldigt irriterad då om andra matar din katt? Det hade då jag blivit! Rosenrasande! Människor har inte rätt att börja mata din katt bara för att de tycker hen är gullig, eller tycker synd om hen för att "ägaren nog inte umgås tillräckligt med hen"! Det är ju bara hittepå - ni vet inte! Katter funkar inte så, man säger inte till dem "Gå inte bort och ät - du får räkor sedan!" Som ägare vill man ha rättigheten att få mata sin katt, med rätt mat - om katten exempelvis har specialmat. Dessutom vill man kunna ge mat till kissen sin för att kunna hålla sin gemenskap med katten - ta hand om den och mysa med den, ta inte den möjligheten ifrån dem! Om andra börjar mata så börjar katten försvara det reviret också, och kan bli konfunderad över vilket område som är viktigast att försvara. För många katter är tävlingslystna och vill inte förlora sitt revir! Finns det då andra katter där så får den för sig att det är viktigt att försvara reviret - och glömmer bort gå hem till sin älskade matte! Och snart är den förvildad istället. För att människor inte har förstånd att inte mata andras katter.

• Anonym (***)
    En till mamma skrev 2011-07-30 09:47:03 följande:

Om du hade tagit ditt ansvar för dina katter och inte låtit dom springa in till andra, så hade du sluppit detta. Så börja med att ta ditt eget ansvar innan du blir så vansinnig. 
Svar på tråden Får man ta hem någon annans katt?